Sebrat legendě její desetiletí budované jméno je celkem riskantní záležitost. Může to znamenat úspěch, ale také fiasko. V tomto případě jsme sami zvědavi, co z toho bude platit.
Řekněme si to rovnou na začátku, ať máme to nejhorší za sebou. Ne, tohle Mustang nikdy nebude. Aspoň tak, jak jsme ho znali doposud. Ne a ne a ne, i kdyby autorovi tohoto článku nakrásně narostly čtyři nohy, kopyta a černá hříva a začal se prohánět po amerických prériích, jak tomu činil původní majitel tohoto vznešeného jména. Tohle je zkrátka marketing. Celkem by mne zajímalo, jaká „aditiva“ si přidávají marketéři Fordu do kávy. Nic slabého to nebude.
Svatokrádež posvátného jména
Protože vzít tak slavné jméno, evokující nezávislost, nespoutanost a pohyb (přesně v duchů amerických mustangů i Mustangů) a přilepit jej „na zadek“ elektrického SUV znamená rezignaci na všechno, co jsem si dosud o Fordu myslel a věděl, nebo jsem si aspoň myslel, že vím. A soudím, že i u Fordu se našli tací, co se začali křižovat, jen co tenhle nápad uslyšeli. A troufám si odhadnout i odpověď dotyčných jedinců z marketing departmentu: „A co máme asi tak dělat?“
Přesně tak, co mají dělat. Mají se dívat na Teslu, které asi nejen z pro mne nepochopitelných důvodů tak dokonale válcuje konkurenci, a přitom si opravdu, ale opravdu těžkou hlavu z názvů svých modelů nedělá? Tipuji, že je u Tesly vymýšlí vrátný v závodní kantýně. Tak velmi sofistikované jsou. Pokud tedy alespoň nějak mohou u Fordu proti Tesle zabojovat, a nalákat na zvučné jméno, co udělají? Vyberou si Escort? Nebo Taunus? Fiestu, Focus nebo Mondeo? Ne, vyberou si Mustang.
Mustang z obchodu s elektrospotřebiči
Pochopitelně. Co na tom, že tohle jméno na elektrické SUV pasuje asi podobně, jako by pasovalo Ferrari na rodinné kombi. Jak se ale říká, účel světí prostředky. A navíc, to auto zase není tak špatné. Ford Mustang Mach-E, jak zní celý jeho název disponuje ve variantě se zadním pohonem (a větší baterií = větším dojezdem) výkonem 294 koní a točivým momentem 430 Nm. Akumulátor nabízí kapacitu 91 kWh při spotřebě od 16 do 25 kWh/100km. Dobře, není to bublající „vé-osmička“, ale o to tady momentálně nejde.
A není to ani Mustang, byť se mu grafikou zadních světel, logem s běžícím ořem na volantu nebo na přední masce (tady samozřejmě nikoli „masce chladiče“) snaží přiblížit. Není to (a asi ani nebude) legenda z Bullitova případu se Steve Mc Queenem za volantem, o němž jsme psali. Je to zkrátka konvenční elektromobil, s příjemným designem a snahou využít pro svoji prezentaci cokoli, co může. Uvidíme, jestli mu to v souboji (speciálně s Teslou X nebo VW ID.4) bude stačit.