Klasická tlačítka v autech byla stokrát lepší než moderní displeje: Experiment prokázal, že jsou nebezpečené a pomalé

Dotykový displej vypadá možná na první pohled skvěle, ale v otázce bezpečnosti zaostává. Řidiči díky němu nesledují provoz před sebou.

i Zdroj fotografie: Thomas Doerfer / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Automobilky s velkou pompou, až na výjimky, poslaly do věčných lovišť klasické analogové ovladače a nahradily je dotykovými displeji podobnými tabletům. Chyba, ukázalo se. Velká chyba v oblasti bezpečnosti, i proto se dnes nenápadně výrobci zpět ke klasickým tlačítkům vracejí. V čem je problém?

Ovládání tlačítky je nejlepší, design tabletu ale vyhrál

Srovnání s Nokií 3310 není od věci, ten, kdo jí kdysi měl, uměl psát SMSky poslepu, a to doslova, nemusel se dívat na to, jaké tlačítko mačká. Napodobit dnes něco podobného na chytrém telefonu nelze a s dotykovými displeji v autech je to podobné. Jsou nebezpečné. Řidič se na ně musí dívat, což znamená že nesleduje provoz před sebou. A to je základní prohřešek proti bezpečnosti.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Novináři ze švédského magazínu Vi Bilägare realizovali zajímavý experiment, při kterém konfrontovali staré auto s klasickými ovladači a nové vozy s dotykovými obrazovkami. Potvrzena byla šokující pravda. Totiž to, že při používání dotykového displeje stráví řidič v průměru 2,5x více času ovládáním než u analogových tlačítek a nevěnuje se jízdě.

Nejlépe se ovládá klimatizace třemi kolečky

Referenčním vozem bylo sedmnáct let staré Volvo V70 se změtí tradičních knoflíků a tlačítek a úkol zněl jasně. Splnit čtyři úkoly. Zapnout vyhřívání sedadel, zvýšit teplotu v kabině o dva stupně, zapnout vyhřívané čelní sklo. A nejsložitější, najít a naladit na audiosystému konkrétní rádiovou stanici a resetovat navigační systém. Důležitou podmínkou bylo, aby se řidiči nejprve seznámili s jednotlivým systémy.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Pak byl měřen čas, pokusy probíhaly při rychlosti 110 km/h. Kdo vyhrál? Staré Volvo, kde trvalo splnění úkolu v průměru 10 sekund. Za tu dobu, pro srovnání, ujede auto uvedenou rychlostí asi 300 metrů. Dost času na to udělat chybu, přehlédnout jiné auto, chodce, překážku. Všechna moderní auta se umístila až za starou klasikou.

Staré Volvo je bezpečnější než moderní elektromobil

Nejlepší výsledky měly Dacia Sandero a Volvo C40, a to 13,5 a 13,7 sekundy. V jiných vozech se ukázaly dotykové obrazovky jako méně přívětivé, kupříkladu řidič v MG Marvel R vyplýtval řidič na všech úkonech neuvěřitelných 44,9 sekund. Převedeno na délku, automobil mezitím ujel 1,3 kilometru. Jako kdyby jel řidič téměř poslepu a výsledek je jednoznačný.

iZdroj fotografie: Patrik Nylin / Creative Commons / CC BY-SA

Další výsledky? BMW iX 30,4 s, Hyundai Ioniq 5 26.7 s, Mercedes GLB 20.2 s. Nissan Qashqai 25.1 s, Seat Leon 29.3 s, Subaru Outback 19.4 a Tesla Model 3 23.5 s. S průměrnou dobou 24,7 sekundy jsou moderní auta méně bezpečné na ovládání, než staré automobily. Dotykové obrazovky rozptylují řidiče a neumožňují bezpečné ovládaní potřebných funkcí.

Co myslíte, jsou klasické ovladače lepší než dotykové displeje?

Zdroj: Vi Bilägare
Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články