Proč je nástupce modelové řady ML tak oblíbený a má vůbec nějaké nedostatky? Kvalitativní komplexnost Mercedesu GLE byla přímo dechberoucí.
Do našeho praktického testu ojetého prémiového vozu ze skladových vozů společnosti AutoPalace se tentokrát probojoval Mercedes GLE s označením 350D. Tato modelová řada je nástupcem původního Mercedesu ML, který se vyráběl od roku 1997 a stal se mezi Mercedesy poměrně zásadní ikonou v segmentu SUV. V roce 2015 došlo k přejmenování řady na GLE a my máme možnost si důkladně „osahat“ konkrétně vůz z roku 2017 osazený dieselovým přeplňovaným šestiválcem s třílitrovým objemem. Tento motor poskytuje velmi solidní výkon 190 kW (258 koní) s maximálním točivým momentem 620 Nm.
Špičkové jízdní vlastnosti
Musím hned na začátku říct, že daná motorizace je v případě tohoto vozu přímo ideální a bez problému zvládá agilně pohánět SUV, které má pohotovostní hmotnost bez mála dvě a čtvrt tuny. Pro vaši představu zrychlení Mercedesu GEL 350D je z 0 na 100 km/h krásných 7,5 vteřiny, takže jízda s ním je dostatečně živá, dynamická a především bezpečná.
Motor má krásný čistý chod a také velmi kultivovanou zvukovou kulisu, která se dobře poslouchá a přitom za jízdy posádku vozu neruší. Vůz má nadmíru dobře řešené odhlučnění interiéru, a když jsem si chtěl pořádně poslechnout zmiňovaný zvuk motoru, prostě jsem si musel stáhnout okénko.
Hned při první jízdě s tímto Mercedesem jsem musel ocenit jeho vysoce prémiový jízdní projev, který je bez nadsázky velmi precizní. Volant je citlivý, devíti stupňová automatická převodovka řadí čistě a hladce, vůz drží báječně stopu a patrně nejlepší práci odvádí v průběhu jízdy vzduchový podvozek. Právě díky němu v kombinaci s 19ti palcovými koly mám z jízdy nadmíru komfortní dojem. Jak krásně dokáže toto auto pohlcovat drobné nerovnosti na silnici, a to bez nežádoucích houpavých vedlejších projevů. To je neskutečná paráda. S Mercedesem GLE bych si troufl i na ty nejdelší cesty po Evropě, aniž bych se obával toho, že mě jízda s ním bude jakkoli trápit, nebo unavovat.
Ale podvozkem jízdní kvality GLE určitě nekončí. Tento Mercedes má jednak výbornou brzdnou soustavu, která bez problému zvládá velkou váhu vozidla i ve vysokých rychlostech, ale ještě více se mi líbí okamžitá reakce na sešlápnutí plynového pedálu – tedy v režimu Sport. V režimu Comfort už drobná turbodíra znatelná je.
Jízdní režimy, které dávají smysl
Jízdních režim je tu k dispozici přesně pět, a to Individual, Sport, Comfort, Kluzko a Offroad. Víc jich prostě GLE nepotřebuje. V terénu mám možnost zvýšit/snížit světlou výšku vozidla až o nějakých 5 cm, což se mi opravdu líbí, stejně jako celkový projev vozu v terénních podmínkách. Na dosti svažité lesní rozbahněné cestě vystlané kořeny a kamením se chová Mercedes sebevědomě a jednoduše „krájí“ metr po metru, aniž by dal najevo jakýkoli problém. Stále vnímám komfort vzduchového odpružení podvozku a cítím se bezpečně. Celkové jízdní vlastnosti GLE 350D tak musím hodnotit i přes poměrně výrazné naklánění karoserie v ostřejších zatáčkách na jedničku.
Velmi elegantní exteriér
Kromě samotné jízdy na něm ale musím vyzdvihnout i další zásadní aspekty. Předně jeho moc pěkný exteriér, který je takový střízlivě luxusní. I když se nejedná o poslední model z řady GLE, pořád je radost se na vůz dívat a všímat si mimořádně zdařilé práce jeho designérů, tedy až na jednu výjimku, která mě při testování auta celkem rozčilovala (ale k té se ještě dostaneme).
