Chorvaté otevřeli nový most na polostrov Pelješac: Co je nutné vědět, aby se cesta k moři zlevnila a zkrátila

Po letech budování otevřeli Chorvaté 23. června 2022 most na Pelješac. Úchvatná stavba zkrátí cestu k moři o desítky minut a zbaví nás hraničních kontrol s Bosnou a Hercegovinou.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Dlouho očekávané se stalo realitou a 26. července (namísto původně plánovaného 23. června) se pro veřejnost otevře nový most na Pelješac a Chorvatsko se tak zařadí do elitního klubu zemí, jejichž mosty v moři spojují pevninu s ostrovy nebo poloostrovy. Monumentální stavba pak bude možná pro mnohé tím posledním důvodem při rozhodování, zda-li se letos vydat do Chorvatska, či nikoli. A nikoli jen proto, že jízdou přes most ušetříte docela dost času. Na tenhle okamžik cesty se dá i těšit, dětem do rukou povinně telefony a kamery, jedeme.

Chorvatskou stavbu století stavěli Číňané

Most dlouhý přesně 2404 metrů se začal stavět v roce 2017 a postavila ho čínská firma, po letech nedůvěry ke stavařům z východní Asie se nakonec většina místních shodla na tom, že je to nakonec dobře. Chorvaté by ho údajně stavěli ještě dnes. V nejvyšším bodě dosahuje výšky 55 metrů a je bohatě osvětlen, večerní a noční průjezdy budou více než magické. Náklady v celkové výši celkem 13,5 miliardy eur uhradí z 85 procent programy evropských dotací.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Což má mimochodem jeden, pro motoristy navýsost příjemný synergický efekt: jízda po mostu bude bez mýta, které jinak podobně nákladné projekty neodmyslitelně provází. Provoz zdarma pro všechny byl totiž jednou z podmínek dotací ze strany Evropské unie. A ti, jež tyto dotace jistě dlouho a složitě vyjednávali odvedli kus dobré práce. Je tady někdo, kdo by chtěl v této době zpochybnit výhody členství v Unii? Chorvaté by podobnou částku nikdy sami dohromady nedali.

Díky Unii bez mýta

A pokud by přece jen našli privátního investora, či spíše konsorcium investorů, ti by si následně vložené peníze vybírali zpět desítky let právě na mýtu. Nedaleký Brennerský průsmyk, známý všem cestou do Itálie je toho názorným příkladem. Zcela chápeme nutnost dostat své peníze z projektu zase zpátky, respektive na něm ještě vydělat. Ale speciálně v tomto má zkrátka Unie své kouzlo. Že se to u námi realizovaných projektů s podporou EU vždy nějak „zašmodrchá“ je žel specificky český problém.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A jaké tedy budou hlavní přínosy mostu? Především pomůže návštěvníkům ostrova Korčula, stejně jako těm, jež míří do kempů na severní a západní části Pelješace, v obou případech jim totiž zkrátí cestu o více než padesát kilometrů. A ušetří desítky minut času. Navíc vzniká zhruba 32 kilometrů nových, navazujících komunikací směrem na Dubrovnik, Orebič nebo Trpanj. V říjnu se pak plánuje napojení nového tunelu Kamenice, vedoucího skrze stejnojmennou horu.

Pro samotné Chorvaty má pak most mimořádný význam i v symbolické, státní rovině. Tím, že propojí obě území státu do jednoho celku zbaví Chorvaty závislosti na Bosně a Hercegovině, motoristy pak zbaví projíždění a hraničních kontrol. Což je při plánovaném rozšíření schengenského prostoru důležitější možná víc, než na první pohled vypadá. Jakmile by totiž kontroly začaly být přísnější (a to by začaly), stala by se z cesty do Chorvatska poněkud úmorná záležitost. Nádherný most tedy řeší všechny starosti najednou. Kdy vyjedete?

Chystáte se letos (po všech zákazech) konečně autem k moři?

Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
103 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články