Na jaké vozovky je určená Škoda Superb Scout a jaké jsou její klíčové přednosti? Má tento vůz s velice sympatickou spotřebou vůbec nějaké „mouchy“? Pojďme si jej spolu uživatelsky projít krok za krokem.
Škodu Octavii znáte určitě dobře minimálně od vidění, protože na českých silnicích to není ani zdaleka ojedinělý model Škodovky. Jaké povědomí ale máte o Škodě Superb Scout? A věřili byste, že se tento model s rokem výroby 2020 v našem testu předvedl s přímo vynikajícím hodnocením? Je to tak. A proto se na něj spolu pojďme důkladně podívat z vysloveně uživatelského pohledu. Škodu Superb Scout 2,0 TDi s pohonem 4×4 nám na otestování zapůjčila společnost AutoPalace ze své aktuální nabídky skladových vozů.
Velmi pohledný vůz, jen ubrat stříbrnou
Musím hned na začátku pochválit výbornou vizualitu Superbu Scout navzdory tomu, že se někomu může náš zapůjčený model jevit kvůli vnějším stříbrným prvkům dosti načančaně. A nejen vnějším. I v interiéru je tento model Superba doslova napěchovaný stříbrnými „cingrlátky“. Ale k tomu se ještě dostaneme.
Každopádně se designérům tohoto auta povedlo výborně zvládnout přední spoiler i zadní spoiler a difuzor, které vozu dodávají sportovnější i osvalenější vzhled. Dobře zvládnuté jsou také ochrany prahů a spodních částí dveří i lemy blatníků. Všechny vyjmenované boční prvky nejen dobře vypadají, ale především dávají smysl po nezpevněné cesty, se kterým se Scout dokáže do jejich rozumné hranice dobře vypořádat.
Líbivý je ale především zvýšený podvozek, který slibuje nejen lepší průjezdnost terénem, ale také vyšší posed ve voze a tím pádem oproti běžnému Superbu výrazně lepší výhled na vozovku. Přední i zadní světla, maska, tvarování karoserie, to všechno lze chválit na všech Superbech, protože poslední Škoda Superb jako taková se designérsky prostě povedla. Nesmíme zapomenout ani na elegantní tvarování vnějších zrcátek, která jsou výborně přehledná.
Ideální formát kol a chytrý oranžový „kabát“
Co se týče kol, tak tam je situace poněkud diskutabilní. Tyto konkrétní 18ti palcová kola vypadají výborně, ale ještě více by Scoutu slušely 19ky. Má to ovšem samozřejmě velké „ALE“. Pak by ale vůz nebyl tak pohodlný na silnici, natož i jen v lehčím v terénu. Takže bych je za větší určitě neměnil.
No a nakonec barva. Jasně, mnozí z vás by se asi shodli, že vozu tohoto typu by více sedla nějaká méně nápadná barva, která by tolik nerušila outdoor, pro který je vůz částečně určený. Mně se tahle oranžová metalíza ale opravdu líbí. Výborně vůz rozsvítila a tak říkajíc podstrčila kolemjdoucím Scouta více „před oči“. A přiznejte si, že máte i vy rádi, když se za vaším vozem alespoň sem tam někdo otočí. Shrnuto podtrženo Škoda Superb Scout vypadá z venku výborně, ba dokonce je to dle mého názorů jeden z nejhezčích kombíků ve své třídě. Jen bych ubral na stříbrné barvě vnějších prvků.
Pěkný interiér a dvojramenný volant
Interiér vozu je s jeho vnější vizualitou velice kompatibilní. Dominují mu jednoduché, ale vkusně prémiové linie a příjemně hranaté tvary. Interiér Superba Scout vypadá rozhodně moderně, ale současně nenásilně. Pokud tedy opomeneme mraky stříbrných „věciček“. Tam by si vůz zasloužil trochu ubrat. Složení interiéru je v režimu měkčený škodovácký plast, pěkně zpracované lišty a trocha kůže navrch. Žádné dramatické vrzání materiálů ovšem nečekejte.
Celkově působí čistě palubní deska i volant, který je sice zvláštně dvojramenný, ale jinak je velmi pěkně navržený. A zaplať pán bůh, nemá na sobě žádné spodní ani jiné zploštění, které mě například u novějších modelů Škody Octavie nebaví vizuálně ani funkčně. Volant Scouta sedí výborně v rukou, nabízí ergonomické tvarování a na povely rukou reaguje slušně citlivě. Stejně jako při testování Škody Kodiaq mi i na tomto volantu velmi sedla jeho multifunkční tlačítka od jejich zpracování přes intuitivnost ovládání až po rychlost odezvy. Dávám palec nahoru za otočné ovladače výběru funkcí a ovládání hlasitosti.
