Drsný test Audi Q5 na silnici a v terénu: To, co nám ukázala v jízdních vlastnostech a spotřebě, jsme vážně nečekali

Jak se ukázala ikonická Q5ka v reálném testu na silnici a v terénu? To, co nám předvedla v designu, zpracování i v jízdních vlastnostech, jsme absolutně nečekali.

i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
i Fotografie: Míra Fořt
Dalších 58 fotografií
Dalších 58 fotografií
                   

Než jsem si na testování zapůjčil z nabídky skladových vozů společnosti AutoPalace dvoulitrovou Audi Q5, očekával jsem líný sterilní vůz, který mě jen stěží něčím oslní. Ó, jak hluboce jsem se mýlil. Q5ka mě tak neuvěřitelně mile překvapila, že se mi tomu ani nechtělo věřit. A to nijak nepřeháním.

Agresivní maska, svalnaté blatníky

Audi Q5 poslední generace je již z exteriérového pohledu velice povedený vůz. Předku vévodí agresivní moderní maska s velkým „grilem“ a nízkými LED Matrix světlomety. V zadní partii vůz zase upoutá horizontálním profilováním pátých dveří, masivním nárazníkem a zajímavě tvarovanými zadními LED světly. Z bočního pohledu je zajímavá linie horní části dveří, která přiznává „svalnaté“ tvarování předního i zadního blatníku. A spodní prolis dveří jako by měl svalnatost vozu ještě potvrdit.

iZdroj fotografie: Fotografie: Míra Fořt

Výborná byla také volba kol na námi testovaném modelu. Dvacetipalcová kola mají velmi zajímavou duální barevnost, která částečně koresponduje s barvou karoserie. Navíc mají interesantní tvar masivních paprsků. Ta kola jsou opravdu pěkná a jejich formát rozhodně není malý, ale stále se nemohu zbavit dojmu, že by Audi Q5 ještě více slušely 21ky s nižším profilem pneumatik. Ale samozřejmě za cenu snížení podvozkového komfortu.

Komfortní moderní interiér

Nicméně pojďme do vozu usednout a zhodnotit také jeho interiér. V prvé řadě musím pochválit použité materiály a jejich zpracování. Z měkčených plastů, pár kožených ploch a především kožených sedaček ve spojení s alcantarou mám v Audi Q5 výborný dojem. Kladně hodnotím opravdu vynikající zpracování materiálů a jejich spasování. Nikde v interiéru nic nevrže, a tak to mám rád. Celkově působí „kokpit“ tohoto auta vysoce moderně, prémiově, ale i decentně zároveň. I přes tmavé materiály je interiér překvapivě prosvětlený, za což vděčí velkému panoramatickému oknu. 

iZdroj fotografie: Fotografie: Míra Fořt

Sedačky jsou pohodlné, mají velmi dobré boční vedení a obzvláště musím pochválit jejich čtyřsměrné opěrky hlavy. Ocenil jsem na nich možnost přesného nastavení především na dlouhých trasách, kdy už je občas potřeba si hlavu za jízdy opřít. Škoda jen, že se přední sedadla dají nastavit pouze manuálně a řidičovo „křeslo“ postrádá tím pádem i paměti pro uložení personifikované polohy. Pokud vůz řídíte výhradně sami, je to samozřejmě jedno, ale pokud se o něj střídáte s partnerkou, nebo s kolegou, pak už dávají paměti sedadla velký smysl.

Chytře usazené ovládací prvky

Ergonomie ovládacích prvků v interiéru Q5ky je přímo geniální. Jak krásně mám vše před očima a také dobře dosažitelné bez zásadní ztráty vizuálního kontaktu se situací před autem. Ať už je to manuální ovládací panel pro klimatizaci, „joystick“ před řadičem, který je výborně řešený pro ovládání sound systému (mimochodem skvělého sound systému Bang & Olufsen), nebo třeba vstup pro USB hned vedle „joysticku“. 

iZdroj fotografie: Fotografie: Míra Fořt

V zásadě jedinou nevyhovující pozici má z mého pohledu volič jízdních režimů. Ten je celkem malý a koncipovaný pod segmentem ovládání klimatizace, kde se za jízdy poměrně složitě hledá. Raději bych ho viděl vedle řadiče převodovky.

Větší volant, výborný infotainment

Volant má větší průměr, na což je třeba si chvíli zvykat, ale zase je při řízení výborně citlivý a přesný. Jeho vizualitu, potah perforovanou kůží a profilování hodnotím za jedna, stejně tak osazení multifunkčními tlačítky. Mají rychlou odezvu na povely, kvalitní zpracování a jsou maximálně přehledné. 

iZdroj fotografie: Fotografie: Míra Fořt

Kompletně celý infotainment této Audi Q5 je přímo fantastický. Displej v kapličce za volantem i centrální dotykový displej na palubní desce mají společné jmenovatele. Jsou jimi přehlednost, intuitivnost, kvalita grafiky, ale také rychlost reakce na zadané pokyny. Hodnoty k jízdě, změny v nastavení, práce s rádiem – se vším se tu během jízdy pracuje tak lehce a rychle. 

