Rusové se pochlubili revolučními elektromobily vlastní výroby. Pomáhá jim Čína, mstí se Elonu Muskovi

Západní sankce mají Rusku mj. znemožnit práci se špičkovými technologiemi, Rusové si ale bez problémů vyrábí moderní elektromobily s dojezdem 400 km. Kde se tedy stala chyba?

i Zdroj fotografie: Evolute
i Zdroj fotografie: Evolute
i Zdroj fotografie: Evolute
i Zdroj fotografie: Evolute
i Zdroj fotografie: Evolute
i Zdroj fotografie: Evolute
i Zdroj fotografie: Evolute
i Zdroj fotografie: Evolute
i Zdroj fotografie: Evolute
i Zdroj fotografie: Evolute
i Zdroj fotografie: Evolute
i Zdroj fotografie: Evolute
i Zdroj fotografie: Evolute
Dalších 12 fotografií
Dalších 12 fotografií
                   

Od napadení Ukrajiny agresivním Ruskem uplynulo 9 měsíců a jen o něco déle jsou v platnosti poměrně přísné a několikrát ještě zpřísňované sankce vůči ruské ekonomice. Byli jsme ujišťováni, že ruská ekonomika se když ne téměř zastaví, tak určitě výrazně zpomalí. Neb začnou chybět všechny důležité součástky a komponenty například v automobilové výrobě, bez nichž moderní automobil zkrátka postavit nelze. A vida, je listopad 2022 a Rusko vyrábí moderní elektromobil s dojezdem 400 km. To se na to pojďme podívat.

Když ze Západu nic nepřichází, pomůže Čína

Značka Evolute, pod kterou jsou modely nabízeny je ryze ruská, nicméně vyráběné modely jsou v licenci čínského koncernu Dongfeng (v Rusku známého také jako DFM). Jako první se začalo s montáží sedanu i-Pro, ještě letos by jej měl následovat crossover i-Joy a minivan i-Van. Všechny jsou plně elektrické. U čínských aut tak nějak pochopitelně. Jak vidno, sankce jsou sice omezující, ale nezabrání třeba právě Číně, aby s partnery z Ruska neutvořila klasicky joint-venture podnik, ve kterém vesele vyrábí moderní elektromobily.

iZdroj fotografie: Evolute

Pravdou však zůstává, že s ohledem na opravdu hodně omezené technologické možnosti ruského automotivu a zoufalý nedostatek kvalifikovaných lidí se zatím z Číny dováží v podstatě hotový podvozek i s pohonou jednotkou, Rusové dovnitř nainstalují interiér, přišroubují zadní nárazník a osadí auto zadními světly. Zajímavá výroba. Výsledný produkt však bude zcela jistě nést visačku „Made in Russia“ a kromě daňové politiky, výhodné pro Rusko i pro Čínu poslouží stávající diktátorské vládě i jako důkaz toho, jak jsou Rusové „technologicky na výši“.

Hi-tech na rusko-čínský způsob

Když dokáží vyrobit takto moderní elektromobil. Svářečské a lakýrnické dílně v dosavadním závodě AvtoVAZ mají navíc v dohledné době doplnit i lisovny, pak by soběstačnost ruské výroby byla ještě o kus vyšší. Karoserii Evolute i-Pro vyráběla odnož Nissanu, který v AvtoVAZu vyráběl původně Nissan Almera. Podobnost obou modelů je vidět v zadním prosklení a tvaru dveří. Nehledě na světlomety, které zůstaly halogenové, což je u elektromobilu nezvyklé. Sedadla nemají vyhřívání, volant je nastavitelný pouze výškově – jsme stále v Rusku, nezapomeňte.

iZdroj fotografie: Evolute

Na druhou stranu vzadu je poměrně dost místa, s ohledem na celkové rozměry. Což bude plus pro zákazníky taxi (předpokládá se, že prvními zákazníky vozu budou právě taxikáři). A jak si nové ruské elektro stojí cenově? Evolute i-Pro má základní cenovku v přepočtu 1 200 000 korun. To je na ruské poměry docela dost. Ruská vláda však chystá státní program na podporu poptávky, díky kterému bude možné získat slevu v přepočtu zhruba 450 000 korun. Pak by cena elektromobilu mohla klesnout na někam na úroveň ceny, za kterou se v Rusku prodává Lada Vesta, Kia Rio nebo Hyundai Solaris.

Sankce v tomto případě evidentně nefungují

Jak vidno na celém projektu, kšeft opravdu nezná bratra. Země, která rozpoutala v 21. století bezprecedentní válku vůči svému sousedovi a jejíž peníze jsou denně zmáčeny krví, si vesele vytváří byznys s Čínou a produkuje poměrně konkurenceschopný elektromobil. To všechno v dobách, kdy světový automotive prochází jednou z největších krizí ve své historii a evropské automobilky hasí jeden výrobní kolaps za druhým. Rusko našlo evidentně cestičku, jak obejít sankce a vyrábět. S jakým úspěchem? Toť otázka.

A víte co? Popravdě, je mi úplně jedno, jak dokonalé nebo nedokonalé elektromobily se budou v Rusku vyrábět. Klidně ať se Rusko „pomstí“ Elonu Muskovi za Starlink pro Ukrajinu a postaví druhou Teslu S Plaid, z které všichni kolem oněmí úžasem. Klidně ať si montují jakékoli vlastní, čínské nebo jiné automobily. To je v zásadě úplně podružné, pro většinu civilizovaného světa tahle země stejně přestala existovat. Ale ať předtím laskavě skončí tu šílenou a zbytečnou válku a zmizí z Ukrajiny zpátky do Ruska. To je myslím nejdůležitější.

Galerie

Dalších 12 fotografií
Dalších 12 fotografií

Koupili byste si ruský elektromobil?

Zdroj: Evolute
Diskuze Vstoupit do diskuze
138 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články