Konečně pořádná přihrádka na mobil
Z pohledu schránek a přihrádek není Scoutu vůbec co vytknout. Je jejich nejen dostatek, ale také jsou velmi prostorné a šikovně usazené ve vašem dosahu. Stejně tak pozitivně kvituji variabilitu vstupů na připojení elektroniky i neklouzavou podložku pro bezdrátové nabíjení telefonu, která je situovaná na středovém sloupku mezi řadičem převodovky a manuálními ovladači klimatizace. Aneb konečně dobře dostupná a současně uzavíratelná přihrádka i na velký mobil. Výborně praktické řešení!
Pohodlí, kam se podíváš
Sedačky Scouta jsou opravdu pěkné i pohodlné, ani z dlouhé jízdy mě z nich nebolela záda. Kůže, nápis Scout, prostě je radost se na ně dívat. Jen jejich boční vedení je bída. Nicméně, nejedná se ani vzdáleně o sportovní vůz, takže to sedačkám Scouta rád opouštím. Důležitý je primárně jejich komfort, kterého poskytují vepředu i vzadu dost a dost. A to včetně elektronického polohování předních sedadel a paměti sedadla řidiče až pro tři různé jedince.
Zajímavý je celkový vnitřní prostor ve Škodě Superb Scout. Po nasednutí do vozu máte pocit, že je podstatně, ale podstatně větší, než jaký se jevil při odhadu z venčí. Místa v oblasti kolen i hlavy je ve voze kvantum jak na předních, tak na zadních sedačkách a drobný praktický benefit jsou opět kaslíčky na ISO fix dětských sedaček. Kéž by je dělaly ve všech vozech na trhu. Ale abych stále jen nechválil, jediné, co mi přijde v naší modifikaci Scouta škoda, to je skutečnost, že pasažéři na zadních sedačkách si nemohou ovládat klimatizaci ve své partii vozu. Mohou jen otevírat a zavírat „větráky“ na zadní části středového sloupku, případně využít některý z malých úložných kaslíčků pod nimi.
Infotainment, který mě bavil
Infotainment založený v případě nových Škodovek na dvou klasických displejích (kaplička za volantem a hlavním displej na palubní desce) je opět více než uspokojivý. Displej za volantem nabízí slušnou variabilitu zobrazení zásadních informací k vozu i k cestě a kvalitně reaguje na povely multifunkčními tlačítky na volantu. Zobrazená navigace, jízdní asistenti (hlídání pruhu, povolená rychlost, boční předjíždění, tempomat aj.) i hodnoty z jízdy, rádiové stanice, vše je velice přehledné a vše má moc pěknou a čistou grafiku. Líbí se mi také ledky po stranách tohoto displeje, které zobrazují stav paliva v nádrži a teplotu motorového oleje.
Stejně tak pozitivně můžeme hovořit o středovém dotykovém „tabletu“ a jeho rovněž dotykovém základním menu po stranách displeje. Výrazná přehlednost, čistá grafika, žádné tápání, nebo dokonce ztrácení se v jednotlivých kategoriích (jízdní režimy, práce s telefonem, rádio, ekvalizér, jízdní asistenti, informace o voze atd.) a navíc výborná odezva na dotykové povely.
Sound sytém Canton bych definoval v rámci daného vozu jako uspokojivý, nehraje vůbec špatně a navíc si na hlavním displeji vozu můžete solidně pohrát s jeho ekvalizérem.
Komfortní jízda na silnici i v terénu
Z pohledu jízdy je Škoda Superb Scout 2.0 TDi s točivým momentem 400 Nm a výkonem 147 kW (197 koní) velmi kultivovaná a pohodlná. Nepozoroval jsem žádné výrazné naklánění ani kroucení karoserie v ostrých zatáčkách a vůz poměrně slušně drží stopu. Podvozek dobře filtruje i výraznější nerovnosti pod vozem, samozřejmě s ohledem na zvolený jízdní režim, kterých má „skautík“ šest: Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual, Offroad.
Všechny názvy režimů plně odpovídají své definici, jen režim Sport mi tu přijde trochu nepatřičný, nebo řekněme nevýrazný. Prostě jsem od jeho volby během cesty čekal mnohem výraznější změnu v charakteru jízdy. Tedy až na turbodíru (rychlost reakce motoru na sešlápnutí plynu), která je podstatně menší než v ostatních režimech. A to je mi rozhodně u každého vozu sympatické.
