Toyota je v průšvihu a zakazuje lidem řídit její vozy. Hrozí, že jim za jízdy upadnou kola, ale řešení je v nedohlednu

Koupit si vysněné auto obvykle znamená pro řidiče radost. V případě značky Toyota namísto radosti čeká na zákazníka smutek a zákaz s autem jezdit.

i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií
                   

Každý řidič, který sedne za volant auta, by měl počítat s určitou mírou ohrožení a rizika, které sebou jízda automobilem nese. Stát se může cokoli, od nečekané události na silnici, až po nepředvídatelný technický problém či únavu materiálu. U zbrusu nových aut se nepředpokládají obvykle zásadní technické potíže, spíše jen náhodný dětské nemoci. Problémy s řídícími jednotkami s nutností nového softwaru, jiné těsnění a podobně.

Neduhy prvních kusů? Kdeže, problém globálního rozměru

Zcela nečekaně se ale stalo, že japonský výrobce proslulý svou spolehlivostí uvedl do prodeje auto, do kterého když řidič sedne, může jízda skončit fatální kolizí. Toyota navíc přivedla do problému i další automobilku. Pokud je Toyota známá dlouhé dekády svou vysokou odolností a bezporuchovostí, tak tady se to vážně nepovedlo. Konstrukční problémy a vady z výroby, které se týkají nového elektromobilu, jsou vážné a zarážející.

iZdroj fotografie: Toyota

Otázkou jsou důvody. Jde o nevhodný návrh technického řešení, použití nevhodného materiálu nebo něco jiného? Tak jako tak jsou důsledky nezanedbatelné. Japonský výrobce už před časem informoval, že u modelu Toyota bZ4x může dojít k uvolňování šroubů v kolech, a to může vést k odtržení ráfku od náboje. Jednoduše řečeno, automobilu může za jízdy upadnout kolo. Chyba se sice netýká motoru, baterie nebo jiného komplikovaného systému.

Sleva, náhradní auto, palivo. Automobilka dělá, co může

Proto by se dalo očekávat, že půjde vyřešit rychle a levně, ale bohužel, automobilka východisko nenašla. Jen takové, že na některých trzích jako první věc doporučila, aby majitelé s tímto autem vůbec nejezdili. To je u auta, které je na českém trhu v nabídce za 1,29 milionu Kč, docela smutné. Majitelé mohu využít jednu z možností určité reciproce, zahrnují náhradní vůz se spalovacím motorem a tankováním zdarma, nabíjení zdarma, slevu či zpětný výkup.

iZdroj fotografie: Toyota

Je zarážející, je věc nejde vyřešit rychleji, demontáží a náhradou za jiné, lepší komponenty. Z toho se dá usuzovat, že inženýři v automobilce neví, v čem je zakopaný pes. Lze předpokládat, že obratem došlo k tomu, že z auta konfliktní díly demontovaly a nahradili zkusmo jiným. A že to evidentně nefungovalo. 

V problémech je i další značka, nemůže za to

Podle dostupných informací může vlivem razantního brždění či změny směru dojít k uvolnění šroubu mezi nábojem a diskem. Což jsou záležitostí absolutně běžné pro normální jízdu, nejde o nic, co by se týkalo okrajové skupiny řidičů či nějakých speciálních podmínek. Porucha se nejprve projeví zvýšenou hlučností, lze vnímat určité vibrace, pak už se může kolo zcela uvolit a bez varování odpadnout. Toyota o problému ví, řeší a staví se k němu čelem.

iZdroj fotografie: Toyota

Řešení je zatím však v nedohlednu. Zcela závěrem se pak hodí otázka, jak je na tom Subaru Solterra, které je až na pár detailů a jinou značku na kapotě v zásadě identickým autem. Odsunutí uvedení elektrického Subaru na český trh s celou záležitostí více než souvisí. Subaru je v tom vlastně nevině a teď doplácí na spolupráci s Toyotou. Skutečně platí, že s autem nemají majitelé vůbec vyjíždět. A to ani do servisu nebo k autorizovanému prodejci. 

Galerie

Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií

Jak myslíte, že to dopadne?

Zdroj: Electrek
Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články