Mazda se vzepřela trendu downsizingu a přichází s plnotučným šestiválcem na naftu. A k němu ještě přidala pohon zadních kol. Tleskáme za odvahu, za podvozek i za motor!
Že Mazda je tak trochu nekonvenčním výrobcem, jsme tady psali už nejednou. Ostatně nedávno jsme publikovali článek o model CX-60, což je přesně to auto, jehož slavná chvilka přichází až nyní. Ptáte se proč? Protože dosud byl dostupný pouze s poněkud neslaným, nemastným čtyřválcovým mild hybridem. Nic proti hybridům, ostatně ten od Mazdy je úsporný i výkonný zároveň. My jsme se ale těšili na něco jiného. Tak trochu z rebelství. Je to tady. Čtěte dále, Elon si mezitím zakoupí antidepresiva.
Když proti proudu, tak úplně
Protože druhým oznámeným motorem je (prosíme fanfáry): řadový šestiválec 3,3 litru. Diesel. Možná si to budete muset přečíst ještě jednou, abyste tomu uvěřili. Ano, Mazda se vysmála všem downsizingovým tendencím a přišla s plnotučnou smetanou tam, kde ostatní nabízejí jogurty light. Už jen za tuto odvahu jí naleží potlesk. Píše se totiž rok 2022, Brusel nám zanedlouho zakáže prodávat i zapalovače na benzín a vrátíme se ke křesadlu.
A přesně do té doby si Mazda dovolí přijít s dieselem, což je ve vyšších patrech správních budov automobilek pomalu zakázané slovo, za jehož užití hrozí stržení prémií a kázeňské řízení (čest světlým výjimkám, zdravíme BMW). Navíc s žádnou malou kubaturou, ale hned „řadovou šestkou“ o objemu 3,3 litru. To kdyby náhodou někdo uvažoval, jestli se třeba u Mazdy nespletli a neudělali „naftu“ omylem. Ne, nespletli. Chtěli jste bombu, tak tady jí máte.
Výkony adekvátní objemu i počtu válců
A „bomba“ to opravdu je. Z už zmíněných 3,3 litru nabídne šestiválec kombinovaný se 48V mildhybridem 187 kW a 550Nm, verze bez mildhybridu bude mít 147kW. Hybrid využívá nové e-Skyactive D technologie a „na stovce“ je na nepříliš oslnivých 7,4 sekundách. Přičítali bychom to zpřevodování i hmotnosti, tohle opravdu není Miata MX-5. Obě verze přenáší výkon na kola prostřednictvím osmistupňového automatu, přičemž mild hybrid je pochopitelně „čtyřkolka“ se systémem i-Activ AWD.
Silnější 187 kW verze udává průměrnou spotřebu 5,3l nafty na 100 km a emise 137g CO2/km, slabší pak spořebuje průměrně 4,9 litru a vypustí 127g CO2 na jeden kilometr. Emisemi dusíku se údajně vyrovná benzínovým motorům a Mazda jej označuje jako nejčistší diesel na světě. V přiloženém videu s českou prezentací se pak dále představuje třílitrový benzínový šestiválec s technologií Skyactive – X, jenž bude údajně podobně úsporný jako diesel.
Zajímavější pak tedy možná zůstává „klasický“ diesel bez hybridní technologie. Který nám bude jednak možná bližší „menší elektrifikací“, jednak se v základním provedení dodává – s pohonem zadních kol! Shrňme si to: máme tady velké, prostorné auto, které vypadá jako klasické SUV, pod kapotou skrývá naftový šestiválcový klenot a v každé zatáčce vám nechá ucítit lehkost předních kol bez jakéhokoli pohonu. To na rok 2022 nezní vůbec špatně, co říkáš, Elone?