Dává smysl pořízení ojeté Octavie RS 245 v třetí generaci po faceliftu? A jedná se vůbec o sportovní vůz, kterým se RS 245 evidentně tváří být? Vůz jsme důkladně prověřili v reálném testu.
Z nabídky skladových vozů společnosti AutoPalace jsme si tentokrát s velkou radostí zapůjčili Škodu Octavii RS 245 v karoserii liftback. Byli jsme totiž zvědaví na její jízdní vlastnosti a sportovní potenciál, který je mezi fanoušky Škodovek tolik diskutovaný. Někteří tvrdí, že to sportovní vůz je, jiní, že ne. Tak se pojďme RS 245 podívat na zoubek.
Černé šperky jí sluší
Předně musím říct, že se mi faceliftovaná Octavia třetí generace opravdu líbí. To tzv. čtyřočko (facelift přinesl oproti původní verzi modelu hned čtyři přední světlomety) má v sobě sportovnější vizualitu, trochu agresivity navíc a současně jistou nezaměnitelnou originalitu. Výrazný nárazník s profilováním ve tvaru pláství sluší předku námi testovaného vozu výborně, stejně jako jeho černá nízká maska chladiče.
Ostatně na téhle RSce mě baví vlastně všechny černé doplňky její karosérie – nízká hranatá boční zrcátka, lišty kolem oken, polep střechy i zadní difuzor. I díky nim auto nevypadá vůbec lacině. Přímo naopak, vůz působí na první pohled prémiově. Na bocích vozu oceňuji vytažení zadních dveří do okénka a na zádi vozu zase decentní spojler, profilování pátých dveří a dvojici koncovek výfuků na každé straně zadní partie.
Také 18ti palcová kola s deseti paprsky byla k vozu zvolena výborně. Jsou v případě tohoto vozu rozhodně vhodnou kombinací mezi komfortní a tvrdší sportovní jízdou. Nicméně kdyby byly namísto šedostříbrné variace celočerné a navíc to byly 19ky, líbily by se mi ještě mnohem více. Ale jízda na nich by byla samozřejmě podstatně tvrdší, a tak by ubraly na komfortu vozu pro denní ježdění. To je bez diskuze.
Jednoduchý interiér, který neoslnil
Co se týče interiéru, tak i v jeho případě jsem po prvním nasednutí do vozu celkem spokojený. Volant má sympatický rozměr i příjemný potah z perforované kůže (s výjimkou vršku věnce, kde je kůže hladká) s červeným prošíváním, které je stejně výrazné i na sedačkách tohoto vozu. Sedačky sice potažené kůží nejsou, zato jsou krásně tvarované, opravdu pohodlné a dokonce mají i solidní boční vedení, které jsem v ostřejších zatáčkách ocenil. I když mají přední sedačky hodně sportovní tvar, ve finále jsou spíše pohodlné, než ryze sportovně dimenzované. Jízda na dlouhé trasy je v nich příjemná.
Samotná palubní deska vypadá dosti stroze. Někdo by řekl sportovně, jiný lacině, každopádně na pohled ten „monolit“ měkčeného plastu prostě oslnit nedokáže. A nepomůže ani to, že je vyšperkovaný širokou paletou stříbrných ovládacích prvků, nebo několika rádoby karbonovými plochami na dveřích a středové konzoli. Asi vás ani nepřekvapí, že si řada věcí v tomto interiéru umí nepříjemně zavrzat.
Bohaté schránky, spousta místa a kvalitní odhlučnění
Pokud bychom však opustili hodnocení interiéru z vizuálního pohledu a zaměřili se na jeho užitnou hodnotu, pak rozhodně je co chválit. Škoda Octavia RS 245 je totiž vybavená opravdu rozměrnými schránkami a úložnými prostory v dostatečném počtu, stejně jako ideální lokací USB a 12V vstupů. Navíc tu nacházím praktickou odkládací plochu na mobilní telefon, která je vylepšena bezdrátovým nabíjením mobilního telefonu. To mi udělalo opravdu radost, protože tenhle drobný benefit bych já osobně uvítal v každém testovaném voze.
Také segment ovládání dvouzónové klimatizace pod centrálním displejem rozhodně stojí za zmínku. Ovládá se opravdu jednoduše, čistě a maximálně intuitivně už při první jízdě.
