Že při parkování ve svahu je opravdu dobré stočit kola směrem ke krajnici, se učí snad už v autoškole. Přinášíme seznam důvodů včetně litery zákona, proč mají pravdu.
Popravdě, jedna z nejméně pochopitelných věcí v dennodenním provozu. Projděte se na jakémkoli svahu, ve kterém parkují auta podélně u krajnice, případně ve městě u chodníku. A spočítejte, kolik z nich má přitom stočená kola směrem ke krajnici. Nebo k chodníku. Myslím, že polovina bude úspěchem. Jak dokládá naše fotografie z poměrně prudkého svahu v jednom městě, dvě auta mají vzorně kola stočená, ale to první, na kterém záleží nejvíc, „drží rovinu“.
Parkování bez stočených kol ke krajnici bývá pokutováno
Přitom existují státy, kde se policisté s oblibou projdou po svahu a podobně zaparkovaná auta nemilosrdně pokutují. A těch států není málo. Evidentně si v nich uvědomují, že jedno rozjeté auto ze svahu a bez kontroly může způsobit apokalypsu. A spoléhat na jakékoli ruční brzdy (nebo dokonce jen zařazené rychlosti) je v tomto směru hodně krátkozraké. Stát se může naprosto cokoli. Pojďme se podívat, jak na podobnou situaci při parkování pamatuje české právo:
361/2000 Sb. Zákon o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
Zastavení a stání, § 26
- (1) Otevírat dveře nebo boční stěny vozidla, jakož i nastupovat do vozidla nebo vystupovat z něho se smí jen tehdy, není-li tím ohrožena bezpečnost nastupujících nebo vystupujících osob ani jiných účastníků provozu na pozemních komunikacích.
- (2) Řidič, který se hodlá vzdálit od vozidla tak, že nemůže v případě potřeby okamžitě zasáhnout, musí učinit taková opatření, aby vozidlo nemohlo ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a nemohla je neoprávněně užít jiná osoba. Je-li vozidlo povinně vybaveno zařízením proti neoprávněnému použití2) musí je řidič užít.
Litera zákona mluví jasně
Jak je patrné z formulace v druhém odstavci, řidič musí učinit taková opatření, „aby vozidlo nemohlo ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a nemohla je neoprávněně užít jiná osoba“. Z logiky věci vyplývá, že musí učinit všechna opatření, která učinit může. A pokud jedním z těchto opatření (navíc jednoduché a navýsost efektivní) je stočení kol směrem ke krajnici, tak je povinen jej učinit. Obávám se, že diskuse s policistou by nevedla k úspěchu.
Nicméně, u nás se takovéto stání zkrátka toleruje. Místo, kde byly pořízeny první dvě fotografie je opravdu strmý, téměř kolmý svah, který nelze sjet jinak než krokem a v zimě jen s velkou dávkou schopností a na dobrých gumách. Pokud by se první zaparkované auto dalo do pohybu, nabere během několika desítek metrů slušnou rychlost. A s ohledem na jeho dvoutunovou hmotnost z něj bude „parní válec“. Možná bychom se ta kola stáčet mohli opravdu naučit, co myslíte?