Jak se předvedl v našem dlouhodobém testu kontroverzní Ford Mustang Mach E, kterému fanoušci klasických Mustangů nemohou přijít na chuť?
Pod náš drobnohled se dostal nový vůz s dobře známým znakem divokého koně, který nám zapůjčila ze své nabídky skladových vozů společnost AutoPalace. Očekávali jsme sterilní elektromobil, který nás ničím neoslní, ale to jsme se velice mýlili. Mustang Mach E je totiž výborně zvládnutý elektromobil, který nabízí velkou porci komfortu, kvalitních technologií i sportovní jízdy, a navíc si dokázal udržet vizualitu rodiny Mustang. A za tím si stojím.
Stačí, když si prohlédnete dva stěžejní prvky na karosérii, a to přední a zadní světla. Ale také tvar víka motoru, blatníků, masku, to všechno vám okamžitě evokuje příslušnost vozu k rodině se znakem divokého mustanga. A že se ortodoxním fanouškům Mustanga zvýšená verze Mach E nelíbí, to je jejich věc. Za mě je to krásné auto, které úžasně poutá pohledy ostatních řidičů i chodců kolem vozu.
Nedostatky vozu? Našli jsme jen dva
Když budu naprosto upřímný, tak se mi na verzi AWD s prodlouženým dojezdem nelíbí na jeho exteriéru vlastně jen dvě věci. A rovnou předesílám, že se může jednat o ryze subjektivní dojem. První z nich je přední maska, která na mě působí jako takové laciné „víčko“, které je samozřejmě pro elektromobily všeobecně dosti charakteristické. Jasně, vozidlo nepotřebuje chladit motor, takže ani není nutné ho obohacovat klasickou mřížkou. Ale když se podíváte na Mustang Mach E GT (nejsilnější verze Mach E), zjistíte, že masku jde vyřešit i jinak a daleko lépe.
Druhá věc, která mi na voze nesedí, je formát kol. Devatenáctky jsou na první pohled málo a vůz díky nim vypadá trochu ochuzený. A opět – když si prohlédnete model GT a vidíte na něm dvacetipalcová kola, je očividné, že tohle je ten správný rozměr, který k vozu perfektně pasuje, ale pochopitelně na úkor pohodlí, které podvozku trochu ubere. Pozor, samotné disky kol jsou na našem testovaném voze velice pěkné, ale jako jeho majitel bych prostě řešil možnost výměny kol za větší.
Kosmický pokojíček
Interiér je na Mustangu Mach E AWD kapitola sama pro sebe. Je samozřejmě hypermoderní a evokuje především díky monstróznímu centrálnímu displeji a nízké palubní desce kokpit letadla, nebo s velkou nadsázkou dokonce kosmické rakety, ale přitom je vlastně útulný a velmi komfortní zároveň. Hlavní zásluhu na tom má kombinace materiálů (červeně prošívaná kůže, zajímavá látkovina na palubní desce a na reproduktorech ve dveřích plus rádoby karbonové prvky).
Všude kolem vás (a to i na zadních sedačkách) je spousta místa, jak se na americké vozy sluší. Sedačky jsou hodně, ale opravdu hodně pohodlné a připomínají pocit, jako když si sednete do nového luxusního křesla. Na druhou stranu nemají dobré boční vedení, které by se mi u vozu se sportovním charakterem líbilo. Řidičovo sedadlo nabízí tři paměti pro uložení požadované polohy.
Odkládacích ploch má vůz dostatek, navíc šikovně řešených. Nejvíce mě baví měkčený odkladač pod velkým displejem, který navíc umí na straně řidiče dobíjet telefon vybavený bezdrátovým nabíjením.
Brutálně velký displej
Na opravdu vysoké úrovni je celý infotainment Mustangu Mach E, který pracuje klasicky se dvěma displeji. Displej za volantem je zajímavě nízký a široký a zobrazuje přesně to, co od něj čekáte (vnější teplota, stav nabití baterie, dojezd, povely navigace, rychlost, jízdní asistenti, povolená rychlost atd.). Navíc vás spolu s velkým centrálním displejem při nastoupení do vozu přivítá hodně zajímavým grafickým videem samozřejmě s motivem koně. Grafika tohoto displeje se tematicky mění podle zvoleného jízdního režimu.
V případě druhého displeje ani nemusím definovat jeho umístění, protože je v interiéru absolutně nepřehlédnutelný. Má stejný formát jako ve vozech Tesla, a to konkrétně 15,5 palce. Je to ten největší „tablet“, jaký jsem kdy v životě viděl, a jednotlivé funkce vozu se s ním ovládají naprosto výborně.
