Proč chytří šoféři stáčí kola ke krajnici? Triviálním úkonem se vyhýbají pokutě a zachraňují životy i majetky

Že při parkování ve svahu je opravdu dobré stočit kola směrem ke krajnici, se učí snad už v autoškole. Přinášíme seznam důvodů včetně litery zákona, proč mají pravdu.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár
                   

Popravdě, jedna z nejméně pochopitelných věcí v dennodenním provozu. Projděte se na jakémkoli svahu, ve kterém parkují auta podélně u krajnice, případně ve městě u chodníku. A spočítejte, kolik z nich má přitom stočená kola směrem ke krajnici. Nebo k chodníku. Myslím, že polovina bude úspěchem. Jak dokládá naše fotografie z poměrně prudkého svahu v jednom městě, dvě auta mají vzorně kola stočená, ale to první, na kterém záleží nejvíc, „drží rovinu“.

Parkování bez stočených kol ke krajnici bývá pokutováno

Přitom existují státy, kde se policisté s oblibou projdou po svahu a podobně zaparkovaná auta nemilosrdně pokutují. A těch států není málo. Evidentně si v nich uvědomují, že jedno rozjeté auto ze svahu a bez kontroly může způsobit apokalypsu. A spoléhat na jakékoli ruční brzdy (nebo dokonce jen zařazené rychlosti) je v tomto směru hodně krátkozraké. Stát se může naprosto cokoli. Pojďme se podívat, jak na podobnou situaci při parkování pamatuje české právo:

iZdroj fotografie: Michal Sztolár

361/2000 Sb. Zákon o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů

Zastavení a stání, § 26

  • (1) Otevírat dveře nebo boční stěny vozidla, jakož i nastupovat do vozidla nebo vystupovat z něho se smí jen tehdy, není-li tím ohrožena bezpečnost nastupujících nebo vystupujících osob ani jiných účastníků provozu na pozemních komunikacích.
  • (2) Řidič, který se hodlá vzdálit od vozidla tak, že nemůže v případě potřeby okamžitě zasáhnout, musí učinit taková opatření, aby vozidlo nemohlo ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a nemohla je neoprávněně užít jiná osoba. Je-li vozidlo povinně vybaveno zařízením proti neoprávněnému použití2) musí je řidič užít.

Litera zákona mluví jasně

Jak je patrné z formulace v druhém odstavci, řidič musí učinit taková opatření, „aby vozidlo nemohlo ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a nemohla je neoprávněně užít jiná osoba“. Z logiky věci vyplývá, že musí učinit všechna opatření, která učinit může. A pokud jedním z těchto opatření (navíc jednoduché a navýsost efektivní) je stočení kol směrem ke krajnici, tak je povinen jej učinit. Obávám se, že diskuse s policistou by nevedla k úspěchu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nicméně, u nás se takovéto stání zkrátka toleruje. Místo, kde byly pořízeny první dvě fotografie je opravdu strmý, téměř kolmý svah, který nelze sjet jinak než krokem a v zimě jen s velkou dávkou schopností a na dobrých gumách. Pokud by se první zaparkované auto dalo do pohybu, nabere během několika desítek metrů slušnou rychlost. A s ohledem na jeho dvoutunovou hmotnost z něj bude „parní válec“. Možná bychom se ta kola stáčet mohli opravdu naučit, co myslíte?

Stáčíte při parkování kola striktně ke krajnici?

Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
91 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články