Škoda Auto projde velkou revolucí. Její auta už nikdy nebudou jako dřív, tato změna bude zásadní

Škodu čekají velké změny, koncept VISION 7S je první předzvěstí, kam se bude ubírat designový jazyk Škody v dalších letech. Přinášíme vývoj interiérů od Favoritu až po Kodiaq.

i Zdroj fotografie: Pixabay
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
i Zdroj fotografie: Škoda Auto
Dalších 14 fotografií
Dalších 14 fotografií
                   

Škoda Auto odhalí 30. srpna tohoto roku nový koncept s názvem VISION 7S. Plně elektrický automobil díky třetí řadě sedadel nabídne až sedm míst k sezení. Mladoboleslavská automobilka však ještě před tímto datem ukázala „zahalenou“ ukázku interiéru tohoto konceptu, z níž je patrné, že půjde o první aplikaci zcela nového designového jazyku Škody Auto. Zveme vás při té příležitosti na malou exkurzi interiérovým designem Škody za posledních 35 let, od Favoritu až po Kodiaq.

Novodobé dějiny Škody začínají u jména Favorit

A nemůžeme začít jinde, než u Škody Favorit. Po letech koncepce „vše vzadu“ přišel první vůz s motorem vpředu a pohonem předních kol, design od Nuccia Bertoneho, revoluce v přímém přenosu. Tvary karoserie byly (adekvátně možnostem výroby a době vzniku, píše se rok 1982) moderní, interiér byl po letech užívání Škody 105/120 minimálně pokrokový. Designově zajímavý už tak možná úplně nikoli, dnešní optikou se nám jeví jako neskutečně zastaralý, ale šlo opravdu o „poprvé“ a tak je potřeba celé auto posuzovat.

iZdroj fotografie: Škoda Auto

Felicia přinesla elegantní křivky

Felicia pak dokázala změnit přesně to, co na Favoritu (alespoň esteticky založenou část motoristů) iritovalo. Namísto tvarů jako podle školního pravítka tu náhle byly tady byly elegantní křivky s elegantním podsvícením, po pravoúhlém řešení ani stopy. Tohle byl, alespoň dle mého soudu první opravdu designově povedený interiér Škody, pokud samozřejmě nepočítáme Octavii z roku 1962 a další veterány. Jako zajímavost můžeme doplnit i to, že přístrojová deska z Felicie byla použita v novodobé Tatře 700, kde tvořila poměrně harmonickou součást podobně zakulaceného interiéru. Levné, rychlé a funkční řešení, aneb účel světí prostředky.

iZdroj fotografie: Škoda Auto

První Octavia a první Fabia

První Octavia pak pokračovala v podobném duchu protáhlých křivek. Paradoxně však celek vypadal o něco hůře, než starší a menší Felicia. Jako by si toho ve Škodě byli vědomi, s faceliftem Octavie přišla i první, opravdu moderní palubní deska z materiálů, jež snesly srovnání s koncernovými „sourozenci“. Na Audi to ještě nestačilo, ale s Golfem nebo Seatem Toledo byla Octavia zcela konkurence schopná. Když se podíváte o kousek výše na interiér Favoritu – kdo by to tehdy řekl?

iZdroj fotografie: Škoda Auto

A přišla Fabia, minimalisticky řešený interiér podle návrhu dvojice Raula Pirese a Dirka van Braeckela. S odstupem času nelze toto řešení nazvat jinak než výrazně nadčasové. Kdo v první generaci Fabie někdy jezdil mi tuším potvrdí, o jak praktické a elegantní řešení šlo. Velká, měkčená plocha palubní desky tvořená jedním výliskem byla tehdy vpravdě revoluční (neměla ji ani Octavia). Jednoduchý design vás navíc nerozptyloval během jízdy a umožnil plné soustředění. Kde je tomu dnes konec, s displeji velkými jako malá televize?

iZdroj fotografie: Škoda Auto

Další „velká interiérová revoluce“ se již nekonala

Následovaly další generace Fabie i Octavie, stejně jako novodobých SUV Kodiaq nebo Karoq. Vždy už však šlo o pokračování dříve nastavených tvarů, s modernějšími technologiemi i materiály, ale „pouze“ v evolučním duchu. Revoluční změny, jaké znamenaly první palubní desky Felicie, Fabie nebo Octavie se už nekonaly. Z první fotografie/vizualizace řešení konceptu VISION 7S je nicméně patrné, že právě on by mohl takovou další revolucí být.

Inspirace u Elona Muska?

Například tvar volantu je zcela odlišný čemukoli, co kdy Škoda vyrobila, takovéto „letecké provedení“ známé z kokpitů letadel v současné době používá například Tesla. A podobně jako u automobilky Elona Muska je i tady použitý (poprvé v historii Škody) vertikálně orientovaný displej. A není popravdě malý. Pod ním jsou v „kapličce“ tvarem připomínajícím klasický toastovač patrné tři displeje s údaji klimatizace (řešení použité 100x, vždy však navýsost funkční).

iZdroj fotografie: Škoda Auto

Přijde s Oliverem Stefanim revoluce?

Celek vypadá velmi futuristicky, ale to třeba interiéry Tesly vypadaly zpočátku také. Přitom dnes již jejich minimalismus nikoho nepřekvapí. Současný šéfdesignér Škody Oliver Stefani začal evidentně novou kapitolu „z čistého listu papíru“ a jak alespoň na první skice interiéru vidíme, můžeme čekat celkem radikální změny stylu, který Škodu provázel dosud. Josef Kabaň vtisknul Škodě nezapomenutelnou tvář posledních let (Superb, Kodiaq, Fabia III) plnou ostrých rysů a výrazného zevnějšku, možná nás čeká design nový, poplatný „digitální a elektrické“ době. Nechme se překvapit, termín představení 30. srpna je tady co nevidět.

Galerie

Dalších 14 fotografií
Dalších 14 fotografií

Souhlasíte s tím, že Škoda potřebuje změnu designu?

Zdroj: Škoda Auto
Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články