Závodil na městském okruhu, ale v rychlosti 327 km/h mu bouchla guma. Autokamera natočila „poslední vteřinu“ jeho života

Prohánět se nelegálními rychlostmi po městě může vést k nepříjemným následkům. Třeba kontaktu s policií. Nebo explozí pneumatiky, když to nejméně čekáte. Více v našem videu

i Zdroj fotografie: abcMedia
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
Dalších 12 fotografií
Dalších 12 fotografií
                   

Dalo by se říct, že podobná situace patří k jednomu z největších strašáků všech motoristů. Dá se zvládnout smyk, dá se zvládnout náledí nebo poryvy větru, co si ale nikdo nepřeje, je výbuch a roztržení pneumatiky za jízdy. Kde nejhorší není ani tak ta samotná událost jako spíš to, že se absolutně nedá předpovědět. Až to přijde, tak to přijde. S rostoucí kvalitou pneumatik se to naštěstí stává čím dál méně, což je dáno i tím, že standardní guma při standardních rychlostech opravdu hodně vydrží. Při standardních, to bude možná ono. Čtěte dále, v tomhle příběhu je totiž nestandardního „trochu“ víc.

Nadpis u videa napoví vše

Ono se stačí v podstatě podívat na titulek videa. „Nissan GT-R 4,3 HKS GT800+ 327 km/h“ A tím je řečeno vše. Jinými slovy, pokud si pořídíte Nissan GT-R, musíte předpokládat, že takhle ultimátní stroj bude ve vysokých rychlostech klást na pneumatiky extrémní nároky. Navíc na všechny čtyři, GT-R je pochopitelně „čtyřkolka“. Pokud si svoje GT-R necháte poladit na 800 koní (respektive 800 koní „plus“), musíte počítat s tím, že to bude ještě extrémnější. A pokud se proháníte mezi jinými auty na dálnici ve městě rychlostí nad 300 km/h , musíte počítat úplně se vším. Tak se na to pojďte podívat.

iZdroj fotografie: Nissan

Když první Nissan GT-R v roce 2007 přišel, byla to vpravdě revoluce. „Digitální čtyřkolka“, „Chladnokrevný zabiják“ a další více či méně trefné příměry popisovaly jedno: do té doby tady nic podobného nebylo. Přeplňovaný šestiválec o objemu 3,8 litru v kombinaci s ultimátně fungujícím pohonem čtyř kol dal svým majitelům možnost okusit do té doby nepoznanou míru gripu a (nejen) stranového přetížení. Auto se chovalo (a dosud pochopitelně chová) za jakýchkoli podmínek až brutálně efektivně, někdy možná až příliš.

Efektivita non plus ultra

Protože právě efektivita a enormní grip všech kol, umožňující přenést poslední kilowatt výkonu na vozovku způsobil sice nadšení nad rychlostí, ale zklamání nad emocemi. Respektive nad jejich absencí. Často jste měli zkrátka pocit, že sedíte v dokonalém „computeru“ na čtyřech kolech, který sice všechno spočítá, ale srdce vám nerozbuší. To počítače obecně moc neumí. A nepříliš estetický displej umístěný nad středovým tunelem vám dával za pravdu – všechny ty vektory přetížení a údaje o zrychlení popisovaly fyziku, nikoli zážitek.

iZdroj fotografie: Nissan

I tak si ale „gé-té-erko“ našlo svoji početnou komunitu, Nissan dobře odhadnul, že pro digitální generaci může být „digitální auto“ zajímavé, možná víc než uřvaná placka z Itálie. Když svými výkony navíc ještě dokáže simulovat start rakety s plochou dráhou letu. Kterou ostatně bylo možná více, více než čímkoli jiným. Ani řidič (u GT-R spíše „pilot“) digitálního auto by však neměl porušovat všechno, co porušit jde. A porušováním všech zákonů a nařízení je naše video v podstatě přeplněné.

Ono prohánět se rychlostmi nad 300 km/h po běžné vozovce a za plného provozu může být sice zajímavý adrenalin, ale pak musím počítat s tím, že na běžné vozovce mohou být různé (i ne tak úplně běžné) předměty. Které v kontaktu s už tak extrémně namáhanou pneumatikou způsobí její explozi. Z videa není patrné, co přesně bylo příčinou defektu, nicméně ona výše popsaná efektivita pohonu čtyř kol u GT-R tady řidiči více než výrazně pomohla dostat auto do bezpečí. U „zadokolky“ by to takhle dobře dopadnout nemuselo. Můžeme jen doufat, že to bude pro našeho „raketového pilota“ ponaučením.

Galerie

Dalších 12 fotografií
Dalších 12 fotografií

Jakou maximální rychlostí jste v autě jeli vy?

Zdroj: Ivan Ivanov
Diskuze Vstoupit do diskuze
56 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články