Úspěch Dacie a její modelová i obchodní politika nedá pořád spát konkurenci. Ta z Itálie nabízí solidně postavený crossover s úsporným pohonem, navíc za výbornou cenu.
Že jsou čínské automobilky před branami Evropy, dnes už asi nikoho nepřekvapí. Je to od nich celkem logický krok, domácí (a asijský obecně) trh mají v zásadě rozparcelovaný, Evropa je pak se svou pověstí bohatých států s ještě bohatšími obyvateli lákadlem, jemuž nelze odolat. První „průkopník“ MG na invazi do Evropy šel přes britskou značku a zázemí, další zvolili zaběhlou distributorskou síť. A DR Automobiles svoje vozy v Evropě přímo vyrábí. Pokud tedy zůstaneme u původní věty, Hannibal už není „ante portas“, tedy před branami, ale za nimi. A to přímo v Itálii. To se na to pojďme podívat.
Dacia přesně pochopila, jak na to
Při pohledu na nabídku a modely, s kterými se míní ucházet o evropské zákazníky je vcelku zřejmé, odkud přišla prvotní inspirace. A kdo je, mimo jiné, „hlavním cílem útoku“. Je to Dacia a potažmo Renault, pochopitelně. Úspěch low-budgetové značky, kdysi vysmívané a ignorované nedává spát nejen kapitánům evropských automobilek, ale evidentně i těm mimoevropským. Jak s málem modelů oslovit co nejvíc zákazníků a vydělat co nejvíc peněz – to zní skoro jako z učebnice kapitalismu. Karel Marx by měl radost.
A radost má určitě i Renault, protože celý projekt Dacia se dá považovat za majstrštyk. Vystavět v extra nejisté době, kdy pomalu ani nevíme, čím budeme pohánět naše automobily modelovou řadu, která má úspěch jako celek a ve které má úspěch i každý jednotlivý model nelze ani jinak nazvat. S jednoduchým receptem: budeme vyrábět modely, které nebudou nabízet nic nepotřebného, několik málo motorů použijeme pro všechny a budeme se snažit, abychom měli poměr výkon/cena tak dobrý, aby to zkrátka fungovalo.
Čínská automobilka s domicilem v Itálii
Jak řekli, tak i udělali. Problém je, že s tímhle uvažováním už nejsou sami. Nejnověji se do Evropy podíval i výrobce s poněkud nefantazijním jménem DR Automobiles, pro něhož se „evropskou domovinou“ stala Itálie. A to už poměrně dlouho, neb již v roce 2006 představil na autosalonu v Bologni model DR 5, nyní již v Itálii přímo vyrábí nástupce DR 5.0. Opět vynecháme poznámky o kreativitě marketingářů automobilky, zajímavější může být jiný údaj: s 1540 prodanými kusy šlo v srpnu 2022 o nejprodávanější crossover s pohonem na LPG v Itálii. Zajímavé číslo. Není to Fiatu líto?
A protože LPG je v Itálii poměrně hodně rozšířeným palivem (ostatně Dacií, která s LPG též úspěšně koketuje jezdí po Itálii spousty), vsadil čínský výrobce u svého modelu mimo jiné i na kombinaci propanu-butanu. S motorem o objemu 1,5 litru nabízí výkon 114 koní a maximální kroutící moment 136 Nm. To nejsou nijak ohromující čísla, ale to ani u Dacie, nezapomeňte. Možná to totiž „běžným motoristům“ nakonec dostačuje. Výkon je na přední kola přenášen přes pětistupňovou manuální převodovku, kombinace 55 litrové nádrže na LPG a 51 litrové nádrže na benzín zajistí více než dostatečný dojezd. Spotřeba při režimu na plyn činí 9,8l/100km.
Plně vybavený model konkurencí nejen Dusteru
V Itálii vyráběný crossover má dále 18palcová kola, LED světlomety stejně jako multimediální systém s 12,3 palcovým displejem a kompatibilitou s Android Auto/Apple Car Play. Maximální bezpečnost cestujících zaručuje speciálně navržený rám s klecí z vysokopevnostní oceli. Za plně vybavený model (byť se domníváme, že speciálně interiéry zvládá třeba už zmiňované MG podstatně lépe) a s motorem na LPG si výrobce řekne v přepočtu kolem 550 tisíc korun. A není asi pochyb o tom, že s podobnou cenou by měl úspěch nejen v Itálii, ale třeba i u nás. Co myslíte? Tip: Autopůjčovna SUV?