Auto má moc pěknou a výraznou masku, které dominuje výrazný znak značky Mercedes-Benz „okřídlený“ dvojitými lištami a dále také zajímavě esteticky koncipovaný nárazník, který je zajímavě členitý. Víko motoru je sportovně tvarované a navíc osazené dvěma průduchy, které sportovní dojem z pohledu na přední část vozu ještě umocňují. Přední LED světlomety mají elegantní tvar a příjemně předek opticky zeštíhlují. Vůbec se mi líbí, že má vůz zakulacené tvary a není to žádná hranatá krabice (vůbec tím nechci atakovat fanoušky „Géčkových“ Mercedesů, tato řada je docela jiná kapitola).
Zadní partie GLE se také moc povedla. Je to typická mercedesácká macatá záď, která působí vyšší, než ve skutečnosti je. V hlavní roli jsou tu velké tříposchoďové světlomety, spojler nad oknem pátých dveří a okno, které se výrazně rozprostírá až do boků vozu. Nechybí kovový kryt nárazníku u vstupu do zavazadlového prostoru ani jeho spodní ochranný kryt a prémiově navíc působí koncovky výfuků.
Zlobivé nášlapy, ideální kola
Z boku nelze přehlédnout ladné profilování dveří, typicky široký sloupek za zadními dveřmi, ani nášlapy s kovovým povrchem. Ty ovšem pokládám za nešťastně řešené a je to přesně ten prvek, který jsem již zmínil výše, že mě během testování rozčiloval. Ono nášlapy jsou u vyšších SUVeček zvláště s terénním potenciálem samozřejmě smysluplné, ale musí být řešené tak, aby maximálně splňovaly obě funkce – tzn. chránit dveře a především prahy před nečistotami, aby si vystupující posádka z vozu neušpinila kalhoty a současně se pasažérům do vozu díky tomuto „schůdku“ lépe nastupovalo/vystupovalo.
Bohužel v tomto případě jsou nášlapy GLE příliš úzké, takže konkrétně pro mě bylo přijatelnější je při nastupování prostě překročit, než hledat polohu, jak na ně bezpečně postavit nohu. A tak co se mohlo stát jiného, než že jsem si ve finále několikrát ušpinit kalhoty právě o nášlapy. Ale že by právě tato drobnost zkazila můj celkový pohled na tento vůz, tak to zase ne.
A když ještě chvíli zůstaneme u pohledu na bok vozidla, musím pochválit formát i podobu jeho kol. Bezvýhradně totiž 19ky tomuto Mercedesu sluší, vůbec bych nevolil větší formát. A i jednoduché pětiramenné masivní disky jsou na pohled fajn. Navíc jejich kompatibilita s nadimenzováním podvozku je přímo perfektní.
Manažerský šmrnc
Výrazné stříbrné prvky exteriéru vozu překvapivě nepůsobí na tomto voze vůbec lacině, ba právě naopak. Povedlo se jimi auto spíše rozsvítit a dát mu exkluzivní punc. Přední maska, hagusy, kola, spodní kryty, lišty na náraznících a na pátých dveřích – všechny tyhle nepřehnaně stříbrné součásti vozu se mi líbí. A barva vozu jak by smet. Viděl jsem GLE v tmavě modré, černé, stříbrné i bílé barvě, ale tahle prémiová šedá metalíza mu dává takový manažerský punc. Rozhodně bych osobně volil Mercedes GLE 350D právě v této barvě. Už i proto, že právě šedá metalíza nejlépe skrývá nečistoty na voze a tím pádem vás tak často nenutí vyrážet do myčky.
Velmi prémiový interiér a šikovné štelování sedaček
Takže exteriér prima, ale co interiér, ptáte se? Podívejme se na něj. Interiér Mercedesu GLE bych definoval jako prémiový až střízlivě luxusní. Prohlížím si pohlednou pěkně tvarovanou zaoblenou palubní desku, kterou na vrchní a spodní části tvoří výrazné plochy z kvalitního měkčeného plastu. Na středu je protíná výrazný až masivní stříbrný segment. Zaoblené průduchy ventilace se stříbrnými rámečky s palubní deskou výborně korespondují, stejně jako nepřehlédnutelný tlačítkový panel (skrývá v sobě CD přehrávač s ovladačem, ale také hlavní tlačítkový rozcestník operačního systému) a sektor pro ovládání klimatizace na středu palubky. Ten mě mimochodem nadchl, klimatizace se s ním ovládá velmi rychle a přesně. A to především díky otočným ovladačům požadované teploty.