Objemově je interiér kvalitně naddimenzovaný. Jak na předních sedačkách, tak ani na zadních si nemohu stěžovat na to, že by tu nebyl dostatek prostoru na nohy a hlavu. Celý interiér působí poměrně vzdušně, nestísněně a lví podíl na tom má i solidně velké střešní okno, které dovnitř dokáže poslat vítanou dávku světla.
Interiér je dobře odhlučněný, a tak vůz i přes výrazný zvuk motoru a sportovní podvozek neobtěžuje v interiéru ani ve vyšších rychlostech klidnou komunikaci pasažérů za jízdy, nebo poslech hudby ze sound systému Canton. Ten hraje mimochodem velmi dobře.
Velmi srozumitelný infotainment
Infotainment v Octavii RS 245 hodnotím jako nadprůměrně kvalitní a adekvátní charakteru vozidla. V kapličce za volantem zatím ještě nenacházím celodisplej, ale naštěstí dva opravdu sportovně se tvářící analogové sektory (otáčkoměr s teplotou motorového oleje a rychloměr se stavem palivové nádrže), mezi kterými je menší displej, který zobrazuje zásadní informace o jízdě a vozu samotném. Volím si mezi nimi pomocí kvalitních multifunkčních tlačítek na volantu s moc pěknou odezvou, mezi kterými mě baví především otočné ovládací válečky. Jedním z nich se mimochodem výborně pracuje s hlasitostí sound systému. A ještě, že tak! S dotykovými tlačítky umístěnými vlevo od centrálního displeje se naopak hlasitost ovládá příšerně (odezva i umístění).
Ale jinak musím právě zmíněný centrální displej umístěný na středu palubní desky vyzdvihnout. Má totiž kvalitní grafiku, je hodně přehledný a už od prvního momentu se v něm orientuji bez nejmenších problémů. Odezva na dotyk prstu je rychlá, stačí jemné doteky a během chvilky jsem v ovládacím systému přesně tam, kde potřebuji. Moc se mi líbí horizontální rolování mezi rádio stanicemi, jednoduchý hudební ekvalizér, ale také výběr jízdních režimů a práce s telefonem. S centrálním „mozkem“ vozu se pomocí hlavního displeje pracuje skvěle.
Solidní akcelerace s výrazným zvukem motoru
Ale teď ta klíčová otázka. Jak se vůz ovládá a jak vlastně jezdí? Zaměřme se nejprve na samotnou motorizaci. Dvoulitrový přeplňovaný zážehový čtyřválec s označením TSi, kterým je Octavia RS 245 osazená, dokáže bavit hned ze dvou úhlů pohledu. Jednak má pěkný tah, živý a dynamický projev (s výkonem 180 kW resp. 245 koní), ale navíc má také výborný výrazný zvuk, který je doslova radost poslouchat. Tak dobrou zvukovou kulisu jsem u RSové Octavie opravdu nečekal.
Ani akcelerace vozu není vůbec špatná. Octavia RS 245 v benzínovém provedení nabízí zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,6 vteřiny (točivý moment je 370 Nm), což je minimálně dostatečná hodnota pro bezpečné a sebejisté předjíždění. Na druhou stranu, právě dané zrychlení není až tak oslňující, aby se s ním mohla tato Octavia měřit se skutečnými sporťáky. Po sešlápnutí plynového pedálu je třeba počítat s maličkou turbodírou, respektive takovým zajímavým „nádechem“ auta před samotným startem. Registroval jsem jej především při prvních dnech testování, ale během několika dalších dnů už jsem si na něj zvykl a vlastně mě tento projev RSky během jízd nijak neobtěžoval.
Spokojenost s převodovkou i podvozkem
Automatická DSG 7-stupňová převodovka pracuje čistě, bez kopanců při přeřazení a jde příjemně do vyšších otáček s ohledem na zvolený jízdní režim. Řadič převodovky má pěkný tvar a dobře padne do ruky. Během jízdy je v tomto voze možné řadit i pomocí pádel pod volantem, která mi ovšem příliš nevyhovovala. Jsou to takové ty malé plasťáčky, které sice řadí dobře a rychle, ale jejich ergonomie moc příjemná není.
Podvozek Škody Octavia RS 245 je tuhý a relativně tvrdý, což u vozů se sportovním charakterem vždycky vítám, protože mám pochopitelně rád během dynamické jízdy kontakt s vozovkou. Není ovšem zase až tak tvrdý, aby měl tendenci odrazovat řidiče od denního užívání tohoto auta. Ten kompromis mezi sportovností a komfortem je zde velmi zajímavý a dává vozu zajímavý punc výrazné univerzálnosti. Auto dobře drží stopu a také moc dobře sedí v zatáčkách ve vyšších rychlostech.
