Odborník na ojetiny označil značky a modely, které nejvíce ztrácejí na ceně. Pokud je koupíte, proděláte kalhoty

Vlastnit automobil už dávno není v naší společnosti důkazem luxusu, ale nutností. Koupě nového auta není investicí, ale výdajem.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

To, že vlastnit automobil, není otázkou luxusu, ale nutností, se možná v krátké budoucnosti změní. S vývojem války na Ukrajině, zdražováním pohonných hmot, nedostatkem čipů i přechodem na elektromobilu. To vše zřejmě posune automobil z kategorie „běžná součást domácnosti“ do oblasti „pouze pro bohaté.“ Ta doba ale ještě nenastala, nicméně už teď platí, že pokud si koupíte nové auto, v okamžiku nákupu přicházíte o značnou část jeho ceny. U některých značek jde o ztrátu opravdu zásadní.

Nové auto ztrácí hodnotu v okamžiku prodeje

Klasická auta a vzácná auta rostou na ceně. Mimochodem za vzácné auto už lze dnes považovat i málo opotřebovanou ojetinu neprémiové značky běžné modelové řady. K tomu ale až v závěru, nás teď zajímají nová auta. Jak rychle klesá jejich cena? V prvním roce od pořízení o zhruba 10 až 20 %. To znamená, že pokud si koupíte nové auto za 500 tisíc korun, v zásadě ihned přicházíte o padesát tisíc. A během roku cena ještě klesne. Po pěti letech je pak pokles asi 40 až 60 %. 

iZdroj fotografie: Toyota

Modelový příklad, se kterým přišli odborníci z východoevropských trhů, ale který se dá aplikovat i u nás, přeneseno na jiné modely a značky. Experti na ojetá auta v balkánské oblasti uvádějí jako příklad model Toyota Camry. Velmi oblíbený vůz ztratí podle odborníků v prvním roce od nákupu asi 12 % své hodnoty. Sonata, konkurence od Hyundai a Passat od Volkswagenu, pak přijdou na tamním trhu po roce o 13 a 16 % své původní ceny. A po třech letech na východoevropském trhu budou Toyota, Volkswagen a Hyundai levnější o 27, 30 a 40 %.

Na levnějším autě proděláte méně

U lidovějších a žádanějších aut cena klesá pomaleji. Záleží na tom, jaké je auto značky, ale také třídy. Velký propad se týká obvykle drahých limuzín prestižních značek. Už za první čtvrtrok přichází movitý majitel až o 30 % původní ceny. Velkoobjemový sedan prémiové třídy za původní cenu 3 miliony Kč je po deseti letech v nabídce třeba za 300 tis Kč. Výhodná koupě? To je na jiný článek, ale ne, není to kup století. To, že teď kupříkladu Mercedes třídy S stojí 300 tisíc Kč neznamená, že i servis odpovídá této cenové hladině a vyplatí se.

Jaké auto tedy koupit? Pokud se na věc díváte jako na investici a na ochranu peněz před inflací, vyplatí se investovat do ojetých, skutečně unikátních aut. Musíte na speciální aukce, s dostatečnou finanční zásobou. V našich podmínkách se vyplatí investovat do ojetých automobilů značky Porsche. Jiří Kotyk ze společnosti Porška, uvádí jako ideální pro nákup modely Boxster a Cayman s šestiválcovými motory. 

Porsche je rozumná investice do ojetiny?

A Porsche 911 generace 997. „Dnes už má svůj investiční potenciál i dříve nepopulární 911 generace 996,“ doplňuje Kotyk. U Porsche na našem trhu platí to, že při dobré koupit se ceny zhodnotí o více než inflaci, zákazník platí servis, ale na druhé straně si kromě uložených peněz užívá i radost ze sportovního auta. Aby bylo jasné, že se nepohybujeme v milionových výšinách, platí pro dobře servisované vozy už od ceny 400 tisíc Kč.

iZdroj fotografie: S vědomím Porška

U nových aut platí to, že základní verze si drží svou cenu nejvíce. Veškeré příplatkové výbavy a další nadstandardní položky, koupené s novým autem, klesají na ceně. A je potřeba na ně nahlížet ne jako na investici, který zhodnotí auto při prodeji z druhé ruky, ale jako na náklad, který pomůže auto prodat. Důležitější, než jestli má ojetina ten či onen prvek luxusního paketu je důležitější pečlivě vedená servisní kniha, archiv faktur a účtů, kompletní historie. Ve výsledku prodáte s menší ztrátou dobře servisovaný model v základní výbavě, než špičkově vybavený vůz s neprůhlednou historií.

Zdroj: Autorský komentář Filipa Rakovana

Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články