Displej je samozřejmě dotykový, má špičkovou grafiku a dotykové povely mají velmi rychlou odezvu. A to je samozřejmě dobře, když už je tento mega displej ovládacím panelem celého operačního systému vozu. Ovládací ikony jsou navíc dostatečně intuitivní, takže se rozhodně už při první jízdě obejdete bez manuálu. Doslova radost je pomocí displeje pracovat s propojeným mobilním telefonem (hledání v kontaktech, volaných číslech apod.), couvat s vozem pomocí gigantického zobrazení parkovací kamery, nebo třeba jen upravovat hodnoty klimatizace.
Vtipné i praktické mi na displeji připadá jeho jediný manuální prvek a to je otočné kolečko, kterým můžete ovládat hlasitost hudby, o kterou se mimochodem ve voze stará dobře známý a rozhodně kvalitní Bang Olufsen.
Netradiční názvy režimů a sympaticky tuhý podvozek
Klíčová funkce displeje je volba jízdního režimu, a to konkrétně jednoho ze tří – Whisper (jemná, neagresivní jízda zaměřená na nízkou spotřebu energie), Active (běžná komfortní sportovněji laděná jízda), anebo režim Untamed (česky „nezkrotný“, který je ryze sportovní a využívá veškerou dostupnou energii z baterie k maximálnímu výkonu vozu).
Mach E AWD má maximální zrychlení z nuly na 100 km/h za 5,1 vteřiny a vzhledem ke kontinuálnímu nárůstu rychlosti (bez změn rychlostních stupňů jako u klasických motorů) máte při plném sešlápnutí plynu pocit, jako by auto zrychlovalo ještě o celou vteřinu rychleji. Předjíždění je s tímto Mustangem neskutečně příjemná, ale také celkem návyková záležitost.
Auto má dostatečně citlivý volant, který poměrně zásadně reaguje ve smyslu tuhosti na změny jízdních režimů. Tedy rozhodně více než podvozek, který je každopádně sám o sobě zajímavě tuhý, a přitom komfortní. Skvěle skrývá veškeré nerovnosti, přes které v daný moment přejíždíte, a s charakterem vozu dokonale koresponduje. Dokresluje komplexní dojem velmi pohodlného, a přesto sportovně laděného sportovního auta se snadno definovatelným rodokmenem.
Jinak volant má zajímavě měkký věnec, na který se snadno zvyká a také poměrně nepřehledná ovládací tlačítka, na která je třeba si zvyknout naopak poněkud déle, než je začnete používat opravdu intuitivně. Nicméně odezvu a rychlost reakce mají výbornou.
Umělý zvuk, který baví
Díky tomu, že se jedná o vůz poháněný čistě elektrickou energií, je pochopitelně jeho motorizace prakticky neslyšitelná. Ale vy si můžete za jízdy pustit „zvuk“ motoru tzv. z repráků. Už jsem pár těchto umělých zvukových kulis v několika předchozích testovaných vozech slyšel a vždycky to byla naprostá nepřirozená tragédie, kterou jsem vždycky potřeboval co nejrychleji vypnout.
Ale v případě Mustanga Mach E, je to, světe div se, něco docela jiného. Zvuk, který máte k dispozici, vám připomíná start nějakého letadla, nebo opět jakési rakety. A on se k pocitům z jízdy a samotnému řízení Mach E opravdu hodí. Na zvuk „motoru“ jsem si hrozně rychle zvykl a do konce testování vozu už jsem ho nevypnul. Doteď jsem z toho sám překvapený.
Výborné brzdy i famózní asistenti
S čím jsem byl u tohoto Mustanga velmi spokojený, to byla reakce na sešlápnutí plynu (prakticky okamžitá, podle zvoleného jízdního režimu) i brzdy. Vůz brzdí výborně až jedovatě a brzdový pedál je středně tuhý. Kvalitu brzd jsem ocenil především v momentu, kdy přede mnou jiné auto prudce odbočovalo bez signalizace blinkrem. Mustang mě okamžitě důrazně varoval před možnou kolizí (vynikající funkce, se kterou jsem se již u několika prémiových vozů setkal) a po prudkém sešlápnutí brzdového pedálu byla brzdná dráha očividně krátká.
Veškeré jízdní asistenty v Mustangu nemohu než pozitivně kvitovat. Hlídání jízdy v jízdním pruhu, aktivní tempomat, nicméně nejzajímavější mi připadalo částečné autonomní řízení. Když si vůz sám otáčí volantem a hlídá si ostatní vozidla kolem vás, rozhodně vám to vykouzlí úsměv na tváři. Tedy do té doby, než si uvědomíte, že po vás co chvíli vyžaduje vozidlo ruce na volantu, aby se ubezpečilo, že jste s ním stále v kontaktu.
Možná vás pak tento režim omrzí stejně jako mě, anebo to bude právě pro vás ta správná hypermoderní volba. V zatáčkách vůz dobře sedí, jen na mokrém povrchu vozovky je třeba být trochu opatrný. Ačkoli se jedná o náhon na všechna čtyři kola, měl jsem v dešti při vyšších rychlostech pocit, že vůz není nijak ukrutně stabilní.
