Toto je jeden z posledních a extrémně spolehlivých motorů, který lze přestavět na LPG. Jde o poslední šanci

Úsporný provoz na LPG je dnes stále žádanější alternativou, moderní přímovstřikové motory jej však příliš nepodporují. Přesto jsme našli moderní a především spolehlivé řešení.

i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
                   

Ceny benzínu a nafty atakující stále vyšší a vyšší hodnoty přivádí mnoho z nás k myšlence, jestli opravdu nedat šanci plynovému pohonu a nevyužít jeho nízké zdanění, vedoucí ve finále k přijatelné ceně. A byť případná přestavba také něco stojí, s dnešním rozdílem cen se vstupní náklady na její pořízení vrátí poměrně rychle. A pak už jenom šetříte. Jenže moderní přímovstřikové motory nejsou s LPG zcela kompatibilní. Jedno řešení by tady přesto bylo.

Přímý vstřik není pro LPG ideální volbou

Pojďme si nejprve v rychlosti nastínit, proč nejsou motory s přímým vstřikem benzínu příliš vhodné ke konverzi na LPG. Vstřikovače benzínu jsou totiž ve spalovacím prostoru vystaveny vysokým teplotám, při provozu je jejich chlazení zajišťováno vstřikovaným benzínem. Proto LPG systémy často zachovávají současné vstřikování benzínu i při provozu na LPG, ekonomika provozu pak pochopitelně není natolik výhodná, jako u provozu čistě na plyn.

iZdroj fotografie: Toyota

Ekonomická stránka věci však není jedinou komplikací společného „soužití“ plynu a přímého vstřikování benzínu, naopak, těch technických je výrazně více. Konstruktéři a výrobci soudobých moderních motorů však přímý vstřik benzínu z mnoha důvodů preferují, najít tak motor „kompatibilní“ pro bezproblémovou konverzi na LPG je stále složitější. Jedno řešení bychom však měli, a je paradoxně od jedněch z nejlepších motorářů na světě – japonské Toyoty.

Japonské motory s nejlepším rodokmenem

Ta totiž u motoru 1.8 Valvematic zachovala nepřímé vstřikování benzínu a firmy, zabývající se konverzí motorů na LPG tento agregát vyloženě milují. Najdete jej mimo jiné v oblíbeném Avensisu do roku výroby 2018, kde má výkon 147 koní, stejně jako v první i druhé generaci Aurisu. Levnější verze 1.6 Valvematic je také dostupná v obou modelech, pokud si však můžete vybrat, volte výkonnější verzi, spotřeba paliva je totiž u obou verzí téměř shodná.

i

Oba modely vám pak nabídnou to nejlepší z „Toyoty světa“, od spolehlivosti po specifickou nadstavovskou neutrálnost a nenápadnost. A pokud se dokážete povznést nad určitý japonský étos, který je u vozů Toyoty stále přítomen (na rozdíl třeba od Mazdy nebo Nissanu, které staví již zcela evropsky vypadající auta), získáte skvělého parťáka pro život. A při konverzi na LPG pak i skvělou ekonomiku provozu. Jeden z našich LPG favoritů? Neviděl bych to jinak.

Galerie

Další 2 fotografie
Další 2 fotografie

Uvažovali jste někdy nad úsporným provozem na LPG?

Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články