Jak správně nastavit klimatizaci v těchto vedrech, aby člověk neskončil s bolestí v krku? Všichni chybují

Chyby v používání klimatizace vedou často k zdravotním obtížím a nachlazení. Přinášíme tipy, jak si poradit s teplotou v autě a čeho se určitě vyvarovat.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Vypadá to, že naše „mírné středoevropské léto“ se začíná pomalu, ale jistě měnit na „horké jihoevropské léto“. A co je navíc zřejmé: lepší už to nebude. Budeme si muset pomalu zvyknout na to, že 33 a více stupňů může být běžnou denní normou a ani v noci nemusí teplota klesnout pod 20 stupňů. A klidně nás můžou v červnu potkat „čtyřicítky“, jako právě v těchto dnech. Rady ohledně nastavení klimatizace, abychom teplotní výkyvy přežili ve zdraví přináší právě tento článek.

V opravdovém horku je klimatizace nezbytností

Klimatizace je totiž v zásadě jediným řešením nových „českých tropů“. Pokud je venku 38 stupňů a vy se navíc třeba pomalu posouváte rozpáleným městem, nic jiného než „klima“ vás od propocených zad stejně nezachrání. Do auta se otevřenými okny bude dostávat stále jenom horký vzduch a vaše tepelná pohoda vezme rychle za své. A i když pojedete rychleji a docílíte průvanu, přijdete zase o poslední zbytky akustické pohody na palubě. Opravdu horké počasí stažená okna zkrátka nevyřeší.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jejich okamžik však určitě přijde ve chvíli, kdy chcete odjet s rozpáleným autem například z parkoviště. Pak je nanejvýš vhodné otevřít v autě všechna okna (některé vozy včetně Škodovek umožňují stažení všech oken podržením klíčku v zámku dveří, případně z dálkového ovládání) a dostat horký vzduch z auta co nejrychleji ven přirozenou cestou. A až poté zapnout klimatizaci. V uzavřeném autě by výměna přehřátého vzduchu za studený trvala neúměrně dlouho. Navíc by zbytečně zatěžovala klimatizaci.

Jak správně nastavit klimatizaci

Manuální klimatizace

Pokud máte ve svém autě manuální provedení klimatizace bez vyznačení hodnoty ve stupních Celsia, nezbyde vám, než si jí pocitově nastavit pro vaši optimální tepelnou pohodu. Určitě bychom volili spíše o něco teplejší, ledový vzduch směrovaný do tváře nebo na krk je opravdu „zárukou“ respiračních problémů. Směrujte přitom výdechy klimatizace pokud možno na strop, nechte studený vzduch odrazit a „padat“ kabinou volně dolů.

iZdroj fotografie: Freepik

Automatická klimatizace

U automatických klimatizací se můžete klidně svěřit režimu „auto“, jakkoli máme s automatikami někdy problém. Klimatizace však povětšinou disponují sofistikovanými algoritmy, vycházejícími z mnoha čidel umístěných ve voze a dokáží opravdu nenásilnou formou zajistit komfortní prostředí ve voze. S důrazem na slovo „nenásilnou“ – většinou se nedočkáte silného proudu vzduchu přímo na tvář, jakkoli by jej mnozí po usednutí uvítali. Vítaným bonusem je naopak snížené riziko onemocnění z chladného vzduchu.

iZdroj fotografie: Škoda

Jakou teplotu nastavit na klimatizaci?

Obecně se doporučuje nastavit teplotu kolem 21-23 stupňů, případně o 5-6 stupňů nižší, než je teplota vnějšího vzduchu. Nicméně případě, že je venku 38 stupňů určitě nenastavujte na klimatizaci teplotu 33 stupňů. Speciálně na dlouhé cesty není problém zůstat u komfortních 23 stupňů, jen před očekávaným vystoupením postupně zvedejte teplotu, abyste se připravili na „teplotní šok“ a aklimatizace nebyla pro organismus tak náročná. Speciálně pokud venku „vládnou tropy“ jako nyní.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pro zachování zdraví je též dobré věnovat pozornost údržbě klimatizace, jejímu pravidelnému čištění a desinfekci, při kterém se odstraní všechny bakterie, plísně a další patogeny, které by vám mohly v autě znepříjemňovat život. Vyčištění by mělo následovat i poté, když koupíte ojeté auto – pokud nemáte „neprůstřelný důkaz“, že předchozí majitel klimatizaci vyčistil před prodejem, udělejte to sami a co nejdříve. Zdraví máme nakonec jen jedno a na kvalitě vzduchu opravdu záleží.

Na kolik stupňů máte nastavenou klimatizaci Vy?

Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
71 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články