Parádní spotřeba a solidní převodovka
Jinak maximální zrychlení tohoto Scouta je 7,3 sekundy z 0 na 100 km/h, což není špatné. Na sebejisté předjíždění to rozhodně stačí. Navíc daná motorizace má velké plus ve spotřebě, kterou jsem během jízd rozhodně sledoval a dostal jsem se na minimum v podobě 5,8 litru nafty, ale samozřejmě v režimu Eco a s lehkou nohou na plynu. Samozřejmě v režimu Sport jsem za řekněme trochu chvátající jízdu naměřil 10,6 litrů, což ale pořád není špatná hodnota.
Sedmistupňová převodovka DSG mě tentokrát mile překvapila. Rychlostní stupně sází plynule, ve správných momentech a bez pocitových kopanců. Ani jsem neměl během testování potřebu používat řadící pádla pod volantem, která jsou mimochodem porně malá, samozřejmě plastová a jinak fungují rychle a přesně. Samotný řadič převodovky je na rozdíl od Kodiaqa příjemně malý, elegantní, jen si výrobce mohl odpustit nápisy DSG a 4×4 na jeho hlavici.
Vozidlo je vybavené bezkontaktním odemykáním dveří i startováním, ale také Start Stop systémem, který je naštěstí vypínatelný. Brzdový pedál je tužší a samotné brzdy jsou řekněme lepší průměr. Interiér se projevil během jízdy ve vyšších rychlostech na dálnici jako kvalitně odhlučněný.
Do terénu ano, ale do lehkého
Jízda v terénu je v případě Škody Superb Scout poměrně zajímavá kapitola. I když je jeho světlá výška o 15 mm vyšší než u běžného Superba (konkrétně 161 mm) a vůz má náhon na všechna čtyři kola, určitě to není žádný kamzík určený do nejšílenějších terénů. Stačí se podívat na sice pěkný, ale v některých momentech dosti nepraktický přední difuzor. Ale s polními a lesními cestami, kde nebyla nouze o kořeny, díry, kameny a kaluže si při testování poradil výborně.
Takže přátelé lovci, rybáři i fandové volnějšího kempingu, tohle auto by vás mohlo oslovit. A to tím spíše, že vám nabízí opravdu velice solidní porci dobře přístupného zavazadlového prostoru. Superb Scout skrývá za pátými dveřmi 660 litrů prostoru pro vaše vybavení, respektive 1 950 litrů, když sklopíte zadní sedačky. A pokud by to nestačilo, je Scout vybavený tažným zařízením. Bez něj by to snad ani nebyl Scout.
Hodnocení? Ano, Scouta bych si koupil
Celkově mi Škoda Superb Scout vychází jako velmi dobrý vůz pro toho, kdo využije jeho na kombíka solidní offroad potenciál. Tzn. nejen fandové aktivit v přírodě ale třeba i chataři a chalupáři, kteří nemají svůj víkendový příbytek dokonale přístupný ze silnice, nebo si jej pořídili v horských oblastech. Jízdu na sněhu i v ostřejším svahu zvládne „skautík“ s pohonem 4×4 určitě bez problému. A všichni jmenovaní určitě ocení kvalitní proporce zavazadlového prostoru, ale také jízdní komfort a výbornou spotřebu.
Navíc je to moc pěkný vůz ze všech různých úhlů pohledu, který není ochuzený o žádné klíčové prvky moderní výbavy. Takže já osobně – fanda rybařiny a myslivosti bych si ho s radostí pořídil.
Děkuji za zapůjčení Škody Superb Scout z nabídky skladových vozů společnosti AutoPalace. Baví mě, že není problém si v rámci jejich široké nabídky ojetých vozů vybrat vždycky nějaký zajímavý vůz, který za recenzi opravdu stojí.
Testovaná Škoda Superb Scout přehledně:
Motor | 2.0 TDi |
Výkon | 147 kW (197 koní) |
Točivý moment | 400 Nm |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 7,3 sekundy |
Pohon | 4×4 |
Převodovka | Automatická 7-stupňová (DSG) |
Tažné zařízení | ANO |
Hmotnost (pohotovostní) | 1 674 kg |
Světlá výška | 163 mm |
Rozměry | 4 863 mm (délka) x 2 031 mm (šířka) x 1 496 mm (výška) |
Jízdní režimy | Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual, Offroad |
Spotřeba minimální reálná | 5,8 litrů/100 km (kombinovaná) |
Jízdní asistenti | ANO (a velmi solidní) |
Objem zavazadlového prostoru | 660 litrů (1 950 litrů při sklopených sedačkách) |
Nájezd | 18 900 km |
Cena testovaného vozu | 1 089 900 Kč |