Naftové SUV s největším motorem, který se u nás prodával, je rychlejší než Porsche. Vyrovná se mu i náklady na palivu a servis.
Audi Q7 V12 TDI dorazilo na trh v roce 2009 a stalo se nejsilnějším a nejbrutálnějším naftovým autem, které se dalo legálně koupit a provozovat. Na rozdíl od Audi R8 V12 TDI, které zůstalo pouze ve stavu konceptu. Jakkoli jsou koncernové turbodiesely obvykle zárukou nízké spotřeby, toto auto mělo jiné priority, šlo o výkon. Monstrózní výkon.
Spotřeba ve městě? V průměru 14,7 l/100 km
Pamětníci si možná vzpomenou a zvládnou zařadit Q7 V12 do kontextu doby. Přišla ekonomická krize, šetřilo se, snižovaly se náklady a auta, která měla vysokou spotřebu a neopodstatněný důvod, mizela z výroby. A to s stalo i Audi Q7 s dvanáctiválcem. Model zůstal, motor skončil. I přes úchvatné technické parametry.
Výkon dvanáctiválcového šestiválce s dvojitým přeplňováním byl 500 koní, točivý moment držela elektronika na hranici 1000 Nm. Spekulovalo se tehdy, že větší krouťák by šestistupňová automatická převodovka ZF HP23 nedokázala zvládnout. Pohotovostní hmotnost 2680 kg neřadila Q7 V12 TDI mezi drobečky, i tak dokázal tento mastodont zrychlit z nuly na stokilometrovou rychlost za 5,5 sekundy.
Nürburgring pokořen za 8 minut a 50 sekund
Maximálka byla omezená na 250 km/h. Bez omezovače zrychlil vůz až na 281 km/h. V souvislosti s dynamikou nelze nevzpomenout na českou prezentaci Q7 V12, na kterou zastoupení Audi dodalo hned celou flotilu dvanáctiválců. Jízda, to bylo popírání fyzikálních vlastností, auto bylo brutálně rychlé. Jen v zatáčkách na brzdách nebylo možné zamaskovat nezanedbatelnou hmotnost.
Dynamika v přímce byla vážně úchvatná. Při redakčním testu jsme rozverně zkoušeli, zda dvanáctiválec zvládne z nuly zrychlit tak rychle, aby když padne na semaforu zelená, za křižovatkou jelo povolených 70 km/h. Bez potíží. Na videu je patrné, jak velkolepé Audi Q7 V12 bylo. Vlastně stále je, aktuálně se dá pořídit jako ojetina v přepočtu od půl milionu korun.