Hyundai pokračuje v tradici svých kupé a na 15. srpna ohlásil premiéru extra elegantního vozu z této kategorie. Zůstává jediná otázka: dobíjení, nebo tankování?
Hyundai není na poli sportovních kupé žádným nováčkem. Když se na předchozí větu podívám ještě jednou, skoro se mi až nechce věřit, že jsem to opravdu napsal. Opravdu? Ta ještě nedávno vysmívaná automobilka, která se učila, jak má vypadat interiér, ve kterém bude možné strávit i více než pět minut? S tvary karoserie jak z katalogu obludária? A s podvozky „pevnými“ jako pět kusů marshmallow v ústech? Ano, je tomu tak. Časy se mění. Čtěte dále, Hyundai kupé 2022 je tu.
Historie o dvou dveřích a žádných klikách
A záměrně jsem při sestavování galerie k tomuto článku zapátral trochu do historie. První červené kupé roztomile zaoblených tvarů vycházelo z tehdy představené Lantry – a to se prosím pohybujeme v námi oblíbených „devadesátkách“. Jaký byl tehdy postup? Jednoduchý. Vezmeme Lantru, vyhodíme zadní dveře (stejně nám došly kliky) a máme tady „Coupé“. Bude se to prodávat? Bude. A bylo vymalováno. Jenže od té doby ušel Hyundai kus cesty.
A postavil řadu excelentních speciálů na okruhy i na rallye, ostatně „malá“ i20 N WRC vyhrávala svého času jeden závod za druhým a její poslední generace v tom úspěšně pokračuje. Vznikla divize „N“, jejíž i30 N přiměla do té doby zcela klidné manažery Golfu GTI ve Wolfsburgu zamyslet se, kdy s tou konkurencí začnou konečně něco dělat. Kdo by to kdy řekl, že korejský hatchback (vyráběný navíc v Čechách, což pro VW musí být obzvlášť pikantní. „Naše“ Čechy a naše Škoda) bude konkurencí pro německý etalon sportovního kompaktu. Scheisse.
Hledá se specialista od BMW „M“. Zn. nástup ihned
Nicméně to všechno se pochopitelně nestalo „samo“. Jsou za tím roky dřiny a roky jasného utváření si cíle a cesty, kam chceme dojít a jak se tam můžeme dostat. Je za tím i příchod Herr Biermanna, jehož Hyundai „přetáhnul“ – z emkové divize BMW. Slušný head hunting. To museli v Mnichově opravdu „otvírat šampaňské“, když jim jedno pondělní ráno přistála na stole výpověď. Sám Albert Biermann navíc přiznal, že mu tvůrčí volnost a svoboda u KIA a Hyundai maximálně vyhovuje. Námět k zamyšlení pro BMW?
Čili to nemusí být jenom o penězích, i když i ty hrají pochopitelně roli. A Hyundai nebude mít úplně prázdnou kasičku, soudím. Jenže takový specialista na podvozky a celkové ladění vozů, jakým Biermann je, vám už za krátký čas zajistí, že se všichni novináři při testech i30N a dalších začnou rozplývat, jak ty vozy skvěle jezdí. A pořád stojí rozumné peníze. A hned po nich se začnou rozplývat zákazníci. A to je přesně to, co chcete a co stálo za každý dolar na Biermannově kontraktu.
Styl & sport jasný. Pohon neznámý
Z výše uvedeného je patrné, že o sportovní feeling a podvozkové kvality nového kupé, jež Hyundai ohlásilo na 15. srpna 2022 se opravdu bát nemusíme. Co však stále není jasné je celkové směřování – půjde o sportovní (a elegantní) verzi nastoupivšího „Ioniq trendu“ s elektrickým pohonem, nebo Hyundai posílí už tak dost silnou „N“ divizi s benzínovými sportovními modely? Otázky by tedy byly, počkejme si na odpověď. 15. srpna, v den premiéry, vás budeme informovat.