Je stále více aut dokazujících, že je možné vyrobit atraktivní a technicky skvělý produkt, jenž přitom nemusí stát „majlant“. Toto sedmimístné SUV je jedním z nich.
Když máte opravdu dobrý produkt, dáte na něj dobrou cenovku a na 3-2-1 zahájíte prodej online i s vybíráním zálohy, budou vás vaši bankéři milovat. Tak rychle nevydělají peníze ani oni. Přesně to se stalo při prodeji tohoto sedmimístného SUV, které má opravdu hodně atraktivní cenu. Scorpio-N od indické Mahindry se tak možná zapíše do Guinessovy knihy rekordů jako auto, na nějž bylo přijato nejvíc objednávek a záloh během jedné minuty. Všichni si mnou ruce. Tedy kromě IT specialistů Mahindry, kteří museli řešit „spadlý server“. Tak se na to pojďte podívat.
Indie je pro nové auta zaslíbená země
Že je indický trh specifický někdy až absurdní lácí vozidel na něm prodávaných, je obecně známo. Že je to částečně způsobené mírnějšími bezpečnostními a ekologickými nároky indického trhu, je zřejmé. Nicméně, ústupky nejsou natolik silné, aby ospravedlnily navýšení cen u srovnatelných vozidel na jiných trzích, příkladem může být malé Suzuki Alto, o kterém jsme psali nedávno. Jeho motor splňuje bez problémů normu Euro 5 a a i když se jedná o jednoduchý malý hatchback, za cenu nabízenou v Indii by v Evropě mnozí bivakovali před showroomy Suzuki.
A podobně by tomu myslím bylo i v případě Mahindry Scorpio-N. Alespoň podle smršti objednávek a složených záloh při zahájení prodeje. Ostatně posuďte sami: přes zhroucení objednávkového systému za 55 vteřin se firmě povedlo v další fázi nasbírat během půl hodiny 100 000 objednávek a záloh (jedna v přepočtu za zhruba 6 000 Kč), což dohromady tvoří – 600 milionů. Neboli 0,6 miliardy. Na půlhodinové obchodování slušný výsledek. Vypadá to, že se s tímto modelem výrobce trefil „do černého“.
Když to jde jinde, proč to nejde v Evropě?
Když se podíváte na fotografie a dosud zveřejněné údaje (volitelný pohon čtyř kol, naftové i benzínové motory), tak v zásadě není divu. Především při cenách v přepočtu 360.000 až 540.000 korun, dle motorizace a výbavy. Když bychom uvažovali o nejvyšším provedení, sedmimístné verzi s plnou výbavou, nejsilnějším motorem a pohonem všech kol – tak je to rozhodně konkurenceschopná cena. V Evropě by podobné auto (od evropských výrobců) stálo minimálně o stovky tisíc korun více.
A jsme zpátky u toho. Je o něco chudší výbava nebo zastaralejší technika (což na druhou stranu neplatí vždy) důvodem k „vyloučení“ z evropského trhu? Proč musí mít auta v Evropě statut drahého a nedostupného zboží, na které musí mnozí dlouho šetřit/volit financování – anebo rovnou zapomenout? Byl by takový problém přizpůsobit podobná, moderní auta jakými je toto SUV evropským požadavkům a přesto je nabídnout citelně levněji? Když to šlo u čínských aut, proč by to nešlo u indických? Šlo by to, samozřejmě. Jen chtít.