Vydali jste se na dovolenou autem? I přes vaši sebevětší opatrnost se může stát, že se stanete účastníky dopravní nehody. Co máte v takovém případě dělat?
Aby k nehodě nedošlo, je jistě vhodné preventivně nechat vozidlo prohlédnout v autoservisu, ještě než se vydáte na cesty. I pokud jste sebelepší a sebe opatrnější řidič, může se stát, že se do nehody připletete. Co v si takovém případě počít? Po nárazu okamžitě zastavte vozidlo, vypněte motor a zapněte výstražná světla. Zkontrolujte, jaký je zdravotní stav vás a vašich spolujezdců. Oblečte si reflexní vestu, vystupte z vozidla a zabezpečte místo nehody výstražným trojúhelníkem.
Obhlédněte místo nehody a spočtěte škody. Vše se snažte důkladně zdokumentovat, takže pořiďte co nejvíce fotografií. S dalším účastníkem nehody si vyměňte kontakty a údaje o svých pojišťovnách. Sepište evropský standardizovaný záznam o nehodě, který byste měli vozit neustále ve vozidle. Do formuláře účastníka nehody z cizí země lze uvést ve vaší mateřštině popis nehody. To v případě, že by vás s druhým účastníkem dělila jazyková bariéra.
Kdy volat policii?
V naší zemi není třeba volat policii tehdy, pokud je výše škody nižší než 100 000 korun, pokud nedošlo ke zranění a škodám na majetku třetích osob. Dále pak vždy tehdy, pokud se nedohodnete s dalším účastníkem nehody, kdo je viník. Podobná pravidla panují po celé Evropě. Pokud tedy jedete do určité země, seznamte se dopředu s pravidly, která zde panují, případně se zeptejte druhého účastníky nehody, nebo zavolejte na asistenční linku vaší pojišťovny.
Tísňové linky mají v cizině různá čísla, všude by však mělo platit jednotné evropské číslo tísňového volání, což je 112. Pokud policie přijedete a bude chtít sepsat protokol, dejte si pozor na to, co podepisujete. Protokol podepište pouze tehdy, pokud mu plně rozumíte a souhlasíte s tím, co se v něm uvádí. Dále je otázka, zda platit okamžitě pokutu, kterou vám v cizí zemi udělí. Pokud ji totiž zaplatíte, zpravidla platí, že takto uznáte svou vinu. Ve sporných případech je tedy lepší zkusit vyjednávat a pokutu případně uhradit později.
Asistenční linka pomůže
Číslo na asistenční linku vaší pojišťovny mějte vždy připravené viditelně ve vozidle, případně uložené ve vašem mobilním telefonu. Jde totiž o kontakt, odkud by k vám měla přijít pomoc, případně kde vám poradí. Zjistíte zde, na jakou pomoc máte nárok, případně další důležité kontakty a informace. Vždy platí, že je výhodnější využít asistenční linku vaší pojišťovny než drahé externí firmy.
Nehoda v zahraničí a pojištění
Každý majitel vozidla má mít uzavřené povinné ručení, které kryje škodu, kterou způsobíte druhé straně. Systém povinného ručení platí ve většině zemí v Evropě, výčet těchto zemí je uvedený na tzv. zelené kartě. Pokud jste tedy viníkem nehody vy, pak pro vás platí stejné povinnosti, jako kdybyste způsobili nehodu doma. Měli byste druhé straně předložit svou zelenou kartu a kontakt na svou pojišťovnu. Tu byste měli neprodleně informovat o tom, že jste způsobili škodní událost.
Škodu, kterou jste způsobili sami sobě, lze hradit pouze z havarijního pojištění. To si lze sjednat i krátkodobě pouze na dovolenou. Hradí se z něj také škody, které jsou způsobené vandalismem, živly, nebo krádeží. Díky havarijnímu pojištění získáte ještě širší asistenční služby, díky kterým vám může pojišťovna nechat opravit vozidlo na místě nehody, nebo případně odtah domů. Pokud chcete zjistit, kolik by stálo pojištění právě pro vaše vozidlo, využijte kalkulačku havarijního pojištění, do které stačí zadat pouze registrační značku vozidla a během chvíle víte, kolik budete platit.