Máte celoroční pneumatiky a plánujete cestu Evropou? Zkontrolujte si parametry, hrozí drahé problémy s legislativou

Celoroční pneumatiky mají řadu předností, poradí si se sněhem i suchou vozovkou. Jejich užití však skrývá i některé nevýhody, které vás speciálně v létě mohou přijít hodně draho.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

S celoročními pneumatikami se to má podobně, jako se vším, co je „zcela univerzální“. Většinou to umí (skoro) všechno, ale nic z toho (aspoň trochu) pořádně. Je to jako s instantní „kávou“ 3v1 ze supermarketu v akci. Nějaký dojem „jako kafe“ to možná vytvoří, ale pak si dáte jedno espreso od baristy v kavárně, a pochopíte všechno. Jenže u kávy o nic nejde. Celoroční pneu, jakkoli mají ušlechtilý záměr, vám mohou také pěkně „zavařit“. Přinášíme pár rad, aby se tomu tak nestalo.

Univerzálnost se může prodražit

Většina uživatelů celoročních pneumatik si je pochopitelně pořizuje s tím, že si je vědoma jejich kompromisního účelu. V zimě nečekají, že se proderou půlmetrovou závějí nebo vyjedou na Sněžku, v létě pak s měkčí směsí po nich nechtějí extra výkony na rozpáleném asfaltu. Zkrátka něco za něco. Jsou však situace, kdy celoroční pneumatika na autě (která je optikou legislativy považována za zimní) vám může poměrně zkomplikovat život. A v lepším případě se jenom citelně prodražit.

iZdroj fotografie: Michelin

Měkká směs pneu není pochopitelně tak odolná proti vysokým teplotám, nicméně výrobci limity svých výrobků znají a zohledňují je v takzvaném rychlostním indexu, neboli maximální přípustné rychlosti, kterou lze s daným typem pneumatiky jet. Je vyznačena přímo na běhounu pneumatik, případně jí výrobce přibalí i jako „samolepku“ na palubní desku. Mnozí z řidičů to však stále berou jako formalitu, 190 km/h a podobné rychlosti nikdy nepojedou a ani jejich Fabie se k tomu nechystá.

Neznalost zákonů neomlouvá

Jenže celá věc má háček. Například v Itálii platí předpis, že zimní a celoroční pneumatiky lze v létě používat pouze tehdy, pokud jejich rychlostní index není nižší, než je maximální rychlost vozidla. Převedeno do praktické roviny: pokud byste na svém voze měli zimní/celoroční pneumatiky s rychlostním indexem „T“, tedy do 190 km/h, a vaše vozidlo mělo v dokumentaci uvedenou maximální rychlost 225 km/h, dá se s pravděpodobností hraničící s jistotou předpokládat, že policii to při případné kontrole bude zajímat.

Značení pneumatiky iZdroj fotografie: Depositphotos

A co hůř, pokud by došlo k nehodě, budou tuto skutečnost zjišťovat také a předávat dál pojišťovně. V tom okamžiku máte problém, neb pojišťovny se někdy oblibou „chytají“ každé chyby řidiče, aby se mohly z plnění vyvázat. A tohle je chyba vcelku neoddiskutovatelná. Málokdo totiž zná do detailu silniční pravidla země, kam se chystá na dovolenou nebo kterou bude byť jen projíždět. I proto chystáme speciál se všemi těmito nuancemi a rozdíly proti našim zákonům, aby jste byli připraveni a nemuseli platit zbytečné pokuty. Držíme palce na letních cestách!

Znáte dopravní specifika zemí, kam se letos v létě chystáte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
106 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články