Jak používat střešní okno v letních měsících? Pozor na jedno riziko, jako bonus ale skrývá parádní funkci

Ani v parných vedrech nepreferují všichni řidiči klimatizaci, z mnoha důvodů. Pak může přijít ke slovu osvědčené střešní okno s bezprůvanovým větráním a bonusovou funkcí na večer.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Se stále modernějšími vozy se klimatizace stává zcela samozřejmou součástí provozu na silnici. Doby, kdy jste si za „klimu“ museli celkem zásadně připlatit jsou již naštěstí pryč a dnes jí dostanete v základní výbavě u většiny i levných vozidel, byť výjimky se najdou (zdravíme Dacii). Přesto je mnoho takových, kteří například ze zdravotních důvodů nikdy nebudou v autě klimatizaci preferovat, a vždy budou spíše sahat po tlačítku stahování oken.

Přirozené větrání s sebou nese přirozené komplikace

To však s sebou nese téměř vždy menší či větší průvan, nemluvě o nemožnosti jízdy s otevřenými okny vyššími rychlostmi. A různé větrné deflektory, které se používaly u bočních oken jsou již minulostí, jednak jejich účinost nebyla velká, jednak autu popravdě nepřidávaly zrovna na estetice. Jaké možnosti tedy mají ti, co chtějí v létě větrat čerstvým vzduchem? Například zvolit vozidlo s výklopným a posuvným střešním oknem.

iZdroj fotografie: Citroen

Kdysi tak populární doplněk aut (kdo neměl „šíbr“, jako by nebyl) je dnes tak trochu na ústupu právě z důvodu masivního rozšíření klimatizací i do základních výbav, přitom ale i dnes má co nabídnout. Podle způsobu provedení rozlišujeme buďto výklopné a často i posuvné díly, nebo jen čistě panoramatické střechy, jež sice zlepšují viditelnost ve voze a výhled směrem vzhůru, jejich přínos pro lepší větrání ve voze je však nulový.

Výklopná a posuvná střecha, zn. ideál

Naopak mohou zvyšovat prohřívání a teplotu v interiéru, většina z nich je proto vybavena mechanickou zástěnou, která jejich okna zneprůhlední. My se budeme nadále věnovat pouze výklopným a posuvným střechám, které při správném používání dokáží zbavit interiér horkého vzduchu, stejně jako navodit dojem „nebe nad hlavou“, podobně jako v kabrioletu nebo roadsteru. Tady je něco rad a tipů, jak si otvírací střechu opravdu (a bezpečně) užít:

iZdroj fotografie: Depositphotos
  • vyklopené střešní okno zajistí bezprůvanové a poměrně tiché větrání i za vysokých rychlostí
  • dá se s ním jet dokonce i v dešti, voda je tlakem vzduchu odváděna mimo
  • pokud odsunete celý kryt dozadu (a jste třeba navíc majiteli „účesu“ ve stylu Bruce Willise a je opravdu letní počasí), dávejte pozor na úžeh a spálenou hlavu. Dlouhé cestování s lehkým vánkem kolem hlavy budí dojem „chlazení“, ale UV záření je v tomto nemilosrdné. To stejné platí u dam s letními šaty a odhalenými rameny
  • i s odsunutým střešním oknem se v některých vozech dá bez problémů jet dálničními rychlostmi, záleží na aerodynamickém řešení každé karoserie
  • pokud máte v autě ještě klimatizaci a nevadí vám, dá se bez problémů používat oboje současně. Chladný vzduch má tendenci spíše „padat dolů“, teplý vzduch je naopak vytlačován směrem nahoru a odsáván vyklopeným oknem. V autě tak kombinujete dva způsoby větrání a může v něm být nečekaně příjemně

Privátní hvězdárna jen pro vás dva

iZdroj fotografie: Depositphotos

A nemůžeme zapomenout ani na příjemnou a romantickou rovinu, spojenou s panoramatickým okny. Ideální dvěma současně. Jsou vozy, které nabízí buďto velkou skleněnou střechu (kupř. i „náš“ Rapid), nebo dokonce dvě posuvná a vyklápěcí okna (např. Scénic). A například u velkých MPV, kde se dá pohodlně vyspat se večernímu zážitku pod hvězdami vyrovná máloco. Privátní hvězdárna, zdarma, ani Webbův dalekohled vám v tu chvíli nenabídne lepší záběry. Přejeme vám romantické a klidné letní cestování!

Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články