Volvo bude mít v interiéru geniální věc, jaká v autech ještě nebyla. Tiše závidí Tesla i další automobilky

Jestli byla někdy budoucnost automobilů takřka na dosah ruky, tak právě v tomto Volvu EX90. Navíc s bezpečností pro posádku, jaká tady dosud nebyla.

i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií
                   

Když si člověk prohlíží budoucí Volvo EX 90 (nástupce XC90 a na našich fotografiích ještě s prototypovým označením Recharge), vytane mu na mysli stokrát omílaná myšlenka: Švédové interiéry umí. A je jedno, jestli jste seděli v Saabu, když tedy ještě existoval (GM: nikdy nezapomeneme!), nebo v konkurenčním Volvu. Harmonie tvarů, volba materiálů, barev, světel – to všechno dělá ze skandinávských interiérů skvostný zážitek. Účetní IKEA o tom něco budou vědět. A interiér tohoto Volva krom toho všeho přináší i jednu technickou lahůdku, která tuším zachrání nejeden život. Pojďme se na ní podívat.

Zvuk a zážitek jako na koncertě filharmonie

Nicméně i bez jakékoli techniky se myslím většina z nás shodne, že podobný interiér by nám nevadil ani v pracovně, některým možná ani doma v obýváku. Sledovat Netflix v podobném křesle s nataženými nohami, popcorn zleva a nápoj zprava? Kde je problém? Trávit takto aspoň několik večerů v měsíci není asi nic, co by většině čtenářů vadilo. Speciálně když se k tomu přidá prvotřídní zvuk z dílen Bowers&Wilkins. A že tohle Volvo bude hrát jako Česká filharmonie na vánočním koncertě v Rudolfinu, o tom vůbec nemusíte pochybovat.

iZdroj fotografie: Volvo

A vůbec, interiér je celkově skvělé místo pro život. První třídou vlakem nebo jako spolujezdec v tomto Volvu? I jako příznice vlakové dopravy pro dlouhé cesty bych tady možná váhal, po stránce vzdušnosti a designu je to s vlakem minimálně srovnatelné. A protože tohle Volvo je plně elektrické (čekal snad někdo něco jiného?), je nabíledni, že cestování bude opravdu excelentní. Volvo se zatím o dojezdu EX90 nijak nezmiňuje, s ohledem na rozměrnou podlahu, danou dlouhým rozvorem se však dají čekat velkokapacitní baterie – a tedy i velký dojezd.

Radarové systémy jako v ponorce

Každou cestu bude tedy provázet ticho, přerušované jen bzučením motorů a elektroniky, v rozměrných křeslech s mohutným prosklením se dostáváme velmi blízko k ještě nedávno sci-fi kresbám o přepravě v „nedaleké budoucnosti“. Pamatujete? Takovéto „kapsle“ se čtyřmi křesly jak z velínu kosmické lodi Enterpise kreslili zasnění výtvarníci, zatímco venku mohutně „čadily“ Škody 120 a Warburgy. Lidstvo se prý bude takto v budoucnu přepravovat bez nutnosti řízení, zkrátka jen sedne do kapsle, zadá cílovou stanici a o zbytek se postará stroj.

iZdroj fotografie: Volvo

Pokud to tedy měla být budoucnost, pak jsme právě v ní. S plně autonomním řízením to možná ještě chvíli potrvá, ale Volvo již teď v EX90 nabídne „bezpečnostní balíček“, skládající se z LiDARu (laserového radaru namontovaného nad horní hranou čelního skla na střeše auta), 8 kamer, 5 radarů, 16 ultrazvukových senzorů. Tato elektronická armáda vidí vše kolem vozu (operační rozsah je 360 ​​stupňů). Data shromážděná hardwarem jsou analyzována výkonným procesorem, který dokáže provést až 250 bilionů operací za sekundu.

Bezpečnost, jaká tady dosud nebyla

A výsledek: cosi jako „neviditelný štít“ a pravděpodobně nejbezpečnější auto na světě. Posuďte sami: LiDAR detekuje na vzdálenost 250 m za všech povětrnostních podmínek další auta a chodce, a drobné předměty – například černou pneumatiku na černé silnice detekuje již od 120 m! Signály LiDAR jsou navíc jako data účinnější než obrázky z kamer. A podobně jako pneumatiky identifikuje EX90 také pochopitelně i menší zvířata, psi, kočky nebo lišky (což současná řešení neumí).

iZdroj fotografie: Volvo

A nakonec i ono bezpilotní řízení, jak jej kdysi viděli tvůrci scifi příběhů, bude možné. S využitím LiDARu a dalších systémů je už nyní Volvo schopné na dálnici přepnout na „autopilota“ a v módu Highway řídit za vás. Vnitřní kamerový kamerový systém zase sleduje pohyb očí řidiče a zajišťuje detekci únavy a mikrospánku. Systém bude také umět zachytit alkoholovou „únavu“, stejně jako díky kapacitním senzorům zabudovaným do věnce volantu zkontroluje, zda člověk neztratil kontrolu nad vozidlem kvůli mdlobám. V takovém případě se EX90 sám přesune ke kraji vozovky, rozsvítí nouzová světla a přivolá pomoc.

Jistota přežití i pro ty nejmenší

A to nejlepší nakonec. Interiérové „radarové“ systémy, instalované po celé kabině snímají, zda je ve voze ponecháno dítě nebo zvíře. Pokud jej detekují, EX90 zůstane odemčený a na obrazovce středové konzoly a vašem telefonu se zobrazí připomenutí, abyste zkontrolovali cestující v kabině. Navíc v případě přehřívání automobilu spustí automaticky klimatizaci a odešlou varovné zprávy nejbližší záchranné službě, stejně jako majiteli vozu. Geniální. Tohle by mohlo definitivně poslat do historie všechna ta zamčená auta s dětmi a psy na parkovišti, u nichž musí policie vysklít okno, aby se dostala dovnitř. A kde se po patnácti minutách od zásahu dostaví udivená matka, která si jen „na chvíli odskočila“. Palec nahoru pro Volvo, co myslíte?

Galerie

Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií

Jakou funkci byste v autě ocenili nejvíce?

Zdroj: Volvo
Diskuze Vstoupit do diskuze
138 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články