Je pravda, že jsou starší auta v mnohém lepší než ta nejnovější? Ano – a tady je 7 pádných důvodů, proč

Mnoho řidičů stále nedá dopustit na auta vyrobená relativně nedávno a ta nová nechtějí ani za nic. Nejde jim však jenom o peníze. Zjisťovali jsme další důvody.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Nářky starší generace nad tím, jak „za jejich časů“ bylo všechno lepší, než je tomu dnes, jsme zažili asi každý. Čí dědeček si občas nezalamentoval. Většinou v tom není nic víc než trocha nostalgie a stesku po starých časech. Pekařství vedle za rohem, mléko v konvi a čokoláda bez palmového tuku. A žádný Lidl. Také bychom se nechali na chvíli zlákat. Ale být napořád bez telefonu, internetu a počítače? To už asi ne. Jak je to vlastně u aut? Možná vás docela překvapíme.

Nejnovější automobily vs. „devadesátky“

Když jsme totiž dali dohromady všechna pro a proti, vyšla nám docela zajímavá bilance. A není moc lichotivá k nejnovějším modelům s pěti asistenčními systémy, ovládáním všeho přes jeden dotykový displej a motorem s nepřirozeným chodem, seškrceným poslední EU normou. Logicky. To všechno jsou důsledky umělých, od úředníků vzešlých omezení, jež sestavují lidé, kteří auta opravdu nemilují, a jejichž výsledky nemají v zásadě nikomu usnadnit život.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Dostali jsme se až tak daleko, kdy o tom, jak budou naše auta jezdit, nerozhodují ani výrobci, ani zákazníci, ale armáda bruselských technokratů. Zvláštní doba. K nám motoristům jako „poslednímu článku řetězce“ se všechna ta omezení dostanou prostřednictvím zákonů, nařízení a vyhlášek. Je nám docela líto výrobců, jimž navýsost technické záležitosti diktují lidé, kteří o nich moc neví. Musí být skličující bojovat s něčím, o čem jste přesvědčen, že je v zásadě zbytečné.

7 důvodů, proč „dobře už bylo“:

  1. Ovládací prvky v tlačítkách a ovladačích vs. v menu infotainmentu a ovládání přes dotykový displej.
  2. Motory s přirozeným během, bez seškrcení podle EU norem.
  3. Méně zbytečné elektroniky / méně možností, jak se něco může pokazit.
  4. Světla s výměnnými žárovkami H7 za 150 Kč/ks jako možnost volby, nikoli povinné LED světla 20 000 Kč za celek.
  5. Výkonné turbodiesely s malou spotřebou vs. downsizingové motory, konstruované pro dosažení nízké hodnoty emisí při schvalovacím procesu.
  6. Prosazování elektromobility primárně kvůli snížení emisních hodnot v portfoliu automobilky, výsledkem čehož jsou auta, která v zásadě nikdo nepotřebuje a na jejichž provoz není připravena infrastruktura.
  7. Likvidace segmentů, jež roky usnadňovaly mnoha oborům jejich podnikání (konec praktických turbodieselových dodávek Stellantisu a prosazení jejich elektrických variant).
iZdroj fotografie: BMW

Co dodat na závěr? Nechceme končit jakkoli pesimisticky nebo negativně, to rozhodně nikoli. Pravdou ale zůstává, že dnešní auta se začínají poněkud vzdalovat svému původnímu účelu a nabízí (nebo vnucují, otázka úhlu pohledu) svým řidičům věci, které by si dobrovolně objednal jen málokdo. V tom se celkem velmi liší od vozů jen 10–15 let starých, jež by ani dnes nikdo nenazval „zastaralými“ – které ale svým majitelů dávají poznat více radosti než ty dnešní. A současně je nezatěžují věcmi, jež jejich majitelé v podstatě nikdy nechtěli.

Máte radši starší ojetiny nebo nová auta?

Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články