Pneumatiky bez defektu, vyjímatelná baterie a navrch spacáky na sedačkách. Tento koncept je promyšlen do posledního detailu tak, aby vám zpříjemnil život v přírodě!
Když Dacia začínala v roce 2004 psát svoji novodobou historii a modely Dacia 1300/1310, postavené ještě na základě prehistorického Renaultu 12 už definitivně odpočívaly v muzeích, zdálo se, že si Renault vybuduje klasickou, low-costovou značku. Nemáte na moderní Clio? Dostanete Sandero. Nemáte na Captur nebo Kadjar? Pro vás máme Duster. A kdo bych chtěl (čím dál dražší) Renault Kangoo a podnikat, a nemá zrovna na rozjezd tu správnou „vatu“, pro toho tu máme Lodgy. Nebo osobní Logan, dnes také Jogger.
Renaultu se s Dacií povedl husarský kousek
Realita byla nakonec trochu jiná a nutno dodat, že pro Renault nečekaně příznivá. Z vysmívané Dacie se postupně stal label, který začal zatápět i značkám, které ho kdysi v podstatě ani nevnímaly. Že by se u VW nebo třeba Opelu někdo kdysi zamýšlel nad nějakým modelem Dacie, který je schopen jim reálně odlákat klienty? Nemyslitelné. Jenže nemyslitelné se stalo skutečností, a troufnu si tvrdit, že občas některý z posledních modelů Dacie skončí za branami těchto výrobců a je rozebrán „do šroubku“. Jak to ti Rumuni („himmel Herrgott“) dělají, že to stojí tak málo?
Těžko říct. Evidentně to nějak jde, protože Renault i Dacie jsou cokoli, jenom ne sociální ústavy. Money first. A i když Jogger i Duster překonaly (v Čechách) ostře sledovanou hranici půl milionu korun, pořád jen o trochu a především: v obou případech jde o top verze a v obou případech máte pocit, že jste za svoje peníze dostali opravdu adekvátní protislužbu a „kus auta“. Chytře vymyšlené. Dáváte svoje těžce vydřené peníze na stůl a víte, že v ceníku už toho k zaškrtnutí moc nezbylo. Proč to má třeba VW jinak?
Bude Dacia „outdoorovou“ značkou?
A zmíněný Duster i nejnovější Jogger jsou právě možná těmi „body zlomu“, kdy si konkurence uvědomila, že jsou stále low cost cenou, ale už nebezpečně blízko jejich segmentu. A jejich zákazníkům. Jogger speciálně nabízí „kus auta“ se sedmi místy, zvýšenou průchodnost terénem a úsporný LPG pohon – kombinaci, kterou dnes nenabízí nikdo. V době palivové a energetické krize je LPG obzvláště cenný artikl. Jakoby to Dacia před několika málo lety tušila. Jak se to vůbec mohlo stát?
Ne dosti na tom, před několika dny představený koncept Manifesto definitivně maže všechny nemístné poznámky o nudných autech z Rumunska. Manifesto je speciál pro jedince vyznávající outdoorové aktivity i v místech, kam se běžnými automobily nemají šanci dostat. Velká kola (s nepropíchnutelnými pneumatikami bez vzduchu), pohon čtyř kol nebo chytrý systém YouClip pro variabilní upevňování modulárního příslušenství jsou jen některými z lákadel, které by mělo dobrodružným povahám pobyt v přírodě zpříjemnit.
Vychytávky pro pobyt v přírodě
Zdroj pohonu Dacia neuvádí, nicméně zmiňuje baterii, kterou lze vyjmout z vozu a použít jí s klasickou 230V zásuvkou jako zdroj pro vaše spotřebiče. Geniální. Hlavní plastové díly karoserie Manifesto Concept obsahují významnou část recyklovaného materiálu s názvem Starkle®, vyrobeného z již zpracovaného polypropylenu se skvrnitým efektem. Jako potah volantu nebo palubní desky slouží přírodní korek, ostatně přírodních materiálů najdeme v konceptu více.
Nové „outdoorové“ logo pak zdobí příď Manifesta podobně, jako je tomu u posledního designu vozů Dacia, představeného v tomto roce. Skoro to vypadá, že slova „adventure, outdoor a Dacia“ budou patřit nerozlučně k sobě. Zajímavé směřování, rozhodně nikoli bez šancí. Přes týden práce, děti a kroužky, o víkendu příroda a kola. To nezní jako špatný životní styl. Pokud se Dacia bude držet nápadů na konceptu Manifesto, nemusít si brát ani spacáky – ty jsou totiž použité jako čalounění sedadel.