Zákaz dobíjení elektrických aut od 16:00 do 21:00. Majitelé litují, že si je koupili. Prý je to zákeřná kampaň proti nim

Kolik stojí kilometr za volantem elektrického auta? Více než kdykoli v minulosti, ceny energií se promítly i do osobní mobility.

i Zdroj fotografie: Vauxford / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Ceny energií stoupají astronomickou rychlostí. Vláda zastřešuje ceny. Hovoří se o tom, na kolik stupňů se bude v zimě topit v továrnách, ve školách, v úřadech. Situace s prodejem elektřiny na burzu a její drahé nakupování, přestože ČR disponuje jadernými elektrárnami se suverénní kapacitou, je ožehavým tématem. Vlekaři pláčou, že zálohy na elektřinu vyskakují do stovek milionů.

Elektromobily dávají menší a menší smysl

A co na to všechno majitelé elektrických aut? Provoz elektromobilu mohl být ještě před pár týdny docela logickým řešením pro někoho, kdo denně pendloval mezi domovem a zaměstnáním v řádech jednotek kilometrů a mohl v čase parkování dobíjet. Jenže přišla válka na Ukrajině, energetická krize, ceny se zmnohonásobily a vše, co je na elektřinu, se najednou zdá být nevýhodné. Kotel, pekárna, automobil.

iZdroj fotografie: Se souhlasem CarLove autopůjčovna

Co se takhle inspirovat v USA? V Kalifornii padl před pár týdny návrh ze strany dodavatele energií, aby řidiči a provozovatelé elektrických aut nedobíjeli akumulátory v exponovaném čase od 16 do 21 hodin. Americký stát totiž přepadla vlna veder, která zatížila infrastrukturu. Když běží všechny klimatizace naplno, síť dostává pořádně zabrat. Nabíjet do toho ještě v energetické špičce elektromobily, to by mohlo způsobit vážné problémy.

Nabíjet elektrická auta odpoledne? Teď ne!

Nešlo o zákaz, ale apel, který navíc nesouvisel s krizí, ale s počasím. Nicméně co takový nápad uplatnit v upravené formě u nás? V našich podmínkách nehrozí kolaps sítě. Ale je-li elektřina drahá, pak by se dalo uvažovat jinak. Co by snížilo její cenu? Pokles poptávky, a ten by šel zajistit všeobecným odklonem od spotřeby. Ledničku doma asi nikdo neodstaví, ale automobil by mohl.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Co tedy vyvolat mezi provozovateli elektromobilů vlnu solidarity a přesvědčit je, aby svá auta nenabíjeli a jezdili raději vozy se spalovacími motory? Pokles spotřeby energie by mohl způsobit i pokles ceny elektřiny. V reálu jde samozřejmě o naprostou fikci. Nic takového není realizovatelné a nefungovalo by to. Pokud by klesla poptávka elektřiny, dodavatelé by reagovali dalším navýšením ceny.

Vyplatí se provozovat elektromobil? Spíše ne

Alternativou je přestat vyváže levně elektřinu do zahraničí a draze ji kupovat, to ale v rámci mezinárodních dohod nejde. Máme sice Dukovany a Temelín, ale moc platné nám to není. Jakkoli vzhledem k produkci energie v našich elektrárnách by zrovna u nás mohla být elektromobilita relativně dostupná, tak bohužel není. Stačí se podívat na předpis záloh v běžné domácnosti či firmě.

iZdroj fotografie: Toyota

Namítnou-li kritici, že narostly i ceny nafty a benzínu, pro spalovací motory mluví jedna věc. S plnou nádrží má auto stejný dojezd, i když jen tak stojí a nejezdí. Týden, dva. Řidič může šetřit tím, že jezdí jen když opravdu musí a nepřijde o peníze za palivo. U elektromobilu dochází k vybíjení baterie i při parkování a zhoršuje se to s klesajícími teplotami. Aktuálně se blíží zima a mrazy. Otázkou tak zůstává, proč si elektrické auto kupovat. 

Co myslíte, byl by zákaz nabíjení elektromobilů řešením energetické krize?

Zdroj: AutoEV
Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články