Když se slaví 50. narozeniny, bývá to většinou sláva. Když slaví 50 let BMW Motorsport, postaví speciální edici svého motocyklu. To nejlepší „M“ na dvou kolech je tu.
Symbol „M“ a modro-fialovo-červená trikolora na vozech BMW nepotřebuje pro drtivou většinu automobilových nadšenců jakéhokoli komentáře. Prostě to nejlepší, co je možné v „BMW vesmíru“ najít. Příznivci Alpiny se mnou možná nebudou souhlasit, ale pravdou je, že „emka“ a Alpiny se většinou vzácně doplňují. Co mají jedni, nemají druzí a naopak. V čem mají ale vozy se znáčkem M na volantu drtivý náskok, je automobilový sport. Jinými slovy: BMW Motorsport.
Sbírka legend s „M“ ve znaku
Stačí se podívat do naší speciální „M-galerie“ v tomto článku a vzpomenout si třeba na „první emko“, nadčasovou M1, jež posbírala nespočet úspěchů na okruzích. O legendární BMW M3 E30 se snad nemá cenu ani zmiňovat. Zakladatel rodu a tradice, na níž pak navazovaly neméně úspěšné M3 E36/46/90 a další, spolu s řadou M5 od E28 až po poslední F90 a další modely. Vždy na čtyřech kolech, přesto, že BMW Motorrad je nedílnou a velmi úspěšnou součástí značky.
Změna přišla v roce 2020, kdy byla stažena pomyslná plachta z motocyklového „emka“ M 1000 RR. A jak jinak, než v bílé barvě doplněné o klasickou trikoloru divize M. A stalo se, co se muselo stát. Objednávky zbořily střechu, technicky dokonalý a v ikonickém designu vyvedený motocykl nemohl stihnout neúspěch, zejména pokud nosí logo se symbolickým znázorněním roztočené vrtule. A to ani tehdy, když má ve vlastní stáji konkurenci více než kvalitní. Nebo možná právě proto.
Uvnitř motocyklu tepe řadový čtyřválec o výkonu 212 koní a točivém momentu 113Nm. To na první pohled nejsou nijak omračující hodnoty, nicméně suchá hmotnost je pouhých 170 kg a plně natankovaný motocykl dosahuje k 192 kg. Tak trochu CSL verze na dvou kolech. S „maximálkou“ 315 km/h. Karbonová kola, odfrézované detaily a důsledná úspora hmotnosti u každé součásti vede nejen k působivým naměřeným hodnotám, ale i větší obratnosti a snazší manipulaci na trati. Ideální.
Jubilant s nejlepším rodokmenem
Nicméně, čas letí a od představení už uplynuly dva roky. V roce 2022 slaví divize BMW Motorsport 50 let od založení a dá se tedy očekávat, že přijdou i „jubilejní“ modely. A speciální, jednostopé jubilejní „emko“ je právě tady. Jmenuje se M RR 50 Years M a bude k dispozici pouze v roce 2022. Ještě víc ultimátní, ještě větší využití uhlíkových vláken, ještě lehčí kyvná vidlice a další komponenty. 50 na boku a vyvedená v „jedovaté žluté“ Sao Paulo, stejné, jakou nosí i nejnovější M4. Ikona k ikoně sedá? Vypadá to tak.
Čili pokud vám je kolem 50 a začínáte pociťovat krizi středního věku, tohle by mohlo být řešení. Zapomeňte na milenky mladší o dvacet let, nebo naopak na starší vína nebo jiné nápoje. Svůj k svému. Čistému vždy čisté. Za práci odměna. Tyto a podobné slogany si můžete opakovat, když si na svoji případnou, více či méně projevovanou krizi středního věku aplikujete „meducínu“ s podobnou číslovkou, jakou vám připomíná rodina a kolegové. Můžeme vám garantovat jedno: za řidítky tohoto „dvoukolového emka“ na něco jako střední věk zapomenete. Na krizi pak úplně. Tohle je sen a cesta k intenzivním, čistým zážitkům.