Podobných znaků a proporcí SUV od Škody a SEATu si už všimli všichni. Přesto jsou mezi nimi rozdíly, které nakonec utváří celkový dojem? Jaký je?
Je mi jasné, že tímto článkem vzbudím kontroverze. Najde se mnoho takových, co mne ukřižují na sloupu elektrického osvětlení a ještě do něj pustí proud. Motorový proud. Přesto bych rád hned v úvodu napsal, že si práce designéra Kabaně a jeho přínosu pro Škodu nesmírně vážím. Bez jakéhokoli patosu. A i když považuji jeho Superb III za možná nejhezčí porevoluční Škodu, nemůžu se přesto ubránit pocitu, že SUV Škody hrají v designu tak trochu druhé housle.
Stejné nebo podobné proporce, rozdílný výsledek
A není to dojem z reklamních fotek, které tady přikládáme. Ty fotky fotili profesionálové a je to na nich vidět, dokáží auto zachytit tak, aby vynikly přednosti a skryly se nedostatky. Odevzdat dokonalý obraz je ostatně jejich prací. Jde mi spíše o to, když někde na parkovišti vidíte zaparkovaný Kodiaq (standardní, ne vyšperkovanou RS verzi) nebo Karoq. Řeknete si sami od sebe „Bože, to jsou ale nádherná auta“? Nechci předjímat, ale soudím, že nikoli.
Shodou okolností jsem nedávno viděl vedle sebe stát Karoq a Atecu. A o kousek dál byla ještě Cupra Ateca. Nevím, jestli to bylo barvou nebo světly/stíny, nicméně ten rozdíl v proporcích, hmotě a výsledném „looku“ byl poměrně zřejmý. Jak je to možné? Přitom když vidím Superb III, musím bez vytáček uznat – tohle auto se opravdu povedlo. A Passat vedle něj trochu ztrácí smysl, minimálně v podobných výbavách a motorových konfiguracích. A designem možná také.
Kodiaq je opravdu velký medvěd grizzly
Přemýšlím tedy, kde v rámci koncernu stojí design Škody a proč jsou všechny tři SUV Škody jsou tak trochu „krabicoidní“, přitom na stejném či podobném základu vyráběná „dvojčata“ SEATu vypadají o kus lépe. Zejména naživo. Možná nejvíc to platí o tom nejobjemnějším – o Kodiaqu. Fotky jeho mohutnost zdárně maskují, teprve zblízka vidíme, kolik hmoty je především v jeho zadní části koncentrováno. Myslím, že Tarracu se určité optické odlehčení podařilo lépe.
Už při premiéře mne napadlo, že jeho design pravděpodobně nezestárne se stejnou grácií a elegancí, s jakou se to povedlo první Fabii, Octavii III nebo již zmíněnému třetímu Superbu. Který pořád vypadá jako soudobé auto. A když jsme u těch zadních proporcí – variantu se šikmou (a tedy odlehčenou) zádí Kodiaqu Škoda vyrábí – žel jen v Číně a pro Čínu. Není pochyb, že by se skvěle prodávala i jinde, neb zásadně ubrala z oné „medvědí mohutnosti“ původního designu.
Rodinná značka s „nerodinným“ designem
Vrátím se ještě k rozdělení rolí značek v koncernu, které bylo definováno už kdysi: Škoda měla být (a pravděpodobně také je) „zaměřená na rodiny“, SEAT měl být „sportovní“ (což klaplo) a nakonec Volkswagen coby „solidní“, čtěte „trochu lépe vybavený i vyrobený, ale také dražší, vchod pro plebs hledejte jinde“. O Audi se nezmiňuji, to je jiný level. Fajn, pokud je tedy Škoda „rodinná“, tak proč je design jejich SUV z celého koncernu nejvíce usedlý a konzervativní?
Je snad rodina něco, co si zaslouží usedlý design? Nemyslím si. A že to jde vyrobit i jinak, vidíme právě na SEATu. Jejich design umně maskuje rozměry i proporce (stejné se Škodou)‚ je svěží a dá se na něj dívat zas a znova, speciálně na Cupru, která je s těmi měděnými prvky vážně skvělá. Dívá se někdo zas a rád znovu na Kodiaq? Nemyslím si. Současně chápu, že všechno nejde změnit faceliftem. Můžeme se jen těšit na nový designový jazyk – a Enyaq je celkem slušným příslibem.
Jak vnímáte design SUV Škody vy?