Hasičský vůz ve videu brutálně zdemoloval Volvo, jedoucí po hlavní. Mají vozy s majáky opravdu vždy přednost?

Myslet si, že vozidlo se zapnutými majáky, navíc jedoucí k zásahu má vždy přednost v jízdě může skončit průšvihem, nebo drsnou nehodou. Jako ve videu v našem článku.

i Zdroj fotografie: S vědomím PARD
                   

Tohle žel není příliš veselé video, nicméně je zcela reálné – a může se odehrát dnes a denně a kousek od vás. Nechceme psát přímo vám, protože něco podobného nepřejeme nikomu zažít, tohle není fešácký sexyboy s kšiltovkou v Audi bez střechy, který vás rozesměje. Tady se převrátily desítky tun oceli (a pravděpodobně i vody) na osobní auto a nás bude zajímat, jak je to vlastně s předností aut s majákem. Tak se na to pojďte podívat.

Kdo měl tady vlastně přednost?

Jak je z krátkého videa patrné, z vedlejší silnice se na hlavní přiřítilo hasičské auto, jedoucí k zásahu. S majáky, sirénou, a tedy právem přednosti v jízdě. Žel ve stejném okamžiku po stejné hlavní silnici jelo osobní Volvo kombi. Stalo se nevyhnutelné – mnohatunový kolos osobní auto nemilosrdně „sestřelil“ a nakonec se na něj ještě převrátil. A ať máme to nejhorší za sebou: ve zdrojovém textu se neuvádí, jak to s posádkou Volva dopadlo. Můžeme jen věřit ve švédskou ocel a doufat. Ta hlavní otázka ale zůstává: kdo měl tady vlastně přednost?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nejsnazší bude, když si na pomoc vezmeme zákon, v tomto případě tedy Zákon 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, kde se v paragrafu číslo 41 praví:

§ 41 Jízda vozidel s právem přednostní jízdy

(1) Řidič vozidla, který při plnění úkolů souvisejících s výkonem zvláštních povinností užívá zvláštního výstražného světla modré nebo modré a červené barvy, případně doplněného o zvláštní zvukové výstražné znamení (dále jen „vozidlo s právem přednostní jízdy“), není povinen dodržovat § 4 písm. c), § 5 odst. 1 písm. f), g), h) a odst. 2 písm. f) a g),§ 6 odst. 5 a 6, § 7 odst. 1 písm. b), § 11, § 12 odst. 1, 2, 4, 5 a 6, § 13 až 17, § 18 odst. 2, 3, 4 a 8, § 19 odst. 2 a 3, § 20, § 21 odst. 2, 3 a 4, § 22, 23, § 24 odst. 3 a 4, § 25 odst. 1, 2, 3, 4, 5, § 26 odst. 3, § 27, § 28 odst. 2, 3 a 5, § 31, § 32 odst. 6, § 35, § 36 odst. 1 a 2 a § 39 odst. 4 a 5; je však povinen dbát potřebné opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.

Není to tak, jak to na první pohled vypadá

Přičemž pro nás nejdůležitější je ona poslední věta úvodního odstavce, ve které se říká: „…je však povinen dbát potřebné opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.“ Což myslím hovoří za vše. Jinými slovy, podle našeho názoru se řidič hasičského vozu na křižovatce ani nerozhlédnul, zkrátka do ní vjel plnou rychlostí. Což je v přímém rozporu s tím, že by měl dbát opatrnosti a nikoho neohrozit. Kdyby sundal nohu z plynu a případně přibrzdil, zpozdil by se sice možná o tři vteřiny, k takové tragédii by nejspíš vůbec nedošlo.

Jaký je tedy závěr? Vozidla s právem přednostní jízdy mají pochopitelně přednost, od toho jsou to vozidla s právem přednostní jízdy. Nemohou však svojí jízdou ohrozit okolí, neb mohou způsobit větší tragédii, než ke které sami spěchají. Určitě si vybavíte situace, kdy i rozhoukaná sanitka se většinou nevřítí naslepo do křižovatky plnou rychlostí, projede jí sice rychle, ale nikoli bezhlavě. Prvním úkolem všech je totiž dojet do cíle, pokud možno v pořádku.

Jakmile přestaneme dbát na základní pravidla silničního provozu, ztrácí jakékoli přednosti v jízdě smysl. Mnozí z nás pak raději do nemocnice pojedeme taxíkem, než sanitkou, co se s námi překlopí za rohem. V drtivé většině si to však řidiči všech vozidel s právem přednostní jízdy uvědomují a nám ostatním nezbývá, než dnes a denně obdivovat jejich pevné nervy a řidičský um. Málokdo by s nimi měnil. Snad se podobného poučení dostalo i řidiči hasičského vozu z našeho videa.

Jak by se měli podle vás chovat řidiči vozů s přednostním právem jízdy?

Zdroj: PARD
Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články