Kondici motoru neprospívá ani dlouhý chod na volnoběh v zimních měsících, ani okamžité vyjetí těsně po nastartování. Ukážeme postup, který vede k ideálním výsledkům.
Nechat auto chvíli běžet a zahřát na volnoběh, nebo se hned rozjet? Diskuse stará asi jako spalovací motory a automobily samotné. Jeden tábor příznivců volnoběhu by přísahal na to, že při něm motor pracuje v nízkých otáčkách i teplotách a tedy minimálním opotřebení, druhý tábor naopak zastává názor rozjezdu ihned po nastartování, s ohledem na co nejrychlejší distribuci oleje do všech míst v motoru. Kde je tedy pravda a k čemu se přiklonit?
Distribuce oleje do posledního koutku motoru
Když se podíváte na přiložené video, ve kterém je znázorněna cesta oleje celým motorovým prostorem od nastartování, zřejmě vás překvapí, jak velkou cestu vlastně olej musí urazit. A do kolika míst se musí dostat, aby jím byly promazány všechny součásti a motor „nejel na sucho“. Z logiky věci tedy bude žádoucí, aby tato „olejová distribuce“ proběhla co nejrychleji, každá vteřina suchého provozu tady rozhoduje. A v důsledku škodí.
To jsou tedy okamžiky těsně po nastartování a otočení klíčkem. Obecně se nedoporučuje okamžitě vyjet, okamžitě myslíme postupem „nastartoval jsem, zařadil jedničku a okamžitě jsem motor poslal do otáček rozjezdem“. Výrazně lepší službu motoru uděláme, když jej zejména při studených startech a teplotách pod nulou necháme běžet nekolik prvních vteřin na volnoběh, necháme olej dostat se do všech míst za nízkých otáček a teprve po chvilce vyjedeme.
Studený motor na volnoběh jen krátce
Tou chvilkou však myslíme opravdu chvilku, připoutání se pásy, zapnutí rádia, seřízení zrcátek, pokud je třeba, odložení oděvu na zadní sedačky. Zkrátka maximálně několik vteřin, maximálně desítek vteřin od nastartování, kdy už proběhla distribuce oleje a je možné zvýšit otáčky motoru akcelerátorem. Určitě není dobré nechávat běžet auto na volnoběh v mrazu např pět minut, než očistíme skla od sněhu a ledu. Jak je to ostatně často k vidění. To ale opravdu není nic, co by motoru jakkoli pomohlo.
Nechat motor běžet na volnoběh si naopak můžeme dovolit, když je olej zahřátý a už se dávno dostal do všech míst, kam se dostat měl. V tom okamžiku není volnoběh nic, co by motoru jakkoli škodilo. Své o tom ví taxikáři, jimž často běží „polovinu šichty“ právě motor na volnoběh a oni si tak zahřívají vnitřní prostor auta při čekání na „štaflu“. Tím opravdu motoru neškodí, nicméně ekologie takového provozu není pochopitelně nijak zázračná. A ani ekonomika, speciálně u větších objemů.
Se studeným olejem opatrně, s volnoběhem také
Jaký je tedy závěr a shrnutí? Při studených startech je dobré motor nechat po nastartování malou chvilku běžet na volnoběh, pak se rozjet a až do zahřátí oleje (což není stejné jako zahřátí chladící kapaliny, oleji to trvá déle) motor nijak netýrat v otáčkách. Ostatně kdysi měly otáčkoměry u BMW kolem dokola sestavu LED diod, které postupně zhasínaly se zahřátím oleje a umožnily motor víc a víc vytáčet. Prosté, funkční řešení. Dnes často nezbývá, než se spolehnout na odhad času. Motor se vám za ohleduplný přístup každopádně odmění dlouhou životností.