Inovativní otvírání dveří a dotykový zámek
Formát zrcátek (vnitřní i obě vnější) je vynikající a nabízí dokonalý přehled. Odemykání vozu i startování je bezklíčové a co je velmi zajímavé, tak řešení otevírání dveří. Každé dveře mají vlastní tlačítko, po jehož zmáčknutí se dveře pootevřou. Nenajdete tu žádnou „kliku“, pouze takové madýlko, za které pak manuálně otevřete dveře podle potřeby. Velmi praktické řešení.
A co mě ještě více překvapilo, tak možnost odemykat respektive zamykat Mustange Mach E pomocí číselného kódu, jehož dotyková tlačítka jsou umístěná na rámu dveří. Takže když se půjdete například koupat, nemusíte se strachovat o klíčky, které prostě můžete nechat uvnitř vozu. Tohle řešení údajně vzniklo na popud amerických surfařů.
Slušný objem pro zavazadla
A co kufr, když už nám tento model Mustangu tak narostl na rozměrech? Je vám samozřejmě jasné, že když se jedná o elektromobil, nabízí vozidlo kufry dva. Malý přední s objemem 100 litrů, který se právě tak hodí na převoz dobíjecích kabelů a nějaké té tašky, nebo menšího batohu navíc a především poměrně prostorný zadní zavazadlový prostor. Ten už disponuje 519-ti litry, což je vyhovující i pro přepravu rodiny s dětmi. Otvírá se pohybem nohy, tlačítkem na víku, nebo třeba dálkovým ovladačem.
14 km za hodinu ze zásuvky
No a co dojezd? Tato hodnota je samozřejmě na elektromobilu klíčová. Výrobce udává, že ve verzi námi testovaného modelu (258 kW/351 koní) činí dojezd na jedno plné nabití až 540 km. V reálu jsme naměřili dojezd podstatně nižší, a to 380 km. V současnosti mi to mezi konkurenčními elektromobily nepřijde jako špatná hodnota. Samozřejmě, že bychom si všichni přáli, aby alektroauta zvládla ujet přes 1 000 kilometru na plnou baterii, ale to je stále ještě „hudba“ budoucnosti. Faktem je, že jsem ani jednou po dobu testování nepotřeboval vůz nabíjet na dobíjecí stanici.
A to z jednoduchého důvodu. Každý den jsem totiž nabíjel z klasické sítě na našem rodinném domě pomocí dobíjecího kabelu vozidla propojeného s klasickou prodlužovačkou na 240 V. A tipnete si, kolik jsem byl schopen dobít kilometrů za hodinu? Čtrnáct. Zdá se vám to málo? Mně ne, a to proto, že za noc (10 hodin) jsem do auta dostal dojezd 140 kilometrů. No a to je dojezd, který mi pro běžnou denní potřebu mého nájezdu absolutně stačí. A patrně nejen mně. Zamyslete se nad tím, kolik denně potřebujete svým vozem ujet na cestě do práce, na nákup, výlet s dětmi apod.
Pro koho se hodí?
Samozřejmě elektromobil nedává smysl úplně pro každého. Pokud bych bydlel na malém městě navíc v bytě a měl dobíjecí stanici daleko od domu, pak bych měl problém. Ale pro toho, kdo bydlí v rodinném domě a má možnost si vůz nabíjet prakticky kdykoli, kdy má u domu vůz zaparkovaný, je elektromobil rozhodně zajímavá volba. Tím spíše, když se jedná o druhé auto do rodiny například k nějakému šikovnému SUV s klasickým vznětovým, nebo zážehovým motorem.
Nečekal jsem to, ale na rovinu musím přiznat, že jsem z Fordu Mustang Mach E AWD doslova nadšený a že se mi ho ani nechtělo vracet. Pohodlí, asistenti, sportovní feeling i dojem na okolí parádní. Musím poděkovat společnosti AutoPalace za jeho zapůjčení z nabídky skladových vozů. Mimochodem tento model stojí 1 824 900 korun, což je cena nižší, než bych za takto interesantní elektromobil s duší divokého oře očekával.
Testovaný Mustang Mach E AWD s prodlouženým dojezdem přehledně:
Výkon | 258 kW (351 koní) |
Max. točivý moment | 580 Nm |
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 5,1 s |
Max. rychlost: | 180 km/h |
Pohon: | dva motory, 4 x 4 |
Váha pohotovostní: | 2 322 kg |
Rozměry: | 4 713 mm délka x 1 881 mm šířka x 1 624 mm výška |
Zavazadlový prostor zadní: | 519 litrů (počítáno až po střechu) |
Objem zavazadlový prostor přední: | 100 litrů |
Rozměr kol: | 19 palců |
Rozvor náprav: | 2 984 mm |
Dojezd na jedno nabití udaný výrobcem: | 540 km |
Bezklíčové otevírání a startování: | ANO |
Jízdní režimy: | 3 |
Cena: | 1 824 900 Kč |