Prodloužení dojezdu elektromobilů zaměstnává jejich výrobce odjakživa. BMW chce u své „Neue Klasse“ přijít s novým typem baterií a dojezdem, který způsobí revoluci.
Šéf programu BMW Efficient Dynamics pro minimalizaci emisí oxidu uhličitého Thomas Albrecht odhalil plánovaný nejvyšší dojezd budoucích elektromobilů značky. Albrecht uvedl, že díky cylindrickým bateriím šesté generace dokážou vozy BMW ujet na jedno nabití až 1 000 kilometrů, více však ne. „Nemyslíme si, že bude nutné další navyšování ujetých kilometrů nad tento proběh“, uvedl dále v rozhovoru pro britský magazín AutoCar. S tím se dá asi v zásadě souhlasit, 1 000 km „na nádrž“ je běžné i u úsporných dieselů. Pojďme se ale na jeho slova podívat podrobněji.
1 000 kilometrů na jedno dobití může způsobit revoluci
Tisíc kilometrů na jedno dobití je totiž možná psychologická meta, kterou by se elektromobily zařadily zcela plnohodnotně na úroveň vozů se spalovacími motory. Tuto hodnotu ujede na jednu nádrž totiž v podstatě jakýkoli rodinný kombík s úsporným vznětovým motorem a nádrží alespoň 55 litrů. A takových aut jsou na evropských silnicích miliony. Zatímco elektromobily se pohybují stále v intencích nižších stovek kilometrů, které se navíc se snižující teplotou okolí snižují. Některé z nich (resp. jejich špičkové verze) se pravda čtyřmístné hodnotě blíží, ale těch jsou jen promile.
BMW proto plánuje novou generaci elektromobilů pod názvem „Neue Klasse“. Vynecháme komentáře o německé originalitě a kreativitě v názvech, důležitější jsou tato čísla: u šesté generace baterií právě pro tuto „novou třídu“ se zvýší rychlost dobíjení až o 30 % a prodlouží dojezd o stejných 30 %. Jak uvedl Frank Weber, člen představenstva BMW AG odpovědný za vývoj, „snižujeme také emise CO2 při výrobě článků až o 60 %. To jsou velké kroky v oblasti udržitelnosti a přínosů pro zákazníky.“
Snížení ceny, zvýšení dojezdu
To jsou opravdu smělé hodnoty. Není to možná až tak revoluční, jak bychom třeba chtěli nebo čekali, nicméně každých 10% se počítá. A v součtu to nakonec dá už zajímavějších 50% – právě o tolik chce BMW snížit výrobní náklady na výrobu baterií oproti stávající, páté generaci. Proto už se také podepsaly zakázky na výrobu nových bateriových článků v řádech desítek miliard eur. U různých výrobců, diverzifikace nutná. Cíl je totiž poměrně ambiciózní – snížení výrobních nákladů u elektrických modelů na stejnou úroveň jako u vozidel s moderními spalovacími motory.
Což by znamenalo, že by se mohla výrazně snížit i jejich prodejní (nebo pořizovací) cena. Nebo, v druhém případě, cena by zůstala stejná (pokud ne vyšší) a jedině, co by zaznamenalo pohyb, by byla marže BMW. Pohyb směrem vzhůru, pochopitelně. Neb dobrovolné snižování marže u BMW je asi podobný nesmysl, jako je úsporné Ferrari nebo digitální Záporožec. Pokud by se však u modelů „Neue Klasse“ podařilo opravdu snížit cenu, byla by to pro BMW konkurenční výhoda. Nechme se překvapit.