Zákaz naftových a benzínových motorů přijde výrazně dřív. EU proces zrychlila, času zbývá opravdu málo

Automobilky se na zákaz spalovacích motorů připravují už nyní. Vyhraje ten, kdo bude první „zcela elektrický“ ještě před zahájením omezení ze strany EK.

i Zdroj fotografie: Freepik
                   

Čtenáři našeho automagazínu jistě dobře vědí, že číslovka 2035 se zapíše nesmazatelně do dějin automobilismu. A ví to pravděpodobně nejen čtenáři našeho automagazínu. A není to tím, že „2035 i“ by znamenalo novou motorizaci BMW, resp. návrat k značení z dob BMW 2002, nebo že by Audi přesunulo svoje značení výkonu k číslovce 20, aby bylo patrné druhé tisíciletí. Nic takového. V tomto roce „jen“ skončí prodeje aut se spalovacími motory v Evropě. Končíme, pánové, sbalte si fidlátka. A třeba někdy na neviděnou.

Úplný zákaz spalovacích motorů je extrém

Jedná se o natolik zásadní přelom v celé historii automobilismu v Evropě, že si stále nejsem jistý, jestli to všem úředníkům v Evropské komisi, odpovědným za finální verdikt, došlo. Jestli jim došlo, kolik milionů lidí postaví (dříve či později) před pro mnohé neřešitelné dilema: čím nahradí svoje auto, když elektromobil z jakéhokoli důvodu mít nemohou. A jejich staré naftové je už opravdu staré. Protože jestli něco životnímu prostředí v Evropě opravdu škodí, pak je to přesluhování a umělé udržování při životě vozů, jenž jsou dávno za svým zenitem.

iZdroj fotografie: Uživatel Micham6 / Creative Commons / CC BY

A jestli se nyní uklidňujete tím, že vše vyřeší bazarový prodej s nekončícími zdroji a zásobami aut, nebyl bych ani v tomto případě příliš optimistický. S pravděpodobností hraničící s jistotou se i tady dají očekávat silné restrikce ze strany úřadů. V důsledku to povede k dalším a dalším omezením provozu, ať už stále četnějšími zákazy vjezd do městských center, nebo čím dál dražšími poplatky a daněmi za jejich provoz. Vlastnit a užívat auto se spalovacím motorem bude zkrátka po roce 2035 pravděpodobně spíše starost, než radost.

Výrobci se musí připravit s předstihem. Nic jiného jim nezbývá

A víc než kdokoli jiný si to uvědomují samotní výrobci automobilů. Pochopitelně, je to jejich byznys a denní chleba. Protože na tom, jak zvládnou transformaci naplánovanou Evropskou komisí záleží, nakolik a v jakém zdraví přežijí další roky. Koncern VW deklaroval konec prodeje spalovacích motorů dva roky před datem stanoveným EK, a Audi ukončí vývoj všeho, souvisejícího s naftou nebo benzínem už v roce 2026. To je opravdu zanedlouho. A to ještě nevstoupila v platnost norma Euro7, která může kartami také řádně zamíchat. Navíc, VW v tomto „preventivním postupu“ pochopitelně není osamocen.

Teprve když dohlédnete na konec této pomyslné časové osy, dojde vám smysl některých kroků, které provádí například konkurenční Stellantis. Pouze elektrické verze dodávek nebo oblíbených malých užitkových vozů, vyráběných i v čistě osobních verzích jakoby naznačují: „začněte si zvykat, jiné už to nebude“. Jak řekl v rozhovoru pro italskou tiskovou agenturu ANSA Davide Mele, viceprezident pro vnitřní záležitosti Stellantis Italy, skupina „chce hrát vedoucí roli a dojít do cíle v období 2030-2035“. A tedy dřív. Závěr: viz náš titulek. Pokud chcete nové auto se spalovacím motorem, stanovte si na jeho nákup horizont 3-5 let. Déle bychom neváhali.

Jaký máte názor na zákaz spalovacích motorů?

Zdroj: ANSA
Diskuze Vstoupit do diskuze
62 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články