Němci snížili cenu paliv až o 8 Kč na litr. Proč to u nás nejde a vyfasovali jsme jen slevu 1,50 koruny na litr?

Od 1. června klesla spotřební daň u paliv o 1,50 Kč, což by mohlo pomoci snížit vysoké ceny na čerpacích stanicích. Bude sleva dostatečná? A proč jsou na tom Němci citelně lépe?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Od středy 1.června se snížila spotřební daň na paliva o 1,50 na litr. Celková sleva pro motoristy na čerpacích stanicích by nicméně mohla dosáhnout až 1,80 Kč, protože s nižší spotřební daní poklesne i odvod DPH. O dvojím zdanění, a tedy uplatnění DPH na paliva již zdaněná spotřební daní jsme už mimochodem psali. Výsledkem je pak vyšší cena pro spotřebitele. Jaké jsou tedy vyhlídky a na co se můžeme připravit s ohledem na momentální situaci na trhu?

Jaké budou ceny paliv v letní sezóně?

Otázka z výše uvedeného nadpisu odpověď je samozřejmě klasickou „otázkou za milion dolarů“. Respektive za výrazně, výrazně více. Faktorů, které cenu aktuálně ovlivňují je totiž několik a jejich vzájemným propojením a ovlivňováním se zabývají týmy analytiků den co den. Jedním z nejzásadnějších je přitom válka na Ukrajině, jejíž další vývoj si teď netroufne odhadnout asi nikdo. Pojďme se tedy alespoň podívat další skutečnosti, ovlivňující možný vývoj cen:

  • navýšení objemu ropy z ropovodu TAL a produktovod IKL z Ingolstadtu a cena ropy takto přepravované
  • rychlost a úspěšnost technologických úprav na její zpracování zejména v rafinérii v Kralupech
  • možnost získání dalšího objemu ropy ze zemí Blízkého východu
iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud do sebe všechny kostky pomyslného „ropného Lega“ zapadnou v plus minus ideálním tvaru, je naděje, že nás přechod z ropy distribuované ropovodem Družba z Ruska nebude zas tak zásadně bolet. Ukončení odběru ruské ropy je věc v Evropě v zásadě schválená a domluvená. Nebudeme tedy jediní, kdo se budou muset na vybudování alternativy připravit. Pojďme se podívat do nám nejbližšího Německa, jak se s cenami paliv po 1. červnu vypořádali tam.

Německo přistoupilo ke zlevnění rychle

A účinně, chtělo by se dodat. Sleva na benzínu je od 1. června v přepočtu přes osm korun, na naftě pak přes čtyři koruny. Což není málo. S německou precizností tak čerpací stanice slevu promítly okamžitě a motoristé prvního června ráno viděli hodnoty, které je nepochybně potěšily. Druhého června se sice posunuly opět o kousek zpátky nahoru, nicméně už se udržely v „zlevněné“ rovině.

iZdroj fotografie: Depositphotos

V kombinaci s jen několik dní starým potvrzením o zvýšení minimální hodinové mzdy v Německu z 9,82 na 12 eur s platností od října 2022, což představuje nárůst o 22% a citelné přilepšení zejména pro slabší příjmové skupiny se tak většině Němců dostalo pocitu, že je stát obrazně řečeno „nenechal ve štychu“. A spolkový kancléř Olaf Scholz alespoň trochu „dohnal“ ztracené politické body, jichž se mu v minulých týdnech tak velmi nedostávalo.

iZdroj fotografie: iStock

Což je něco, co se žel nedá se stejnou platností prohlásit o situaci u nás. Nic takového se u nás zatím nechystá a zlevnění o vpravdě symbolickou korunu padesát, respektive korunu osmdesát není nic, co by ekonomickou situaci motoristů nějak zásadně vylepšilo. A v dohledné době není na obzoru řešení, které by motoristickou obec uspokojilo, snad kromě možností přestavby/koupě nového vozu na LPG, případně přechodu k elektromobilitě.

Elektromobily vysokou cenu paliv nevyřeší

Ale ani ta není zadarmo a už vůbec není pro každého, což zcela chápeme. Pořizovací ceny elektromobilů jsou stále vysoké a stále v rovinách nedostupných pro většinu motoristů, speciálně pak těch, jichž se úzce dotýká momentální zdražení paliv. Nezbývá, než se obrnit trpělivostí a pokusit se tuto nelehkou situaci zvládnout třeba za pomoci dostupných a úsporných aut, o nich jsme začali referovat nedávno a o nichž chystáme celý seriál. Zůstaňte s námi, my budeme s vámi vždy.

Vnímáte slevu 1,50 Kč z ceny paliv jako dostatečnou?

Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články