Na dlouhé jízdy značka ideál

A toho prostoru v interiéru, to je další kapitola, o které mohu hovořit jedině pochvalně. Místa nad hlavou je dost, v oblasti nohou a především pak kolen ještě více. Zadní sedačky jsou pohodlné a i zde je místa v oblasti kolen přehršel. Zkrátka Audi Q5 je jako dělaná na dlouhé trasy (výlety, dovolené, cesty na chalupu, anebo třeba služební cesty po Evropě). Tomu odpovídá také vybavenost vozu širokou paletou doslova nadměrných odkládacích schránek a přihrádek. 

iZdroj fotografie: Fotografie: Míra Fořt

Další záležitost, která rozhodně stojí za zmínku, jsou zrcátka tohoto vozu. Na jejich formátu Audi nešetřilo a přehled za vůz a vedle vozu je díky nim velkolepý. A přitom to zase nejsou žádné gigantické „plachty“, jejichž velikost by rušila exteriér, nebo interiér. Skvělé řešení.

A odhlučnění interiéru od okolí a motoru? Tak to by se konkurenční výrobci mohli právě od tohoto modelu Audi doslova učit. Například jízda na dálnici je v Audi Q5 z tohoto úhlu pohledu synonymem poklidu a komfortu. Vůbec nemáte problém se nehlučně bavit se svými spolujezdci, nebo si užívat jemné nuance vámi vybrané hudby. 

Motor, který táhne, ale neruší

Když už jsme narazili na poklidnost jízdy, zaměříme se nyní na jízdní vlastnosti Q5ky více v detailu. Klidný je totiž tento vůz pouze do momentu, než se rozhodnete zvolit režim Dynamic a sešlápnout pořádně plynový pedál. Náš testovaný model Audi Q5 třímá pod haubnou dvoulitrový řadový vznětový čtyřválec s výkonem 204 koní (150 kW) a maximálním točivým momentem 400 Nm. Vůz dokáže zrychlit z 0 na 100 Km/h za 7,6 vteřiny, což už je při jeho váze téměř 1,9 tuny opravdu solidní hodnota. Motor má velmi dobrý tah i decentní zvukovou kulisu, která vás sama o sobě sice nemotivuje k výrazně dynamické jízdě, ale také za jízdy neruší. 

iZdroj fotografie: Fotografie: Míra Fořt

Na druhou stranu nemohu říci, že by byl tenhle dvoulitr slabý. Sportovní styl jízdy jsem si v tomto voze užil výborně. Zvláště ve sportovním režimu Dynamic, který smazává jinak asi vteřinovou turbodíru. Automatická 7-stupňová převodovka jde v tomto režimu více do otáček a pracuje velice čistě a přesně. Vůz výborně drží dráhu (tomu pomáhá samozřejmě pohon 4×4), nečekaně dobře sedí v zatáčkách a navíc oslňuje pouze minimálními náklony karoserie. V celkovém souhrnu mohu říci, že řízení vozu je příjemně přesné a po celou dobu testování jsem si ho vysloveně užíval.

Solidní brzdy i geniální podvozek

Brzda má sportovně tuhý pedál a je dostatečně efektivní, ačkoli bych si právě pro momenty sportovnější jízdy uměl představit brzdy ještě jedovatější. Ale váha vozu prostě není malá a brzdy se s ní musí porvat. 

iZdroj fotografie: Fotografie: Míra Fořt

Podvozek Audi Q5 skvěle koresponduje s celkovým komfortem tohoto vozu. Je sympaticky tuhý, ale současně příjemně měkký, takže přináší v souhrnu sebejistý pocit v zatáčkách, a přitom dostatečně smazává nerovnosti vozovky. Kvalitní dispozice podvozku jsem ocenil také v mírném terénu, který vůz zvládal velmi bravurně. Tahle čtyřkolka neměla nejmenší problém se stoupáním po bahnitém svahu, ani na rozbité lesní cestě, která dostala na frak od traktorů a nákladních vozů dřevařů. Světlá výška 208 mm je v případě Audi Q5 naprosto vyhovující, tohle rozhodně není vůz jen na upravené vozovky.

