Jakkoli je pro většinu z nás nejvyšší rychlost jen teoretický údaj, těšil nás fakt, že „kdybychom chtěli, tak můžeme“. Pokud EU omezí i tohle, zůstaneme jenom u chtění.
To, že jsou úředníci z Bruselu posedlí ideou, že za veškeré zlo na Zemi, Slunci, Jupiteru nebo Proximě Centauri můžou evropští řidiči je již celkem známý fakt. S tím opravdu nikoho nepřekvapíme ani nedojmeme. Soukromě by mě možná zajímalo, kolik z těchto úředníků má doma v garáži Jaguar XJS či něco podobného, nebo jestli opravdu všichni jezdí v Priusech, VW ID.3 nebo Teslách. Možná bychom byli překvapeni výsledkem takové malé ankety.
Omezovače do každé rodiny
Nicméně, soukromý vozový park úředníků z Bruselu není to, co by nás aktuálně mělo zajímat. Jak totiž napsaly britské Daily Telegraph, „nové vozy měly být již vybaveny omezovači rychlosti, aby naplnily nové předpisy Evropské unie. Ministři unijních zemí také brzy oznámí řadu nových bezpečnostních opatření pro vozidla, z nichž některá sníží výkon motoru, pokud řidiči překročí určitou rychlost“. Aha. Tak to bychom měli. Zkrátka dáme všem omezovač. Někam ke 180. Nebo ještě méně?
Co z toho plyne? To nejmenší je fakt, že pro Porsche a další firmy z tohoto segmentu skončí předhánění v maximální rychlosti. Bude všude stejná. Už vidím inženýry ve Stuttgartu, jak s kyselým obličejem píšou k maximální rychlosti u GT3 RS údaj „180 km/h. Elektronicky omezeno“. Marketing par excellence. To stejné v Maranellu. „Můžeme tam dát aspoň zrychlení, nebo i to musíme omezit?“ Bolidy typu zmíněné GT3 RS budou na omezovači za 10 vteřin… Zážitek z jízdy? Nepochybně.
Britové a brexit evropštější než EU?
Celá technologie se nazývá „Inteligent Speed Assist“ a je postavena na GPS lokalizaci. Představitelé EU tuto technologii již dříve popsali jako „velký krok vpřed“ z hlediska bezpečnosti silničního provozu. Pochopitelně, opak by mne překvapil. Na druhou stranu, poslanec britského parlamentu Craig Mackinlay, který je současně předsedou parlamentní skupiny „Fair Fuel UK Motorists and Hauliers“ uvedl, že návrhy zní „velmi zpátečnicky“.
A dodal: „Toto opatření zcela zničí trh s luxusními a sportovními vozy a myslím si, že jde o další součást kampaně proti řidičům, která v poslední době nabývá na intenzitě. Vnímám to jako dalšího Velkého bratra v kokpitu. Nemyslím si totiž, že by lidé, jež podobná opatření navrhují přemýšleli současně o aspektech svobody a nesvobody u jejich záměru. Mým uším to zkrátka zní velmi nekonzistentně a bez jakéhokoli rozumného základu“. Co dodat. Velmi britské. A možná víc evropské, než celá EU.