Když se podíváme na vnitřní stranu dveří vozu, tak na místě područky a i nad ní (tedy v místě, kde se člověk dotýká rukou dveří) je pěkná kůže. Zbytek plochy dveří tvoří zase měkčené plasty. Nejzajímavějším prvkem dveří je ovšem její horní stříbrná lišta respektive elektronický ovladač polohování sedačky, která je v ní situovaný. S ním se tedy sedačka nastavuje přímo přepychově. Žádné šmátrání rukou na boku sedačky, jak jsme zvyklí z ostatních vozů, ale prostě krásně vidím, co konkrétně na sedačce ovládám. Palec na horu.
Samotné sedačky jsou velmi pohodlné i na dlouhých trasách, mají dobré boční vedení a navíc vypadají výborně a macatě. Pohodlí z nich doslova na pohled vyzařuje. Jejich povrch je částečně tvořený kůží s výrazným světlým prošíváním a částečně látkou (střed sedáku a opěradla).
Jeden z nejhezčích volantů
Volant je tříramenný, má větší, ale praktický formát a jeho věnec je samozřejmě potažený kvalitní kůží, která je v po stranách perforovaná. S každým dalším testovaným Mercedesem se ujišťuji, že právě tato značka vyrábí jedny z nejpohlednějších volantů vůbec. Sluší mu výrazný znak automobilky i oba sektory multifunkčních tlačítek, která mají naprosto precizní zpracování i odezvu. A co víc, volant GLE je, jak už jsem zmínil, opravdu fenomenálně citlivý a je radost s ním vůz řídit. Do rukou padne báječně.
Volant nabízí řazení pomocí pádel, která jsou celkem malá a plastová, ale poměrně robustní. Každopádně svoji funkcí plní spolehlivě. A ještě jednu zásadní věc z oblasti volantu je třeba zmínit. Vpravo od volantu je situovaný ovladač automatické převodovky, jak je u Mercedesů obvyklé. Tohle praktické řešení oceňuji. Jednoduše pohybem řadiče směrem nahoru, nebo dolů volím směr jízdy vozu a neutrál, tlačítkem na řadiči pak vybírám režim Parking.
Praktické ovladače a výborný infotainment
Na středové konzoli je usazený zásadní ovladač infotainmentu vozu v podobě touch padu (dotykový ovladač) s otočným ovladačem. Chvíli mi trvalo, než jsem si na ně zvykl, nicméně ve finále se ukázaly být oba typy ovladačů velmi praktické a především rychlé, takže se s nimi operuje v nabídce infotainmentu nadmíru dobře. Vedle těchto ovladačů najdeme přepínač jízdních režimů a další klíčová ovládací tlačítka, jako je například zvýšení podvozku.
Jakmile se zaměříme na infotainment Mercedesu GLE, musíme jeho zobrazení rozdělit na dvě části – na malý displej v kapličce za volantem, který je situovaný mezi analogovými výborně vypadajícími „budíky“ (rychloměr a otáčkoměr) a na centrální displej na palubní desce. Displej v kapličce je dostatečně přehledný, má jednoduchou, ale pěknou grafiku a zobrazují se na něm opravdu zásadní informace k jízdě a vozu (vnější teplota, čas, info z jízdy, aktuální rychlost, dojezd, spotřeba, zařazené rychlosti, práce s aktivním tempomatem a především výrazná upozornění v rámci zapnutých jízdních asistentů). Snad jen ukazatel Eco mi tu přijde naprosto zbytečný.
Centrální displej na palubní desce, ten rozhodně není z největších, ale je mimořádně dobře přehledný a má skvělou a srozumitelnou grafiku. Například volba rádiových stanic formou horizontálního rolování je dle mého názoru nejlepší řešení, s jakým jsem se vůbec kdy setkal. Ale také práce s telefonem, nebo dalšími připojenými médii, parkovací kamera s asistentem a 3D kamerou, nastavení vozu, navigace – to vše nabízí vynikající zobrazení, ale především skvělou uživatelsky přívětivou platformu. Rozhodně jednu z nejlepších na trhu (pochopitelně hovořím o rovině v rámci roku výroby testovaného vozu).
Spousta prostoru pro pasažéry i zavazadla
GLE je silné v kramflecích také z pohledu vnitřního prostoru. A to od samotného interiéru, kde je přehršel místa nad hlavou, v oblasti nohou, kolen a ramen na předních i zadních sedačkách, až po zavazadlový prostor s objemem 690 litrů při nesklopených sedačkách. Kufr dokáže pojmout pořádnou dávku zavazadel, jeho zakrývací roletka funguje na jedničku (hladce a nikde nepřekáží) a vystlání kufru plastovou vanou mi ve voze tohoto typu také dává velký smysl.
