První pustí chodce na přechodu, druhý ho vzápětí brutálně smete. Policie měla celkem lehkou práci

Přehlédnutí aut stojících před přechodem pro chodce nimi patří k nejhorším chybám řidičů, s nejtěžšími následky. Přitom stačí „pouze“ sledovat provoz. Více v našem článku

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Pokud jezdíte na kole a přecházíte přechod pro chodce způsobně s kolem po svém boku, možná to není video právě pro vás. Sice velmi oceňujeme respektování předpisů, na druhou stranu je z něj celkem plasticky vidět, co se stane, když někomu opravdu důvěřujete a nerozhlédnete se. Nic pro slabé povahy. Kdyby dotyčný jedinec jel „na drzovku“, možná by měl lepší rozhled a zachránilo by ho to. A možná ne. Každopádně, tohle jsou velmi poučné záběry, nejen pro účastníky nehody.

Cyklista s kolem vedle sebe je chodec

A protože cyklisté na tom s oblíbeností nejsou popravdě úplně nejlépe, je na úvod dobré podotknout, že na cyklistu vedoucího své kolo po přechodu nahlíží zákon jako na chodce. Podobně, jako by se nahlíželo na vozíčkáře, kupříkladu. Ostatně, jeden si svoje „čtyři kola“ veze pod sebou a jsou pro něho životně důležitá, druhý si dvě kola vede po svém boku, životně důležitá mohou být stejně tak. Volvo, které objelo auto stojící přede přechodem tedy smetlo přecházejícího chodce, nikoli cyklistu.

A smetlo ho opravdu výrazně. Podobné nehody jsou obecně velkým problémem, kdy auto jedoucí v koloně reaguje na zpomalení, případně zastavení auta jedoucího před sebou jeho objetím. A nevšimne si důvodu zastavení – přechodu pro chodce. Co hůř, nevšimne si chodců přecházejících přes tento přechod. Ti pro změnu přechází před zastaveným autem, tedy v relativním pocitu bezpečí a nechovají se již tak obezřetně ve vztahu k ostatním účastníkům silničního provozu. Konce nebývají veselé. Jak celou situaci popisuje zákon?

Zákon č. 361/2000 Sb. Zákon o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů

§ 5 Řidič nesmí: f) ohrozit nebo omezit chodce, který přechází pozemní komunikaci po přechodu pro chodce nebo který zjevně hodlá přecházet pozemní komunikaci po přechodu pro chodce, v případě potřeby je řidič povinen i zastavit vozidlo před přechodem pro chodce; tyto povinnosti se nevztahují na řidiče tramvaje,

Příliš těsné doteky s Volvem

Jak je z videa (originál ke shlédnutí tady) patrné, vina je zcela jednoznačně na straně řidiče Volva, který se nerozhlédl a místo zastavení objel vozidlo jedoucí před ním s cílem pokračovat nerušeně v jízdě. Protentokráte se (naštěstí) nic vážného nestalo, kolo se koupí nové a “jede se dál“. Jenže. Jenže stačilo jít o vteřinu rychleji, nebo dříve. A všechno by bylo zcela jinak. Osobní kontakt „na férovku“ s Volvem XC60 se většinou nedá vyhrát. Není to zrovna moc férové. Tím spíš je možná dobré mít opravdu „oči na stopkách“ a předvídat, jestli ten před námi nestojí náhodou proto, že pouští někoho na přechodu.

Jak se dá podle vás zamezit podobným situacím?

Diskuze Vstoupit do diskuze
66 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články