Někteří majitelé velkých SUV si možná myslí, že jejich sedmilitrové V8 motory jsou velké. Tenhle „drobek“ má 27 litrů a pochází z tanku. A je to navíc Rolls Royce.
Možná by si někdo podle titulku mohl třeba myslet, že Rolls Royce změnil „kubaturu“ a místo osvědčených dvanáctiválců o objemu 6,75 přešel k poněkud větší objemům. A v zásadě bude mít pravdu. Jenže, není Rolls Royce jako Rolls Royce. Není auto jako auto. A zcela určitě není motor jako motor. Protože motory Rolls-Royce najdete kromě hyperluxusních limuzín také například v proudových letadlech. Nebo pístových letadlech. Nebo tancích. Jdeme na malou exkurzi po království R&R.
Etalonem pro všechna ostatní auta
A nemůžeme než začít oním slavným citátem pánů zakladatelů, tedy konstruktéra Henryho Royce a obchodníka Charlese Rollse: „Vezmi to nejlepší, co je k mání, a zdokonal to“. Neboli, jen to nejlepší pro nás bude dost dobré. Tímto krédem se oba pánové a následně Rolls Royce Limited od svého založení v roce 1906 řídili. Jak to celé dopadlo, dnes už víme. Jejich auta jsou etalonem všech aut, respektive jsou tak mimo běžnou produkci, že tvoří kapitolu samy pro sebe. A nic se jim ani nepřibližuje.
Ostatně to ani cenově, nicméně dokud budou na světě bohatí lidé, bude dávat smysl vyrábět dokonalé stroje a „hračky“ pro ně, a vozy RR patří v zásadě k jednomu i druhému. V tomto kontextu se nám pak citát Charlese Rollse „Kvalita zůstane, cena bude zapomenuta“ jeví jako nadmíru příhodný. Opravdu, kvalita a celkové zpracování vozů RR je natolik famózní a dechberoucí, že je celkem jedno, co stojí. Drahé totiž v podstatě vůbec nejsou. „Pokud se musíte ptát na cenu, pak na něj nemáte“. Jak výstižné.
Rolls Royce to umí nejen na silnici
Roky od produkce prvního vozu RR, Silver Ghostu (mimochodem s ním jezdil i proletář Lenin, jinak velký fanda a milovník produktů RR) utíkaly a přišla první světová válka. Více než auta (i když i ta byla ve válečném běsnění použita, hlavně pro jejich robustnost a spolehlivost) byly potřeba letecké motory – a i tady RR dokázal vytvořit to nejlepší z nejlepších. Do té míry, že polovina spojeneckých letadel v druhé světové válce byla vybavena motory Rolls Royce. Napadne dnes některého ze šťastných majitelů vozů RR, jak legendární má vlastně značku?
Jedním z nejznámějších Rolls Royce motorů byl Merlin, 27 litrový dvanáctiválec použitý například v legendárním Spitfiru nebo Hawkeru Hurricane. Z Merlinu byl následně odvozený Meteor, projektovaný na rozdíl od Merlinu od samého počátku jako motor pro pozemní vozidla, jeho konstrukce proto mohla být jednodušší a bez náročných technických řešení, nutných pro užití v letadle. První série Meteoru byly mimochodem montovány ze součástek určených původně pro letecký Merlin, které neprošly výstupní kontrolou, případně se jednalo o součástky z havarovaných letadel. Byla válka, účel světil prostředky.
Dvě verze, dvě legendy
Obě „dvojčata“ RR, Merlin i Meteor tedy našla uplatnění ve válečné mašinerii, i když každý v jiném vztahu k zemské gravitaci. Meteor, vyráběný až do roku 1962 se proslavil hlavně svým použitím v tancích Cromwell nebo Challenger. První zmiňovaný znamenal průlom v produkci britských tanků, poprvé kombinoval rychlost (motor dosahoval výkonu 540 koní), spolehlivost a solidní pancéřování k tomu. A první dvě vlastnosti budou pravděpodobně přítomny v jeho poslední, novodobě reinkarnaci, o kterou se přičinil jistý švédský mechanik. Pancéřování už nebude třeba, Rusko je daleko.
Rozhodl se jej totiž namontovat do upraveného Fordu Crown Victoria a vdechnout mu tak nový pozemský život. Jak z videa vidíme, motor bez problémů naskočil. Mechanik plánuje k motoru přidat dvě turba jeho běh ještě doladit. Motor tak bude určitě důstojnou pohonnou jednotkou pro starší sedan od Fordu. Emise v tomto případě asi nikdo příliš zkoumat nebude, stejně jako se majitel nebude dívat na číslice stojanu při tankování. V opačném případě by to bylo tuším důvodem k rychlé zdravotnické pomoci. Ale kdo by řešil spotřebu, když jeho auto pohání motor z tanku. A Rolls Royce k tomu.