Omezení maximální povolené rychlosti ve městech na 40 km/h? Smysl by dávalo pouze v jednom jediném případě.
Jaká povolená rychlost je optimální pro co nejnižší počet dopravních nehod v obcích? Teď je obecně zavedeným limitem rychlost 50 km/h. Přesto, anebo právě proto, je tady prostor k další redukci a podle dostupných zdrojů je za vším, tak jako tradičně, Evropská unie. Co se bude dít? Do určité míry má tato úvaha váhu, výhradně řečí čísel dává snížení rychlosti smysl.
Snížení rychlosti dává smysl, jen je-li dodržováno
Úvaha může být třeba taková, že v rychlosti 50 km/h ujede auto za vteřinu 13,8 metru. Pokud bude předpokládáno, že řidič řídí s maximální pozorností a nepotřebuje obvyklou sekundu, aby rozpoznal riziko, je tady právě jedna sekunda reakční doby. Při rychlosti 40 km/h ujede auto za jednu sekundu 11,1 metru. Rozdíl drah v padesáti a čtyřicetikilometrové rychlosti je 2,7 metru.
Standardní šířka přechodu pro chodce je obvykle 4 metry. V rámci daného rozdílu, zastaví-li řidič pomalejšího auta těsně před přechodem, na který například vběhne dítě, řidič druhého auta zastaví téměž až na konci přechodu. Potencionální následky si lze snadno představit. Nicméně je to svým způsobem kontroverzní téma. Rychlost jako taková totiž nemusí být tím hlavním problémem, jádrem pudla je spíše její dodržování.
Maximálka 40 km/h může být stále dost, co 30 km/h?
To, že bude rychlost oficiálně snížena o 10 km/h neznamená, že tak budou řidiči skutečně jezdit. Některé členské země EU reagují na snížení rychlosti a snaží se vyhovět. Jinde naopak považují aktuální rychlostní limity za dostatečné. Po snížení maxima povolené rychlosti by muselo dojít i k revizi bodového systému.
Jestli projde snížení i u nás? Salámovou metodou už snížení probíhá, a dokonce větší, na 30 km/h. Že o tom řada řidičů ani neví? Nejde totiž o plošné omezení povolené rychlosti, ale o četné zavádění zón s rychlostí 30 km/h. Závěrem ještě detail, který také nepotěší, a to snahy omezit maximální povolenou rychlost i na dálnici, co třeba na 110 km/h?!