Zavazadelník je dobře přístupný, jeho páté dveře se dají otevřít tlačítkem na klíčku od vozu i tlačítkem v kokpitu vlevo od volantu. Zevnitř vozu i z kufru je pak možné vytáhnout/zatáhnout tažné zařízení. Tato operace trvá pár vteřin a za tažné zařízení přidávám tomuto SUV další pomyslné body.
Úložné prostory v Mercedesu GLE jsou objemnější, než jsem čekal (prostor ve dveřích i na velkou láhev na pití, 2 stojánky na větší nápoje na středové konzoli i kaslík pod pravou rukou řidičce, který je nejen objemný, ale nabízí dva sloty pro USB), jen schránka před spolujezdcem patří dimenzově mezi střední až menší. Praktická je rozhodně schránka s roletkou umístěná na středové konzoli přímo pod palubní deskou, která nabízí 12V vstup, ale také prostor pro praktické uložení klíčku od vozu, klíčů od domu, nebo pro dálkový ovladač pojezdové brány.
Malá boční zrcátka
Co bych ve voze rád pochválil, to je dojem z interiéru z pohledu světelnosti. Interiér má sice černou palubní desku i sedadla, ale stropnice a sloupky kolem oken jsou ve světle šedé barvě, takže interiér nepůsobí v celkovém dojmu temně.
Ale abych jen nechválil, tak také jedno negativum. Sice se mi velice líbí design bočních zrcátek testovaného Mercedesu GLE, ale faktem je, že jsou vzhledem k rozměrům vozidla poměrně malá a není z nich nijak úžasný výhled za vůz. Ocenil bych méně líbivý větší formát, ale za cenu bezpečnějšího přehledu směrem za vůz.
Spotřeba na hraně
Na hranici mé spokojenosti s tímto vozem je také jeho spotřeba, která rozhodně není nízká, ale také není nijak dramatická. Po okresních silnicích samozřejmě se striktním dodržováním povolených rychlostí dokázal Mercedes GLE zkonzumovat 9,5 litrů nafty na 100 km, ovšem na dálnici a při sportovním stylu jízdy nemá problém si sáhnout až za hranici 14ti litrů. Dá se říci, že pokud bych jezdil převážně po okreskách (cesty do práce, za zálibami atd.), byl bych se spotřebou spokojený, ale pokud by moje cesty tímto vozem předpokládaly častou jízdu po dálnici, už bych z nákladů na palivo nadšený nebyl.
Výborný všestranný vůz
Když se pokusím informace z testování Mercedesu GLE 350D z roku 2017 co nejstručněji shrnout, pak tu máme velmi komfortní „pokojíček“ na kolech, který se skvěle řídí, uživatelsky je celkově maximálně přívětivý, nabízí moc pěkný zavazadlový prostor a velkou porci bezpečnosti. Navíc je to krásné robustní SUV, které je praktické na dlouhé cesty, na silnici i do středně náročného terénu. Spotřeba je diskutabilní, ale za mě stále odpovídá váze, rozměrům i charakteru vozu. Děkuji společnosti AutoPalace, že mi právě toto auto ze své aktuálních nabídky skladových vozů zapůjčila na praktické otestování. Byl to další vůz, který mě bavil z mnoha relevantních úhlů pohledu.
Testovaný vůz Mercedes 350D přehledně:
Motor | vznětový vidlicový přeplňovaný šestiválec |
Objem motoru | 2 987 ccm |
Výkon | 190 kW/258 koní |
Maximální točivý moment | 620 Nm |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 7,1 s |
Maximální rychlost | 225 km/h |
Převodovka | automatická – devíti stupňová |
Pohon | 4×4 |
Hmotnost (pohotovostní) | 2 235 kg |
Rozměry | 4 819 mm (délka) x 1 935 mm (šířka) x 1 796 mm (výška) |
Objem zavazadlového prostoru | 690 l |
Jízdní režimy | Individual, Sport, Comfort, Kluzko a Offroad |
Reálná spotřeba na 100 km | od 9,5 litrů (klidná jízda po okresní silnici) až po 14 litrů na dálnici |
V provozu od | 4/2017 |
Nájezd | 124 950 km |
Cena testovaného vozu | 899 900 Kč |