Škoda auto není jediná, kdo „upravila“ (čtěte zdražila) ceny svých výrobků. Sekundárním efektem zdražení je to, kolik peněz se automobilkám sejde za vteřinu. Překvapí to i vás.
To, že automobilky svoji činnost dělají především pro peníze, a ne jako dobročinnou zálibu je pochopitelné. Moderní, nové auto je téměř bez výjimky poměrně drahý produkt, dá se tedy předpokládat, že největším výrobců se peníze opravdu jen „sypou“. Přesto jsou čísla, kolik automobilka vydělá za jednu jedinou vteřinu šokující. Neboli: první v žebříčku má za vteřinu víc, než většina z nás za několik měsíců. Co naděláme. Pojďte s námi do míst, kde kasa nestíhá cinkat.
První místo asi není překvapivé
Na upřesnění musíme dodat, že se bavíme o obratu, tedy o hrubém příjmu, bez výdajů. A speciálně v této branži platí, že stejně jako hodně vyděláte, tak i hodně utratíte. Poslední dobou to v souvislosti se všemi těmi bruselskými omezeními a novými technologiemi pro splnění emisních norem platí myslím víc, než kdykoli jindy. A na cenách, a tedy i přijatých tržbách je to pak vidět. A zaplatit to musí kdo? Samozřejmě my, zákazníci.
Stačí se jen podívat na to, co se stalo s cenami naší Škody. Kdo má někde schované ceníky třeba Kodiaqu staré jen několik let, zapochybuje asi o tom, že jeho očař zvolil správnou hodnotu dioptrií. Případně se s k tomu očaři může rovnou objednat. Doby, kdy na Octavii stačily nižší statisíce korun a i nejdražší Kodiaq se vešel do milionu? Zapomeňte. Nemluvě o něčem tak drahém, jako je Enyaq iV RS. Škodovky za cenu BMW? Vítejte v reálném světě.
Statisíce v ruce než bys řekl švec
V tomto kontextu je tedy pochopitelně, že těm největším výrobcům se (z jejich drahých automobilů) „sejde“ každou vteřinou částka, která by se většině z nás líbila klidně za půlrok. První v žebříčku je Toyota s ročním obratem 275 miliard dolarů – a tedy 8 731 dolary za vteřinu. Neboli 192 tisíci korunkami českými. Jako druhý je „náš“ koncern VW. Žádné překvapení. VW utrží ročně 255 mld USD, za jednu vteřinu to tedy činí 8 073 dolarů. A tedy 178 tisíc korun. Za vteřinu!
Třetí je za nimi Daimler, neboli Mercedes s výrazně nižšími 123 tisíci korunami v přepočtu. Pomyslnou TOP TEN uzavírá Nissan s pouhými 63 tisíci korunami. Břídilové. Micra už asi nesype. Nicméně, jak jsme již napsali, jde o obraty. Pokud bychom se bavili o reálném zisku, rekordman je někde úplně jinde. A pokud vás napadlo, že to nebude nejmasovější automobilka, máte pravdu. I když ten údaj popravdě poslal do kolen i mě. Italové vždycky uměli žít.
Italové našli zlaté vejce
Protože kdyby neuměli, nebude mít Ferrari mít podle analýzy Jato Dynamics na každém jím vyrobeném autě marži v průměru 25,5%. Neboli 2,39 milionu korun. Wow. Chápu, Ferrari není Fabia, ale čtvrtina celé ceny je pro ostatní automobilky zcela nereálná, v roce 2021 byla podle stejné analýzy průměrná marže 7,59%. Zkrátka, Ferrari evidentně ví, jak na to. Přejme jim to, ta auta jsou nádherná. A když to jejich zákazníci akceptují a zaplatí… Kde je problém?
Jak vnímáte posun v cenách naší Škody Auto?