Dva nové přírustky do rodiny čínských aut, nově dostupných i v Evropě – ale za čínské ceny. Funky elektromobil a sebevědomé PHEV SUV, oba navíc s pěti hvězdami v crashtestu.
Že jsou čínské automobily MG (s britským rodokmenem) dostupné takřka v celé Evropě včetně naší české kotliny jsme tady již několikrát psali. MG byli první, kdo dokázali přetavit pouhé plány na expanzi do opravdových skutků a ukázat Evropě poprvé v masovém měřítku, že to zkrátka jde. Že se dají vyrobit konkurenceschopné automobily, minimálně srovnatelné s evropskou masovou produkcí a nabídnout je za ještě konkurenceschopnější ceny. Jinými slovy, o desítky procent levněji. A MG, MG je jen začátek. Další „pán na holení“ je tady, seznamte se: Great Wall.
Kočky i šálek kávy v názvu auta
Great Wall patří mezi šest největších výrobců v Číně, nejde tedy rozhodně o nějakou B třídu čínského automotivu. Do Německa nyní vstupuje se dvěma modely: Wey a Ora . První z nich je hybrid prémiové třídy s příznačným názvem Wey Coffee 01, druhý je elektromobil a má podobně nekonformní jméno: Ora Funky Cat. Nevíme, nakolik jej kočky budou milovat, ale vaše manželky a děti by mohly. Obě auta totiž získala v EURO NCAP hodnocení pět hvězd. Doba nebezpečných čínských s jednou nebo dokonce žádnou hvězdičkou je, zdá se, definitivně pryč.
Ora Funky Cat (s roztomilým a vpravdě lehce animálním vzhledem) totiž získala 92 % za ochranu dospělých, 83 % za ochranu dětí, 74 % za ochranu chodců a velmi solidních 93 % za bezpečnostní a asistenční systémy. To nejsou vůbec špatná čísla. Wey Coffee 01 pak obdrželo 91 % za ochranu dospělých, 87 % za ochranu dětí, 79 procent za ochranu chodců a 94 % za asistenční systémy. Za boční náraz pak vůz dokonce dostal plný počet bodů. 100% na side kick z Číny? Na to by kdysi nikdo nevsadil ani zlámaný mexický dolar. A vida, je to tady.
Funky elektro-catmobil do města, sebevědomý hybrid kamkoli
Jak jsme již uvedli, Funky Cat je elektromobil s dojezdem až 501 kilometrů (verze s 59,1kWh akumulátorem, se 47,8 kWh zvládne 401 km) a výkonem 105 kW (143 k). Coffee 01 je klasický plug-in hybrid, neboli PHEV se systémovými 350 kW (476 k), kombinující benzinový dvoulitr se 150 kW a elektromotory se 110+135 kW. To jsou velmi slušná čísla, tipujeme, že akcelerace bude při spolupráci všech tří pohonných jednotek naprosto působivá. Díky na hybrid nezvykle velké 41,8kWh baterii pak Cofee ujede na elektřinu až 150 km. To vypadá na velmi univerzální stroj, kombinující neomezený dojezd na benzín s ekologií při pohonu na baterie.
Chytře je vyřešená i distribuční síť pro oba produkty. Great Wall se totiž rozhodla nebudovat novou, nezávislou síť, evropské zázemí a tradice, jaké má konkurenční MG by jí zkrátka chybělo. Spojila se tedy s jedním z největších nezávislých prodejců automobilů v Evropě, firmou Emil Frey, dobře známou i zákazníkům v Čechách a oba svoje produkty nabízí přes jeho širokou distribuční síť. Spokojenost na všech stranách – Great Wall ušetří za pobočky a personál, Emil Frey má další provize z prodeje a zákazník nemusí nic složitě hledat, jejich prodejny jsou známé a dostupné.
Závěr? Ten je poměrně jednoduchý. MG a nyní také Great Wall spustily trend a vlnu, kterou už nejde zastavit. Jakmile ostatní výrobci zjistí, že Evropa je „lehce k dobytí“, zvolí stejný postup. Náš kontinent má všude na světě pověst největší koncentrace finančně dobře zajištěných lidí, žijících ve finančně a sociálně velmi štědrých státech. A v podstatě to je pravda. Navíc se tady od roku 2035 zakáže prodej aut se spalovacími motory. Znáte lepší motivaci k tomu, se do Evropy pomalu (ale jistě) „nastěhovat“ a začít tady prodávat, teď klidně benzínová, ve finále už jen elektrická auta? Já tedy nikoli.