Vezměte to nejlepší z vašich SUV, projeďte se v nějakém starším BMW, abyste zavrhli přední pohon, a až se nebudou dívat, tak jim seberte řadový šestiválec. Na naftu.
Přiznejme si to na rovinu: pravděpodobnost, že se při všech těch restrikcích, které úředníci v Bruselu chrlí častěji, než pekař zaváží rohlíky do vaší oblíbené prodejny objeví SUV, které bude mít dieselový šestiválec a pohon zadních kol byla téměř nulová. To už bych spíš vsadil na výsadek UFO v Berouně. Přesto se to stalo. Možnost jezdit v něčem, co bude za jízdy bavit „zadkem“ a nebude to BMW/Mercedes taky nebylo moc vysoká. A i to se stalo. Že by nová doba?
Mazda Xedos 6 jako předloha?
A ať nechodíme kolem horké kaše: výrobce toho auta je, pro někoho překvapivě, pro někoho pochopitelně, Mazda. Prosím všechny, co se teď ušklíbli a pomysleli si něco o rezavějící „šestce“ aby se zase „odšklíbli“ a četli ještě o kousek dál. Ano, já zcela uznávám, že speciálně s korozí to u Mazdy 6 první generace opravdu nevyšlo. Ostatně jsme o tom psali tady. Jestli ale něčemu opravdu věřím, tak je to schopnost Japonců poučit se a zlepšovat. U Mazdy speciálně.
Pamatujete si ještě na Xedos? Speciálně tedy ten první, revoluční a elegantní Xedos 6. Pro jistotu přikládám fotografii. Tohle auto ve své době působilo jako zjevení, a jeho design popravdě nezestárnul dodnes – 25 let poté. Mazda tehdy vyrobila model mimo svou běžnou „626“ řadu, a pod kapotu mu mimo jiné dala – ano, dvoulitrový, sametově se vytáčející šestiválec. Novináři se tehdy v testech mohli zbláznit, jak skvěle to auto fungovalo. Není divu.
Škoda, že se jich nedochovalo víc do dnešních dnů, zachovalý kousek v podstatě nelze najít. Jestli ho má někdo ze čtenářů v garáži a chce se ho zbavit, kontakt prosím v redakci. A proč o něm píšu? Protože nová CX 60 od Mazdy mi přijde jako přesně takový „novodobý Xedos“. Děláte všichni nudná SUV s mildhybridy, benzíny, pohonem předních nebo všech kol? Fajn, tak my uděláme středně velké SUV s naftovou šestkou a pohonem „zadku“. Tleskám.
Interiér jako evoluce toho nejlepšího
CX 60 každopádně navazuje na oblíbené a úspěšné SUV Mazdy CX 3 a CX 5, velikostně je však o notný kus nad nimi, neb dosahuje 4,7 metru. Interiér zaujme obřím širokoúhlým displejem, stejně jako samostatnými tlačítky pro klimatizaci a další prvky. Design interiéru je ostatně něco, čím třeba už zmíněný Xedos tehdy vyrazil konkurenci dech. Harmonie, nevtíravá elegance, kvalitní materiály. Lépe bych nepopsal ani CX 60. Tleskám podruhé.
Jako první pohonnou jednotkou na našem trhu bude plug-in hybrid (i tady došlo na hybridy, co naděláme), kombinující 2,5litrový čtyřválec z CX5/Mazdy 6 s elektromotorem a vždy pohonem všech kol (systémový výkon 241 kW a 500Nm nezní špatně). Akumulátor s kapacitou 17,8 kWh přitom nijak neomezuje 570 litrů zavazadlového prostoru, jeho umístění je totiž pod sedačkami. Čistě na elektřinu zvládne až 63 km – recept na denní dojíždění „zdarma“?
Třešnička na dortu
A to nejlepší na konec. Šestiválcový benzín u nás k mání nebude, bohatě to ale nahradí již zmíněný řadový šestiválec spalující naftu. Objem? 3,3 litru. Tohle tedy nebude tříválec 1,4 TDI. Skvělá zpráva. Bude spojený s osmistupňovým automatem, u nějž je hydraulický měnič nahrazen vícelamelovou spojkou. A pokud vám bude stačit „základ“, tak „v základu“ je pohon zadních kol. Teprve na přání 4×4. Ano prosím, vzal bych si ten základ. A tleskám potřetí.
Zůstává otázka, co za to? Od pohledu je zřejmé, že tohle není a nebude „diskontní SUV“. Od toho má Mazda CX 3/30 a CX 5, tam je prostor o přemýšlení, kde se dá ušetřit. CX 60 je evidentně jiný segment trhu, tohle auto bez problémů vyzve na pomyslný souboj BMW X5. Začínáme na necelých 1,3 milionu za základní verzi Prime, nejvyšší Takumi pak přijde na 1,43 milionu. S bílou kůží Nappa a veškerou elektronikou, jaká vás napadne. To mi přijde jako férová nabídka. Co myslíte?