Hledáte nejlevější benzín a naftu v okolí? Může se stát, že za chvíli budete rádi, pokud vůbec bude na prodej.
Covidová pandemie poznamenala svět, a pokud ne trvale, tak jistě na dlouhou dobu. Z naprosto běžného zboží udělala rázem zboží nedostatkové, a to nemluvíme pouze o rouškách a respirátorech. Na trhu chybí řada produktů, které se týkají automobilového průmyslu. Čipy do řídících jednotek, sklo. Co je možná ještě horší, díky pandemii zanikla řada pracovních míst, chybějí řidiči.
Nejsou díly a nejsou řidiči
U nás je situace nedostatkem řidičů dlouhodobá. Jak to souvisí s palivem zmíníme vzápětí. Pandemie problému nijak nepomohla. Spousta lidí z gastronomie v době uzavřených restaurací přesedla za volant aut v rámci práce pro kurýrní služby, to ale nijak neřeší problém s nedostatečným počtem řidičů s oprávněním jiným, než je skupina B. Autoškoly díky koronaviru nefungovaly, nevydávaly se řidičáky skupiny C a vyšší.
Po covidu přišla válka na Ukrajině, která přinutila tamní obyvatele odejít a část této migrační vlny je u nás. A už jsme v jiném článku řešili, že Ukrajinci nenastoupili v ČR do původních profesí, ale dělají často řidiče. Opět ale mluvíme o lidech se skupinou B, v osobních autech. Profesionální a školený řidič, který by usedl za volant autobusu nebo nákladního auta, chybí. Není to ale pouze náš tuzemský problém.
V sousedním Polsku je situace obdobná. Řidičů nákladních aut je nedostatek. Narůstá tam poměrně riziko toho, že některé dodávky nebudou transportovány včas. A jsme u paliva. Ne však že by nebylo, je problém ho přepravovat. Podle tamních zdrojů je 20 až 25 % cisteren pro převoz pohonných hmot odstavených, protože je nemá kdo řídit. Reálně tak hrozí nedostatek paliva na čerpacích stanicích.
Produkty skladem chyběly a budou chybět nadále
Může tak nastat situace podobná jako na začátku pandemie. U nás chyběla mouka nebo sterilované fazole, cokoli, co bylo v médiích premiérem označené jako „toho je dostatek, nekupujte to.“ Poláci na tom byli podobně. Nedostávalo se jim také mouky. A navíc si neměli s příchodem coronaviru čím utřít zadek, chyběl jim toaletní papír. A to samé jim teď hrozí s pohonnými hmotami, může se stát, že prostě nebudou skladem.
Bohužel legislativa nedovoluje ani člověku s platným řidičským oprávněním řídit soupravu převážející benzín, je zapotřebí speciální školení. A tak se polští sousedé obávají, že už tak komplikovaná situace s pohonnými hmotami bude ještě složitější, začínají hystericky uvažovat o tom, že budou tankovat do zásoby a palivo uchovávat doma v kanystrech. Což je, kdyby nic jiného, v masovém měřítku dost nebezpečné.