Současné vyšlapávání brzdy a plynu nemusí být nutně ten nejlepší nápad. Ukážeme mistra oboru i to, co se může stát s autem.
Řekněme si to narovinu. Tohle vás v autoškole neučili, a pravděpodobně ani nenaučí. Situace, do nichž byste se dostali a dokázali je vyřešit současným sešlápnutím brzdy a plynu jsou natolik výjimečné, že je osnovy pro autoškoly ignorují. Navíc, než by se člověk pustil do experimentu sešlápnutí obojího najednou je dobré něco málo o tom vědět. Jako ostatně ve většině oblastí. A od toho jsme tady my, abychom informace k tomuto adrenalinovému zážitku přinesli.
Brzda a plyn současně mají někdy smysl
Pravdou je, že soutěžní jezdci ovládají brždění levou nohou většinou zcela bravurně. K tomu proč to vlastně dělají se ještě dostaneme, do úvodu je každopádně dobré zmínit fakt že jejich sportovní náčiní je k tomu patřičně uzpůsobené, pohybují se na uzavřené trati a mají za sebou roky tréninku, jak se s danou situací vypořádat. Rozhodně vás nechceme nabádat k jejich následování. Více možná přiblíží toto video „mistra oboru“ Waltera Röhrla:
Pokud jste po jeho shlédnutí dostali lehké deprese z toho, že co on stihne „prošlápnout“ za dvě minuty vy nestihnete za dva dny, pak určitě nevěšte hlavu. Jednak je to opravdu „pan pilot“, jednak jede v autě, které je na takový styl jízdy vyloženě postavené a nevadí mu mechanicky, naopak se dokáže vybičovat k lepším výkonům. Pokud byste něco podobného chystali zkusit s vaší rodinou Octavií, důrazně vás od toho zrazujeme, a to i tehdy, kdybyste Octavii chtěli v dalších dnech odepsat.
Jak je totiž patrné z druhého videa, současné brzdění a šlapání na plyn povede přinejmenším k následujícímu:
- zhasnutí motoru u manuální převodovky
- zničení lamel spojky
- k poruše měniče u starších automatických převodovek
- k spálení brzdového obložení
Styl soutěžních jezdců není radno napodobovat
A mohli bychom pokračovat. Nic z toho zažít dobrovolně nechcete, určitě také nechcete jet v autě, jenž některé z těchto závad postihnou v následující vteřině. Opravdu je lepší se toho vyvarovat. A proč to vlastně takto „provozují“ soutěžní jezdci? Důvody jsou dva: ten první je, že současným vyšlápnutím obou pedálů a trhnutím volantu se dá vůz uvést do řízeného smyku, pochopitelně pokud to umíte a víte, jak na to. Druhým důvodem je pak udržení otáček motoru/turbodmychadla i v zatáčce nebo na pomalém úseku, aby motor při jejím opuštění mohl zabrat hned „plnou parou“ a nemusel čekat na opětovné roztočení „turba“. Jak prosté. Ale ještě jednou: doma nezkoušet!