Volant, který by byl bez zploštění vynikající
Tříramenný volant padne formátově dobře do ruky, má tuhý věnec a perforovaná kůže je v rukou příjemná, stejně jako ergonomie volantu v oblasti palců. Jen to zploštění spodní strany volantu je zbytečné a pro mě zvláště v serpentýnách nevyhovující. Zlatý celokruhový formát. Jinak je ale volant dobře citlivý a tak jen dokresluje celkově velmi dobrý dojem z jízdních vlastností Octavia RS 245. Brzdy vozu mají také velmi dobrou efektivitu, váhu vozu (téměř 1,5 tuny) zvládají dobře i ve vysokých rychlostech a samotný brzdový pedál je sportovně tuhý.
Jízdní volitelné režimy vozu jsou smysluplné (přepínají se tlačítkem situovaným před řadičem automatické převodovky), ale nejsou mezi nimi až takové výrazné rozdíly, jaké jsem očekával. K dispozici má RSka konkrétně režimy Eco, Comfort, Normal, Sport a Individual. Nejnižší spotřebu vozu jsem samozřejmě naměřil v režimu Eco, ale většinu času jsem se s vozem pohyboval mezi režimy Normal a Sport.
Celkově jezdí Octavia RS 245 opravdu dobře a sportovní jízda s ní je zábavná ze všech úhlů pohledu. Na dlouhých trasách vůz rozhodně nenudí, ale ani řidiče neobtěžuje svým sportovním nastavením, které není nijak dramatické. Navíc poskytuje hodnotný benefit v podobě kvalitních jízdních asistentů od parkovací kamery přes hlídání jízdního pruhu, adaptivní tempomat až po brzdový asistent.
Za poctivých 7 litrů benzínu
Velmi příjemná je naměřená spotřeba v průběhu testování tohoto vozu. Kombinovaná spotřeba činí v reálu 7,1 litru a při klidné jízdě po okreskách se mi podařilo dostat i na 6,6 litru na 100 km. Pouze při vyšší rychlosti na dálnici a vysloveně sportovní jízdě jsem s RSkou atakoval hranici 11ti litrů. Ale to je pořád ještě krásné číslo, nemyslíte? Ruku v ruce s náklady na servis a náhradními díly ve srovnání s konkurenčními značkami automobilů tak mohu s klidem tvrdit, že je Octavia RS 245 dosti nízkonákladový vůz. A snad i právě proto je o něj v současné době takový zájem.
Ale také proto, že toto auto disponuje přímo vynikajícím objemem zavazadelníků. Za pátými dveřmi tohoto liftbacku se totiž skrývá úctyhodných a velmi dobře přístupných 590 litrů. A to už ocení rodina s dětmi i typičtí čeští chalupáři, kteří se v kufru auta navozí kvanta zavazadel a stavebních materiálů.
Nádherně univerzální
Škoda Octavia RS 245 je prostě moc zajímavý vůz, který nejen, že má nízkou spotřebu a celkové provozní náklady, ale nabízí také dávku jízdního komfortu a především velký zavazadlový prostor. Nad rámec toho ale dokáže pobavit sportovním charakterem s kvalitním zvukovým podkresem a obecně kvalitními jízdními i asistenčními vlastnostmi. „Plnotučný“ sporťák to není, ale rozhodně má v tomto ohledu našlápnuto správným směrem.
Děkuji společnosti AutoPalace za zapůjčení dalšího zajímavého vozu z nabídky jejích ojetých skladových vozů. Byl to další kousek, se kterým mě bavilo jezdit a vnímat jeho jemné nuance.
Testovaný vůz Škoda Octavia RS 245 přehledně:
Motor | 2.0 TSi, 1 984 ccm |
Výkon | 180 kW/245 koní |
Maximální točivý moment | 370 Nm |
Zrychlení | 6,6 s |
Pohon | přední kola |
Rozvor | 2 686 mm |
Převodovka | automatická DSG 7 stupňů |
Karoserie | liftback |
Váha | 1 465 kg |
Rozměry | 4 689 mm (délka) x 1 814 mm (šířka) x 1 416 mm (výška) |
Objem zavazadlového prostoru | 590 litrů |
Naměřená kombinovaná spotřeba | 7,1 litru na 100 km |
Uvedení do provozu | 2019 |
Nájezd | 63 150 km |
Cena testovaného vozu | 719 900 Kč |