Neskutečně nízká spotřeba

Vůz má k dispozici hned šest jízdních režimů (Offroad, Efficiency, Comfort, Auto, Dynamic, Individual), kdy jsem nejčastěji volil režim Auto, zábavný Dynamic, ale také Efficiency, abych si otestoval co nejnižší možnou spotřebu. Dostal jsem se na 7,2 litru v kombinaci okresky/dálnice, ale nebýt cestou úseku dálnice, věřím, že by bylo možné atakovat hranici 7mi litrů směrem dolů. A to je přímo fantazie! V režimu Dynamic při sportovní jízdě jsem už ovšem jezdil se spotřebou přes 11 litrů a dlouhodobá spotřeba vozu je konkrétně 8,9 litru. A to je pořád super. 

iZdroj fotografie: Fotografie: Míra Fořt

Ale když se ještě vrátím ke skladbě jízdních režimů, tak žádné opravdu dramatické rozdíly v rámci jízdního projevu vozu, respektive v řízení jsem mezi nimi neregistroval. 

Špičkoví jízdní asistenti a přední světlomety

Za výraznou chválu stojí v Audi Q5 poslední generace ještě dva zásadní prvky, které určitě nesmím opomenout. Prvním jsou jízdní asistenti, kteří jsou výborně efektivní i přehlední zároveň. Najdeme tu přesnou parkovací kameru s parádním zobrazením, hlídání vzdálenosti od vozu před předkem, indikaci předjíždějících aut v zrcátkách, zobrazení povolené rychlosti a hlídání jízdních pruhů. Vše funguje úžasně přesně a rychle.

iZdroj fotografie: Fotografie: Míra Fořt

Druhým prvkem, který chci zmínit, jsou adaptivní LED matrixové přední světlomety. Jaké ty mají za tmy vykreslení a dosah, to je doslova báseň. Neumíte si představit, jak děsivé bylo po testování Audi Q5 přesednout do jiného vozu, který měl obyčejné xenonové světlomety. Jakoby byl v tomto ohledu každý vůz z jiného desetiletí.  

Hromada dostupného prostoru za pátými dveřmi

Ale pojďme se podívat ještě na závěrečnou kapitolu, která také stojí za to. Zavazadlový prostor v této Audině mi udělal opravdu radost. Jeho objem 550 litrů (respektive 1 520 litrů při sklopených sedačkách) je pro mě maximálně dostačující. A to jsem rybář, který potřebuje na své rybářské výpravy převážet skutečné kvantum věcí. 

iZdroj fotografie: Fotografie: Míra Fořt

Navíc je zavazadelník velmi dobře přístupný a také disponuje možností sklopení sedaček prakticky do roviny. Ano, v tomto voze není problém přespat na lehátku, nebo nafukovací matračce. Takže do přírody je tento vůz skutečně top. Otevírání pátých dveří je řešené tlačítkem na klíčku auta, ale také pohybem nohy. A že u této Audiny se konečně otevírá mávnutím nohy opravdu dobře. 

Celkově opravdu výborný vůz

Shrnuto podtrženo, Audi Q5 40 TDi je přímo geniálně řešený vůz pro toho, kdo hledá krásný design, moderní interiér, spoustu místa a komfortu, ale také výborné jízdní vlastnosti na silnici i v terénu podpořené moderními bezpečnostními technologiemi. A k tomu ta nízká spotřeba? No tak ta je přímo vynikající. Velice děkuji společnosti AutoPalace za zapůjčení právě tohoto vozu, o jehož koupi (věřte, nebo ne) naprosto vážně uvažuji. Testovaný vůz, který má najeto jen 15 000 km aktuálně stojí 1 369 900 Kč. Zdá se vám to málo, nebo moc? Za mě tedy cena rozhodně odpovídá kvalitám i stavu této Q5ky. Nicméně výběr ze skladových vozů mají opravdu rozsáhlý.

Testovaný vůz Audi Q5 40 TDi S-Line přehledně:

Motor2.0 TDi, 1 968 ccm, řadový přeplňovaný čtyřválec
Výkon150 kW/204 koní
Točivý moment400 Nm
Zrychlení z 0 na 100 km/h7,6 vteřiny
Maximální rychlost222 km/h
Pohon4×4
Světlá výška208 mm
Převodovkaautomatická sedmistupňová
Objem zavazadlového prostoru550 litrů (1 520 litrů při sklopených zadních sedačkách)
Hmotnost pohotovostní1 880 kg
Rozměry4682 mm (délka) x 2 140 mm (šířka) x 1 662 (výška)
Rozvor2 819 mm
Objem nádrže65 litrů
Jízdní režimyOffroad, Efficiency, Comfort, Auto, Dynamic, Individual
Reálná spotřebav průměru 7 – 9 litrů na 100 km
Uvedení do provozu11/2020
Najeté kilometry15 110 km
Cena1 369 900 Kč

Galerie

Dalších 58 fotografií
Dalších 58 fotografií

Jaké SUV je podle vás nejlepší?

Zdroj: AutoPalace
Diskuze Vstoupit do diskuze
78 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články