Mnoho řidičů stále nedá dopustit na auta vyrobená relativně nedávno a ta nová nechtějí ani za nic. Nejde jim však jenom o peníze. Zjisťovali jsme další důvody.
Nářky starší generace nad tím, jak „za jejich časů“ bylo všechno lepší, než je tomu dnes, jsme zažili asi každý. Čí dědeček si občas nezalamentoval. Většinou v tom není nic víc než trocha nostalgie a stesku po starých časech. Pekařství vedle za rohem, mléko v konvi a čokoláda bez palmového tuku. A žádný Lidl. Také bychom se nechali na chvíli zlákat. Ale být napořád bez telefonu, internetu a počítače? To už asi ne. Jak je to vlastně u aut? Možná vás docela překvapíme.
Nejnovější automobily vs. „devadesátky“
Když jsme totiž dali dohromady všechna pro a proti, vyšla nám docela zajímavá bilance. A není moc lichotivá k nejnovějším modelům s pěti asistenčními systémy, ovládáním všeho přes jeden dotykový displej a motorem s nepřirozeným chodem, seškrceným poslední EU normou. Logicky. To všechno jsou důsledky umělých, od úředníků vzešlých omezení, jež sestavují lidé, kteří auta opravdu nemilují, a jejichž výsledky nemají v zásadě nikomu usnadnit život.
Dostali jsme se až tak daleko, kdy o tom, jak budou naše auta jezdit, nerozhodují ani výrobci, ani zákazníci, ale armáda bruselských technokratů. Zvláštní doba. K nám motoristům jako „poslednímu článku řetězce“ se všechna ta omezení dostanou prostřednictvím zákonů, nařízení a vyhlášek. Je nám docela líto výrobců, jimž navýsost technické záležitosti diktují lidé, kteří o nich moc neví. Musí být skličující bojovat s něčím, o čem jste přesvědčen, že je v zásadě zbytečné.
7 důvodů, proč „dobře už bylo“:
- Ovládací prvky v tlačítkách a ovladačích vs. v menu infotainmentu a ovládání přes dotykový displej.
- Motory s přirozeným během, bez seškrcení podle EU norem.
- Méně zbytečné elektroniky / méně možností, jak se něco může pokazit.
- Světla s výměnnými žárovkami H7 za 150 Kč/ks jako možnost volby, nikoli povinné LED světla 20 000 Kč za celek.
- Výkonné turbodiesely s malou spotřebou vs. downsizingové motory, konstruované pro dosažení nízké hodnoty emisí při schvalovacím procesu.
- Prosazování elektromobility primárně kvůli snížení emisních hodnot v portfoliu automobilky, výsledkem čehož jsou auta, která v zásadě nikdo nepotřebuje a na jejichž provoz není připravena infrastruktura.
- Likvidace segmentů, jež roky usnadňovaly mnoha oborům jejich podnikání (konec praktických turbodieselových dodávek Stellantisu a prosazení jejich elektrických variant).
Co dodat na závěr? Nechceme končit jakkoli pesimisticky nebo negativně, to rozhodně nikoli. Pravdou ale zůstává, že dnešní auta se začínají poněkud vzdalovat svému původnímu účelu a nabízí (nebo vnucují, otázka úhlu pohledu) svým řidičům věci, které by si dobrovolně objednal jen málokdo. V tom se celkem velmi liší od vozů jen 10–15 let starých, jež by ani dnes nikdo nenazval „zastaralými“ – které ale svým majitelů dávají poznat více radosti než ty dnešní. A současně je nezatěžují věcmi, jež jejich majitelé v podstatě nikdy nechtěli.