Testování automobilů zahrnuje maskování proti číhajícím paparazzi, drsné podmínky a především statisíce kilometrů za volantem, za každého počasí, na sněhu i v pouštích.
Testovací a zkušební vozy bývají vděčným zájmem fotografů a kameramanů, stojících podél tratí a silnic a čekajících na okamžik, kdy se jim povede zachytit prototyp v tom nejlepším světle. A následně jej samozřejmě prodat magazínům a automobilovým webům. Většina automobilek však už pochopila, že i fotky a videa prototypů můžou plnit roli marketingu a zvyšovat zájem o nový model. A tak si připravují videa zcela ve své režii. Tady je jedno z nejlepších.
Kamufláž auta je základem každého testování
A hned zkraje ukazuje, jak vypadá taková příprava u BMW, než se vůbec vyjede na silnici. A není to nic pro ty, kdož mají rádi auta a nesnáší, když se jim „ubližuje“. Neb když vidíte, jak se přidělávají kamuflážní plastové blatníky na karoserii BMW samořeznými šrouby s aku šroubovákem podobně, jako přivrtáváte plaňku u vašeho plotu na zahrádce, tak to skoro zabolí. Ale chápeme, účel světí prostředky a toto BMW je stejně předurčeno k brzkému konci.
Čili na nějakém provrtání blatníku zas tak nesejde. Zajímavější je, čím vším musí testovaný exemplář projít, aby mohl naplnit připojený notebook daty a posloužil tak svému účelu. Průjezdy vodním korytem by nebyly asi nijak zajímavé, kdyby voda nesahala téměř po kapotu a musela tedy „omývat“ i celý motor. Futuristicky vypadající odsávání na kapotě je pak jediným rozdílem proti sérii, BMW přesto překonalo brod určený spíš pro Land Rover „bez ztráty květinky“.
Klasické testovací procedury jsou stále v kursu
Podobně pak vypadají zkušební jízdy v severských končinách, kde není problém posílat zadokolku do každé zatáčky dveřmi napřed, nebo naopak sledovat trakci u verze ix s pohonem všech kol. Stejně tak nekonečné série testovacích procedur na zavírání/otvírání dveří, manipulace s klikami, nastavování světlometů. I v době bezproblémové simulace de facto čehokoli na počítačích zůstává tento klasický, „mechanický“ princip nenahraditelný.
Na málokterou činnost pak pasuje příměr „těžko na cvičišti, lehko na bojišti“ víc, než na předprodukční testování prototypů automobilů. Vozidla jsou vystavovány zkušebním „torturám“, které mají k běžnému, reálnému provozu velmi daleko. Pokud ale testovaný automobil obstojí, dá se očekávat, že bude dobře sloužit i v podmínkách zcela standardních. A i proto jsou prémiové značky dražší – platíme za drahý vývoj, který by nám měl usnadnit dennodenní soužití.