Tlačítko vnitřní cirkulace vzduchu má každé novější auto. Přinášíme tip, jak jej využít v kombinaci s klimatizací pro větší komfort a ještě ušetřit peníze.
Mezi některými „zaručenými postupy“, jejichž výsledek je v nejlepším případě sporný, pokud ne vyloženě špatný, vyčnívá tento „návod k použití“ asi jako vyčnívaly Petrarcovy verše nad zamilovaným blouzněním tovaryše z malé italské vísky. Zkrátka nikoli jiná liga nebo nebo jiná soutěž, je to úplně jiný sport. A přitom tento je ještě k tomu navýsost jednoduchý a logický. Nula nákladů, velký efekt, ještě větší komfort. Pojďme se na to společně podívat.
Co dělat, když přijdete k rozpálenému autu
Modelová situace: přijdete k rozpálenému autu, které na vás pěkně pokorně čekalo celý den na firemním parkovišti, než si za 8,5 hodiny řádné doby (v reálu tedy 10, znáte to, co bychom pro firmu neudělali) odpracujete svůj denní příděl pro budování kapitalismu. Venku bylo 32 ve stínu celý den, v autě bylo v pravé poledne minimálně dvojnásobek a pokud jste v něm zapomněli něco ne třeba zcela aromatického, tak teď to již ucítíte zcela naplno.
Ideální postup je v takovém případě jenom jeden: stáhněte všechna okna na doraz, překonejte ten úvodní šok z teplot (každou vteřinou se ale bude díky staženým oknům zmenšovat) a rozjeďte se. Většinou nenajíždíte během půl minuty na dálnici, chvíli se průvan v autě dá snést. Za minutu, za dvě je většina horkého vzduchu z auta pryč a vy můžete pustit klimatizaci a zavřít okna. V tom okamžiku již mají teploty na vstupech a výstupech k sobě výrazně blíž, než tomu bylo při nastartování.
Jedno tlačítko, dva efekty
A klimatizace již může pracovat efektivněji a s menšími nároky na energii, chladí jiné teploty, než kdyby zpracovávala rozpálený vzduch z kabiny. A vy jí ještě můžete pomoci. Pokud máte v autě tlačítko vnitřního oběhu ventilace, povětšinou značené onou klasickou šipkou nebo kruhem, přišla právě jeho chvíle. Pokud totiž omezíte ventilaci na již vychlazenou kabinu, začne za chvíli klimatizace zpracovávat v podstatě už jenom studený vzduch.
A vy získáte hned dvojitý profit: jednak ušetříte klimatizaci, která začne zpracovávat v zásadě podobné teploty na vstupu i na výstupu a její provoz tak bude ekonomičtější, druhak se dočkáte rychlejšího a konstantního nástupu studeného vzduchu do kabiny, ze stejných důvodů. Výsledkem bude pohodová jízda ve vámi zvolené komfortní teplotě (nezapomeňte na riziko nachlazení při vysokých rozdílech teplot!) a dvojí úspory. To nezní špatně, co říkáte?