Jak se vyhnout nehodě v křižovatce? Neotáčet se tam, kde je to zakázané a mít stoprocentní výhled.
Situace začíná záznamem z kamery autobusu městské hromadné dopravy. Řidič vyjíždí ze zastávky najíždí doleva, optikou dané silnice do levého pruhu. Pak zcela bez skrupulí přejíždí do pravého pruhu a neřeší, že je tam plná čára. Už to samotné je zralé minimálně na komentář o bezpečnosti jízdy v autobusu MHD.
Otáčení v křižovatce je zakázané. Je tu ale výjimka
Před autobusem mezitím začíná jiná situace, kterou ale řidič autobusu má tak trochu na svědomí. V protisměru se blíží automobil, jeho řidič buď chce odbočit, anebo se chce otočit v řízené křižovatce do protisměru. První případ je v pořádku, ten druhý už v pořádku není. Minimálně u nás, kde je to zakázané.
Co říkají české zákony? Zákon 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích v paragrafu 24, písmene b říká, že řidič nesmí couvat ani se otáčet na křižovatce s řízeným provozem a v její těsné blízkosti. To znamená, že pokud jsou v provozu semafory, je otáčení v křižovatce zakázané. Pokud jen bliká oranžová, je to dovolené. Samozřejmě pokud není zákaz stanoven značkou Zákaz otáčení B 25.
Jednoznačný viník je v autě. Anebo není?
Nicméně na křižovatce na videu dojde k souběžnému chodu dvou událostí, řidič z protisměru se otočí do křižovatky a v tu chvíli přijede auto ze směru ve kterém je autobus a dojde k nehodě. Dá se předpokládat, že řidič, který jel rovně, neviděl do poslední chvíle auto v protisměru. A jeho řidič zase neregistroval auto v druhém směru. Přes onen autobus.
Kdo je vinen? Jednoznačně řidič automobilu, který se otáčel nebo zahýbal. Měl dát přednost protijedoucímu vozu. Ale možná by při rekonstrukci celé situace došli experti k závěru, že přes autobus prostě auto vidět nemohl. A že druhý řidič z kolize na tom zcela stejně. Při nepřejetí plné čáry autobusem by celá situace asi vypadala jinak a obešla by se bez zbytečné autonehody.