Je konec, Škoda v listopadu vyrobí definitivně poslední auto. Soudruzi zařízli pýchu Česka

Přestat vyrábět úspěšný model a nahradit jej „módním“ crossoverem se vysvětluje poměrně obtížně. Speciálně, když tušíte, že k tomu nemáte moc argumentů.

i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
Dalších 16 fotografií
Dalších 16 fotografií
                   

Tak nám zabili Fabii Combi, paní Müllerová. No to víte, jářku, úspěch se neodpouští a když je to ještě úspěch v Čechách, nemáte v podstatě šanci. Co by tomu řekli jiní. Hlavně v Německu. Takhle nějak by mohl promluvit slavný voják Švejk, kdyby měl komentovat konec jedné boleslavské stálice namísto nešťastného atentátu na císaře pána. My v Čechách si budeme ještě dlouho lámat hlavu, co doopravdy vedlo k tomu, že Fabia Combi musela skončit. Ono se totiž špatně vysvětluje i za použití všech komunikačních fíglů, když „zaříznete“ něco, co evidentně fungovalo.

Vysvětlit nevysvětlitelné jde obtížně

A přiznám se, že to bylo snad poprvé, co jsem představitelům a tiskovým mluvčím Škody opravdu nevěřil, že o tom, co pronáší, jsou také sami přesvědčeni. A to tak, že ani vteřinu. Jediné argumentaci jsem dokázal rozumět, i když ta zrovna nezazněla nijak hlasitě: my jsme si zkrátka naplánovali modelovou řadu SUV Kamiq-Karoq-Kodiaq, a nemáme šanci s tím jakkoli hnout. A máme obavy, že by nám Fabia Combi velmi přetahovala zákazníky, na které míříme s Kamiqem.

iZdroj fotografie: Škoda

A vidíte, to máte naprostou pravdu, přetahovala. A to tak, že ne málo. Kamiq totiž vyniká jedině tím, že vsadil na módní SUV-look. Nic víc proti Fabii Combi nepřináší. Naopak, je méně praktičtější, dostanete do něj méně věcí a stojí více peněz. Kdo by ho volil, kdyby vedle stála Fabia nové generace v elegantním kombi? Odpověď je jednoduchá, a ani jí nemusím psát. A že máme Karoq? No, to máme, ale to je auto zcela mimo perimetr zákazníka superpraktické Fabie Combi. Zájemce o Polo si taky nepůjde koupit Tiguan.

iZdroj fotografie: Škoda

Navíc se domnívám, že ukončení výroby Fabie Combi bylo dalším z kroků, kterým se boleslavská automobilka zase o kus vzdálila své, do té doby věrné domácí klientele. Která se pak často od Škody definitivně odklonila a zamířila ke konkurenci (jak o tom píšeme například tady). Neposloucháte nás, nezajímá vás, co si myslíme, jdeme jinam. My Češi jsme totiž poměrně specifickým národem. Dokážeme být velmi dlouho zcela loajálním a věrným zákazníkem, ale jakmile nás někdo (dle našeho soudu) zklame či dokonce zradí, velmi špatně umíme odpouštět. A chápat veškerou argumentaci.

První generace je dodnes geniálním autem

Přiznám se, první generaci jsem měl asi čtyři roky, s implantovaným motorem z tehdejší Fabie RS (1,9 TDI PD 96kW/310Nm a opravdu úderný zátah) a tedy i šestistupňovou převodovkou se jednalo o bezchybný stroj. Roky jsem pak na ní vzpomínal. Belgičan Dirk van Braeckel v čele designerského týmu odvedl tehdy skvělou práci, Fabia se stále ještě neokoukala a v otázce obestavění a využití vnitřního prostoru, stejně jako harmonii vnějších i vnitřních tvarů je dodnes zcela jedinečná. Když jsem někde potřeboval narychlo přespat, nebylo problém si vzadu udělat malé „letiště“, a i s mými 180 cm jsem se nějak poskládal. Geniální auto. Zvenku malé, uvnitř velké.

iZdroj fotografie: Škoda

Druhá generace, následujíce tehdy stanovený designerský směr daný Roomsterem se popravdě té první ani nepřiblížila, byť svou roli dostupného „rodinného stěhováku“ naplnila i tak dostatečně. Až teprve třetí generace se designově vrátila k proporcím, daným „jedničkou“. Nejnovější generace by pak rozhodně nebyla ostudou, krátká verze je povedená, delší by nebyla horší. Nebyla, a nebude. Rozhodnutí po skoro dvou desítkách let výroby „shodit“ úspěšný model budiž přičteno k tíži Škody, jakkoli mohlo vzejít od VW. To už se asi nikdy nedozvíme. Škoda.

Galerie

Dalších 16 fotografií
Dalších 16 fotografií

Souhlasíte se zastavením výroby tohoto modelu?

Zdroj: Škoda
Diskuze Vstoupit do diskuze
97 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články