Od starého, unaveného rodinného kombi s podobně starým, unaveným a nemoderním motorem by nikdo nečekal žádné zázraky. Tak ho vzali ho na dálnici. A změnili názor.
Že se pomalu, ale jistě budeme loučit s klasickými motory, jak jsme je znali donedávna je zkrátka skutečnost, s kterou nikdo z nás nic neudělá. Za několik let budou otázky na motor Vašeho vozu vypadat asi takto: „Kolik voltů má ten mildhybrid?“, „Kolik dáš na jedno nabití?“, případně také „Na kolik tě přišel wall box“? Donedávna a ještě vlastně i dnes se ptáme spíše na počet koní, počet rychlostí v automatické převodovce. A pochopitelně, jestli to je benzín nebo nafta.
Pro rodinné auto byl diesel přirozenou volbou
A ano, u mnohých po odpovědi „nafta“ následovala lehký úšklebek. Chápeme, ropák. Nafta patří do kamen. Nebo do traktoru. V té souvislosti si pokaždé vzpomenu na návštěvu v nejmenovaném BMW autosalonu, kde jsem si asi před deseti lety prohlížel novou trojku. A dealera jsem se optal na nějaké detaily k motoru. Odpovědí mi bylo ono už poněkud omšelé „nafta patří do kamen, pane“! Opáčil jsem tedy, jaký motor se v trojce prodává nejčastěji. Odpověď už nepřišla.
Dieselové motory prodělaly za posledních 20-25 let neuvěřitelný vývoj, ostatně nedávno jsem psali o nejlepších dieselech historie. S původní 1,6D v Golfu první generace se moderní diesely míjejí doslova o kosmické roky. A nemusí jít ani o konstrukční a technické unikáty, mající nejnovější generace vstřikování, několik turbodmychadel a často i víc než čtyři válce. Mile překvapit může i letitý, obyčejný diesel v tuctovém rodinném kombi. Pojďme se na jeden takový podívat.
Po 18 letech v bezchybné kondici
Dříme ve starém Volvu V50, nijak zajímavém průměrném kombi z přelomu tisíciletí. Volvo s ním popravdě díru do světa neudělalo, jeho typická klientela míří zkrátka výše a je zvyklá na modely „od V70 nahoru“, což Volvo už dnes pochopilo a XC40 je v zásadě nejmenší model, nicméně není to nic pro masy. Což V50 mohla být. A s tímto dieselem pak zcela rozhodně. Dvoulitrový motor se 136 koňmi dnes vypadá jako nekonečně old school verze, tak dvacet let zpátky.
Tady vlastně osmnáct. Přesto je zajímavé sledovat, jak si po těch 18 letech vede bez nejmenšího zaváhání na dálnici. Z videa je poznat, že motor nemá absolutně problém s pružným zrychlením, a ani dosaženou maximální rychlost by od takhle starého „veterána“ už asi nikdo nečekal. Domníváme se, že k tomu velmi pomohla absence emisních seškrcení, které jinak zabraňují přirozenému projevu motoru. Na takové stáří a zcela průměrné auto – klobouk dolů!