Unikly důvody, které upoutají pozornost policie pro namátkovou silniční kontrolu: Kdo je zná, toho nikdy nezastaví

Jak se vyhnout policejním kontrolám na silnici? Je to jednouché, stačí auto bez tuningu, čisté a nevýrazné, a plynulý styl jízdy nenápadného řidiče.

i Zdroj fotografie: Policie
                   

Někdy má řidič pocit, že o policejní hlídku nezavadí a když, tak projede jen tak kolem. Policie o něj nejeví zájem. Jiní řidiči zase velmi často procházejí silniční kontrolou s dojmem, že je něco špatně, že právě na ně se policie zaměřila. V prvním případě se řidič chová naprosto normálně, nevyčnívá z davu, jak se říká. V případě druhém může naplňovat jedno z kritérií, které je pro policii důvodem k zastavení a prověření situace.

Pokud se řidič chová podezřele, policie ho zastaví

Jen tak bez důvodu kontrolovat policie lidi nemůže. V dopravě to je ale jiné. Tam policie vysvětluje, že „naproti tomu stojí oprávnění policisty ve stejnokroji dle § 79 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích (dále jen „zákon o silničním provozu“) zastavovat vozidla za účelem dopravní kontroly. Policie tak činí jako součást dohledu nad bezpečností a plynulostí provozu na pozemních komunikacích vykonávaného na základě § 124 odst. 9 písm. a) zákona o silničním provozu.“

iZdroj fotografie: Policie ČR

Jde o prevenci, a ne cílené vyšetřování, čili „toto oprávnění (resp. působnost) je svou povahou správním dozorem, policie zde vystupuje jako správní orgán, nikoliv jako bezpečnostní sbor, a není proto podmíněno důvodným podezřením jako oprávnění dle § 42 zákona o policii. Proto může policie auta zastavovat i namátkově a následně kontrolovat dodržování povinností, např. doklady řidičů, provádět orientační vyšetření na alkohol a návykové látky či kontrolovat, zda má vozidlo povinnou výbavu.“  To podle paragrafu § 75 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.

Je řada důvodů, pro které policie kontroluje konkrétní řidiče

I policisté chtějí jít cestou nejmenšího odporu a vybírají si ke kontrole automobily, u kterých předpokládají, že dosáhnou svého cíle. To může být vybírání pokut, hledání podezřelé osoby. Možností je řada, stejně jako jsou možné kombinace níže uvedených důvodů. Podle čeho si policejní příslušníci vybírají auta a řidiče, jaká jsou kritéria pro zastavení k silniční kontrole a kdo nemá šanci vyhnout se policejní kontrole?

iZdroj fotografie: Pixabay

Model a značka automobilu

Je to tak, ať člověk chce nebo nechce, to, jakým jede autem, se plně projevu zájmem či nezájmem policejní hlídky. Ačkoli je to nepatřičné, někdy se policisté pouze chtějí podívat na zajímavé auto. A tak ho zastaví k policejní kontrole. Obvykle se jedná o vozy sportovních značek. Své o tom ví majitelé vozů značky Ferrari, Porsche, svého času Subaru STI, McLaren či Lotus. Naopak jsou také značky a modely, které mají špatné renomé a to vyvolává zájem příslušníků policie. Existuje obecný dojem, že je řídí silniční piráti, respektive mladí řidiči, kteří sedají za volant jen proto, aby porušovali předpisy, Jedná se o BMW řady 3 generace E36 a E46.

Vzhled automobilu

Jednou věcí je tuning. Na první pohled nepatřičné díly zaujmou policii na metry daleko. Zejména pokud se divoký zevnějšek doplněn laděným výfukem, který plaší zvěř a rozbíjí výplně oken. Policie je na tuning velmi citlivá a pokud má řidič na autě nehomologované díly, nejen že vzbudí zájem policie, ale také zaplatí pokutu. Popřípadě zamíří na STK s vozidlem nevyhovujícím provozu na pozemních komunikacích.

Auto na první pohled podezřelé policie zastaví

Vzhled z jiného úhlu pohledu, čím hůře automobil vypadá, tím více je pravděpodobné, že upoutá pozornost policie. Nejde ani tak o špínu, zejména v jarním či podzimním období. Tedy pokud nemá auto nečitelnou registrační značku. Jde o díly s jinou barvou laku, dodaných jako záplaty na karoserii. O velké plochy s korozí, o odpadávající díly, žárovky se špatnou svítivostí.

i

Vzhled řidiče

Řidič není neviditelný a policista jej vidí už z dálky, zejména pokud má v ruce dalekohled. Zaujmout policistu mohou například sluneční brýle v zataženém počasí. Skloněná hlava, zběsilé pohyby. Snaha zapadnout do sedačky a udělat se neviditelným. Anebo vztyčený prostředníček, kterým někdy řidiči „zdraví“ policejní hlídku, kolem které projíždějí.

Způsob jízdy

Plynulost je vhodná nejenom pro snížení spotřeby či minimální opotřebení dílů, jak velmi často uvádíme v článcích zaměřených na rady a techniku. Je to také způsob jízdy, který policisté považují za nezajímavý co do kontroly. Naopak rychlé střídání pruhů, přejíždění a kličkování mezi auty, styl brzda-plyn, jízdy bez blinkrů, to jsou signály, které policie vidí. A díky kterým řidiče pravděpodobně zastaví a zkontroluje.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Porušování předpisů

Policie má jasné pokyny, cíl a pravomoci. Potírání porušování předpisy patří mezi základní úkoly. A tak, pokud řidič jedná nezákonně, musí očekávat následky v podobě policejní kontroly. Předjíždět na plné čáře, jet nepřiměřenou rychlostí v místech, kde čeká hlídka policie? V tom případě se řidič kontrole asi nevyhne.

Policejní akce a podezření

Některé důvody pro zastavení policií lze ovlivnit a vyhnout se zájmu hlídky, jiné věci ovlivnit prostě nejde. Pokud je vyhlášena policejní akce zaměřená na kontroly, tak je pravděpodobnost zastavení policisty vyšší. Při pátrací akci, například při sledování uprchlého vězně nebo podezřelé osoby, může mít policie zprávy, že se hledaný subjekt pohybuje v autě nějaké konkrétní značky. Pak policie zastaví každého, kdo takovým autem jede. Většinou ale nejde o hloubkovou kontrolu, jen o ověření, kdo jede v autě, a pak policie pustí řidiče hned dál.

Znáte jiný důvod pro policejni kontrolu?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
133 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články